Anbefalte innlegg

Vifta mi går ikke... Jeg har sjekka jordinga og den er ok, sikringa er vel den 75 amp som står i sikringsboksen. Noen tips til hva som kan vere galt? Radiatoren min er forresten ganske varm, så vifta burde jo gå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Montert på støtdempertårnet, like bak ekspansjonstanken er det en liten svart boks med en sikring. Denne sikringen har det med å knekke av p.g.a. "tidens tann" etter en del år. Sikringen er på 80 ampere og koster ikke mye originalt..

radfuse.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Montert på støtdempertårnet, like bak ekspansjonstanken er det en liten svart boks med en sikring. Denne sikringen har det med å knekke av p.g.a. "tidens tann" etter en del år. Sikringen er på 80 ampere og koster ikke mye originalt..

radfuse.jpg

Denne var så dårlig stand at når jeg tok på den så knakk den. på flere steder... så jeg festa begge ledningene på samme skrue men vifta vil fortsatt ikke starte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ei ledning rett fra batteriet og sett på plusspolen på viftemotoren. Så finner du først og fremst ut om vifta har tatt kvelden. Pass på fingrene :)

Når du lappa sammen de to festepunktene til jordingsledning: pussa du godt av slik at det ble kontakt?

Ellers finnes det jo en tempgiver på radiatoren som kan ha tatt kvelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å koble 12v direkte på vifta for å se at det ikke er motoren som er gåen?

EDIT: ok Kay, du var litt kjappere enn meg der :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIT: ok Kay, du var litt kjappere enn meg der :P

Hehe, jupp :) Er hjemme fra jobb : syk : så da blir det litt forumtråling...

(oops, OT, sorry)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipsene, skal sjekke med et batteri seinere idag. Hvis sensoren på radiatoren hadde vært gåen vile jeg vel ikke fått kjølevann temperatur i dashen heller da? Den ligger stødig på 90 grader selv om vifta ikke går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tipsene, skal sjekke med et batteri seinere idag. Hvis sensoren på radiatoren hadde vært gåen vile jeg vel ikke fått kjølevann temperatur i dashen heller da? Den ligger stødig på 90 grader selv om vifta ikke går.

Giveren til dashen sitter på vannstussen oppe ved toppen ved sylinder 1. Giveren til viftemotoren sitter på radiatoren. Så den ene kan være ødelagt til tross for at du har riktig temp i dashen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giveren til dashen sitter på vannstussen oppe ved toppen ved sylinder 1. Giveren til viftemotoren sitter på radiatoren. Så den ene kan være ødelagt til tross for at du har riktig temp i dashen.

Så... For å teste om den føleren på radiatoren er gåen er det egentlig bare å sette 12v på vifta for å se om den starter? Det må jo da enten vere føleren eller viftemotoren som er gåen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så... For å teste om den føleren på radiatoren er gåen er det egentlig bare å sette 12v på vifta for å se om den starter? Det må jo da enten vere føleren eller viftemotoren som er gåen.

Hvis vifta går med 12v direkte koblet, er det enten føleren eller releet som er gåent. Eller kabelbrudd selvsagt. Releet til vifta ligger oppi rele/sikringsboksen, du finner vel noe tysk beskrivelse på oversikten over releplassering inni lokket :)

Ellers er det jo bare å finne frem et multimeter og lete etter kabelbrudd. Jeg tror riktignok ikke at det er problemet, skal vel litt til. Er enest den jordsikringen som Eyvind nevnte som er kjent for å krangle litt.

Kom på en ting: for å finne ut om det er releet som fusker eller om det er føleren kan du prøve å koble sammen ledningene til føleren. Hvis releet klikker så fungerer det, hvis det er dødt må du tydeligvis ha et nytt eller sjekke kablingen opp dit.

I flg deletegningen skal det bli liv om du kobler sammen blå/rød med grønn/lilla eller evt rød/grønn.

skjema.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satte i ny sikring for noen dager siden, og fikk ikke vifta til å gå. Så mildnet det i været og da satte den i gang.. -12 grader var vel for kaldt til at den skulle gå kanskje? Virker hvertfall nå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.