Noen tips om hva som kan vær gale med min automatkasse? passat 3B

Anbefalte innlegg

heisann kjøpte nettopp en vw passat 99modell 1.8 20v automat..kjøpte den gaaanske rimeligt pga automatkassen tuller..bilen fynker i revers heilt konge heilt normalt,,men i drive eller noen av de andre girene(utenom park og Neutral) så vil den ikje gire eller gå framøver..fikk den i gir engang og da sluret den bare den gikk frammover men var endel sluring, kan ikje vær lammelene heller pga vis det var det og siden reversen funker så skulle 1giret også funket.hatt et problem me vann inni bilen da. vannkassen var ganske full me vann,holder på og tørker gulvteppe osv nå men styreenheten til kassen har ikje vært under vann eller vert så veldigt fuktigt sko eg tro..noen som evt har noen tips om hva som kan vær gale? Setter stor pris på all svar og tips:-)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

heisann kjøpte nettopp en vw passat 99modell 1.8 20v automat..kjøpte den gaaanske rimeligt pga automatkassen tuller..bilen fynker i revers heilt konge heilt normalt,,men i drive eller noen av de andre girene(utenom park og Neutral) så vil den ikje gire eller gå framøver..fikk den i gir engang og da sluret den bare den gikk frammover men var endel sluring, kan ikje vær lammelene heller pga vis det var det og siden reversen funker så skulle 1giret også funket.hatt et problem me vann inni bilen da. vannkassen var ganske full me vann,holder på og tørker gulvteppe osv nå men styreenheten til kassen har ikje vært under vann eller vert så veldigt fuktigt sko eg tro..noen som evt har noen tips om hva som kan vær gale? Setter stor pris på all svar og tips:-)..

 

Hvorfor mener du at siden reversen fungerer så skal 1.-gir fungere?

Det er jo ikke bare en clutchpakke i en automatkasse. Det er mange, og reversen deler som regel clutchpakke med tredjegiret. Tipper du har en defekt automatkasse...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter de jeg har hørt deler Reversen sammen med Førsta giret. eller en lammel liksom..ja har hatt den tanken eg og om defekte kasse men tingen er at bilen kun har kjørt 174tusen..sinsykt fort den kassen sko ta kveld da:-S..og i tilleg så er det ikke triptonic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter de jeg har hørt deler Reversen sammen med Førsta giret. eller en lammel liksom..ja har hatt den tanken eg og om defekte kasse men tingen er at bilen kun har kjørt 174tusen..sinsykt fort den kassen sko ta kveld da:-S..og i tilleg så er det ikke triptonic.

 

Skiftet olje og filter noen gang...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. i følge den andre eieren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

lurer på om ikke Passaten har en ZF 5HP19 kasse. Sjekk i så fall ut clutch og magnetventil (solenoid) oversikten under.

 

Dersom du kommer til at en clutch er defekt må kassen åpnes, og da lønner det jo seg sikkert å bytte ut de andre slitedelene i samme slengen. Reservedeler til dette er kanskje litt vanskelig finne, men her er i alle fall en WEB side som ser ut til å levere varene: http://europeantransmissionscom.x-shops.com/shop/home.php?cat=821

 

Dersom feilen er en av magnetventilene kommer du jo lett til dem ved å fjerne girkassens bunnpanne....

 

 

Mvh

Harald

Matrise_ClutchLogikk.JPG

Matrise_VentilLogikk.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent har alle Passat 3B og 3BG 5HP19-kassen. Som man ser av skjemaet bruker reversen B-clutchen, mens de andre girene bruker forskjellige clutcher til forskjellig tid. Dette samsvarer med denne kassens problemer med at revers plutselig blir borte - en konstruksjonsfeil.

 

Jeg vil igjen tippe at girkassen er defekt.

Ang vedlikehold på bil - trust no one but yourself.

5HP19-girkassen er veldig avhengig av ren olje, og legger gjerne på røret etter 160-180k km om det ikke har blitt utført olje- og filterskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki tusen takk for de tipset harald ska se litt..og Dag tror kanskje du har misforstått litt alle girene UTENOM Reversen forsvinne:-)..reversen funker heile tiden og heilt normalt..jeg tok en tur med den(den gangen den ville kjøre frammover) så slurret den en del men den girte sånt den skal så kom jeg opp i litt fart så plutseligt forsvant gira eller den på en måte gikk i Fri.så jeg måtte jo rygge bilen heilt tilbake til lokalet:-P(de var stress:-P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki tusen takk for de tipset harald ska se litt..og Dag tror kanskje du har misforstått litt alle girene UTENOM Reversen forsvinne:-)..reversen funker heile tiden og heilt normalt..jeg tok en tur med den(den gangen den ville kjøre frammover) så slurret den en del men den girte sånt den skal så kom jeg opp i litt fart så plutseligt forsvant gira eller den på en måte gikk i Fri.så jeg måtte jo rygge bilen heilt tilbake til lokalet:-P(de var stress:-P)

 

Nei, jeg har forstått akkurat hva som er problemet.

Du har problemer med at ingen av girene forover fungerer, og ikke mener at det kan være relatert til et problem med en clutchpakke da du mener at førstegir og revers benytter samme clutchpakke.

Jeg forsøkte å forklare deg at revers benytter B-clutchen og de andre girene benytter andre clutchpakker, noe som samsvarer med feilen du har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okioki forstår nå:-)..takktakk,,men merkeligt bilen vil i gir av og til da:-S..de har vært et par ganger den går i gir:-S.og i tilleg ryker den clutchpakken så tidligt:-S..siden bilen kun har kjørt 174tusen liksom:-S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okioki forstår nå:-)..takktakk,,men merkeligt bilen vil i gir av og til da:-S..de har vært et par ganger den går i gir:-S.og i tilleg ryker den clutchpakken så tidligt:-S..siden bilen kun har kjørt 174tusen liksom:-S

 

Som jeg skrev tidligere; 5HPxx-kassene er ekstremt følsomme for skitt, noe som gir utslag i defekt solenioder og høyere slitasje diverse deler i girkassen. Oljeskift senest hver 60 000 km er IMHO å anbefale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om noen som selger en brukte Automatkasse til den??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.