17" eller 18" vinterdekk til B7 Quattro?

Anbefalte innlegg

Hei

Vinteren står for døren og jeg trenger nye vinterdekk. Det blir piggfritt, enten 17" eller 18" men er litt usikker... Har kjørt 17" før med Seat Leon 4Motion noe som fungerte fint. Har aldri prøvd 18" på vinter.

 

Dimmensjonene det er snakk om er 225/45-17 og 225/40-18. Slik jeg ser det er det bare to forskjeller på disse: 18" vil være mindre komfortabel enn 17" pga. mindre profil. 17" er billigere.

 

Hva ville dere gå for? Noen som har erfaring med begge? Tar gjerne imot tips ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterdekk bør være "ballong". For å fordele kreftene mykt og fint på glatt føre. Den høyeste profilen og minste felgen er best. Altså 17".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme bil som deg, og kjører 225/40-18 piggfritt på vinter'n. Det fungerer utmerket.:)

I forhold til 19" sommerdekk, er det akkurat som å bytte til tøffler når vinterdekka er på. Kommer helt uproblematisk frem på bratte og dårlig brøyta hytteveger også.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding begge to :-)

 

Det hele koker egentlig ned til at det er en høyst personlig oppfatning hva som funker og hva som ikke funker. Hadde ikke regnet med noe annet egentlig :P

 

Jeg er 99% sikker på at jeg kommer til å gå for piggfrie 225/45-17 dekk. Det har jeg brukt tidligere på andre biler og det funker greit her i nord. Eneste "problemene" jeg har opplevd er 15cm nysnø og plutselig væromslag til +5grader uten at brøytebilen hadde vært på jobb. Var som å kjøre med konstant vannplaning...

 

Neste problem er bare hvilke felger jeg skal velge :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterdekk bør være "ballong". For å fordele kreftene mykt og fint på glatt føre. Den høyeste profilen og minste felgen er best. Altså 17".

 

Kommer helt uproblematisk frem på bratte og dårlig brøyta hytteveger også.:)

 

Det hele koker egentlig ned til at det er en høyst personlig oppfatning hva som funker og hva som ikke funker. Hadde ikke regnet med noe annet egentlig :P

 

Jeg er 99% sikker på at jeg kommer til å gå for piggfrie 225/45-17 dekk. Det har jeg brukt tidligere på andre biler og det funker greit her i nord. Eneste "problemene" jeg har opplevd er 15cm nysnø og plutselig væromslag til +5grader uten at brøytebilen hadde vært på jobb. Var som å kjøre med konstant vannplaning...

 

Neste problem er bare hvilke felger jeg skal velge :P

 

 

Ellen, det gjør du sikkert med sommerdekkene dine også.

Bremsing, nødreaksoner og lignende på is er noe helt annet. Da er det mindre marginer ute å går.

 

Hermod: Jeg kjører selv på 225/45/17, men på en noe tyngre modell enn din bil.

Smalt dekkavtrykk er som kjent best på mykt underlag. Skummelt med planing, kommer brått, og får du skikkelig dreis er det egentlig ikke annet å gjøre enn å kneppe hendene :)

Jeg kjørte med 205/50/17 på en B6 jeg hadde, det synes jeg virket temmelig optimalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellen, det gjør du sikkert med sommerdekkene dine også.

Bremsing, nødreaksoner og lignende på is er noe helt annet. Da er det mindre marginer ute å går.

 

Jeg kjører ganske mye opp og ned til hytta om vinteren, og det er mildt sagt varierende føreforhold hele veien. Snø, slaps, vær-is og is, men synes 225/40-18 Nokian Hakkapelitta fungerer utmerket på det meste. Smalere vinterdekk er jo sikkert bedre, men jeg synes faktisk 18" har overraskende bra grep, både ved hard nedbremsing og sidegrep i svinger. Fremkommelighet er jo selvfølgelig en ting, men de er veldig bra å kjøre på generelt, synes jeg da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hermod... Noen grunner til at du ikke kjøper piggdekk? Jeg er bare nysgjerrig siden vi her i nord har endel is på veien.. Selv synes jeg at pigg FØLES tryggere og... Men her er det muligheter for at jeg tar feil.. Jeg lurer selv på å hive vinterdekk på sommerdekkene mine (18") og heller kjøpe meg 19" til sommeren... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil fremheve det som tidligere er nevnt om planing, Har selv planet på slaps i 50 km/t med 225 dekk på en s4 c4 V8

Synes 205 holder på vinterføre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hermod... Noen grunner til at du ikke kjøper piggdekk? Jeg er bare nysgjerrig siden vi her i nord har endel is på veien.. Selv synes jeg at pigg FØLES tryggere og... Men her er det muligheter for at jeg tar feil.. Jeg lurer selv på å hive vinterdekk på sommerdekkene mine (18") og heller kjøpe meg 19" til sommeren... :)

 

Hei Terje :-)

Jeg skjønner hva du tenker å hadde jeg bodd i Harstad eller andre steder ute ved kysten hadde nok jeg åsså kjørt med pigg. Her i Alta har vi veldig tørr og stabil vinter med fine vinterveier. Er ingen problem å kjøre uten pigg. Jeg har kjørt piggfritt siden 2005 og synes det er helt ok. Litt glatt er det selvfølgelig når det er speilis, men da er det glatt åsså med pigg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.