#1 Skrevet September 23, 2010 Min tante har en Golf mk3 97mod 1.8. Hun kommer til meg og sier at den er tungstartet.. Har prøvd den i noen dager nå, og jeg har ikke funnet ut av det. Ikke Møller heller, og to andre verksteder.. Det som skjer er at: Bilen er vanskelig å få startet Bilen dauer i lyskryss, når du bremser ned og clutcher før den har blitt varm Det inntreffer når: Bilen har stått en stund, blitt kald Uavhnegig av fuktighet i luften, problemet har vært like framtredende om sommeren Bilen går rent og pent når den først er varm, den drar bra og motoren høres helt normal ut. Det vi har prøvd å gjøre er: Bytte temperatursensor Bytte bensinpumperelé (etter at ene verkstedet insisterte på dette) Hun hadde en liste over ting som var gjort på verksted, kommer med den litt senere i dag.. Her inne er vel det beste stedet å spørre om sånt, jeg er ikke noe golfekspert.. Hva er det som kan gå gale her? Bilen har kun kjørt drøye 100 000km og har fulgt alle servicer til punkt og prikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 23, 2010 Lamda? Luftmengde måler, plugger? Bare et par ideer. Kjør gjerne med sånn rense greier en omgang i bensinen og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 23, 2010 Bytte bensinpumperelé (etter at ene verkstedet insisterte på dette) greit å skrive om 1.8Lern har forgasser, k-jet eller innsprutning for oss som ikek vet. Nå er det kanskje ikke normalt med forgasser eller k-jet på en 97 modell, men dette er vag så man vet aldri Hadde jeg vært deg så hadde jeg sjekka NØYE etter falskluft, rensa tomgangsregulatoren, sjekka plugger, sjekka fordeler, sjekka pluggkabler. Måten jeg ville gjort det på er å først sjekke etter falskluft, som sagt veldig nøye, som da innebærer å løsne på belger slager m.m. for å se om de er hele. Der etter er det kanskje en ide å la bilen gå når den er kald, bare la den kvele seg, skru ut pluggene og sjekke om der er våte eller ikke. sjekk at kaldstarsdysa slår inn slik den skal om det er det på denne. Men jeg gjetter at det er falskluft 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 23, 2010 Monopoint på denne;) Og siden du gjetter falskluft, Morten, så er belgen mellom innsug og monopointen det første stedet jeg ville sjekket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 23, 2010 Takk for gode svar! Det med det releet syntes jeg var en sensasjonelt dustete idé også, men prøvde nå.. Når problemet ikke er der går den veldig fint på tomgang, det ville den vel ikke gjort når den har dårlige plugger? Men jeg skal skru dem ut når det skjer, og sjekke om de var våte, det var smart! Skal sjekke etter falskluft også.. er det ikke greiest å bruke startgass og se om motoren ruser seg når jeg sprayer litt rundtom? Det er ofte noe dritt å se om sånne slanger er hele. Belg mellom innsug og innsprøytning skal sjekkes! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 23, 2010 Monopoint på denne;) Og siden du gjetter falskluft, Morten, så er belgen mellom innsug og monopointen det første stedet jeg ville sjekket. hehe, akkurat, ikke godt å vite når den mangler en sylinder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 23, 2010 Takk for gode svar! Det med det releet syntes jeg var en sensasjonelt dustete idé også, men prøvde nå..Når problemet ikke er der går den veldig fint på tomgang, det ville den vel ikke gjort når den har dårlige plugger? Men jeg skal skru dem ut når det skjer, og sjekke om de var våte, det var smart! Skal sjekke etter falskluft også.. er det ikke greiest å bruke startgass og se om motoren ruser seg når jeg sprayer litt rundtom? Det er ofte noe dritt å se om sånne slanger er hele. Belg mellom innsug og innsprøytning skal sjekkes! Startgass fungerer ofte kun på STOOORE lekasjer, så bruk helst øyne og fingre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 23, 2010 Ville også satset på denne "forgasser foten" pakningen mellom innsug og monopoint. Hadde noen lignende symtomer på min første bil, der var denne pakkningen helt morken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...