#1 Skrevet September 24, 2010 som tittel sier så har jeg en golf 1 cab, 90 mod karmann. har en g60 motor på hånda med en gti girkassse. åssen er det med akslinger? bremser? må vel ha vr6 bremser foran og bak? og ikke minst giring. er det vanlig giring fra. eks golf 1 og til golf 1 gti? dette blir jo selvfølgelig et prosjekt men greit og bli pekt i riktig retning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 24, 2010 Her ligger en Golf1 G60 til salgs: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=187452 Så om du hører med eieren av den, får du kanskje noen tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 24, 2010 I utgangpunktet er dette veldig vanskelig å få godkjent i Norge. Enkleste er å bruke Scirocco 16v bremser (256mm) og godkjenne i Tyskland først. Alternativet er jo å søke om det til Statens Vegvesen. Der er det ganske personavhengig hva du får igjennom Anbefaler å bruke G60 gearkasse, men da må du ha spesiale motor-/gearkassefester 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 24, 2010 må man ha scirocco bremser bak også? altså skiver bak? åssen er det med boltsirkel osv da? blir det fortsatt 4x100? er vel noe adapter man trenger for å bytte til scirocco bremser? jeg er heeelt blank på dette : P burde vel gå opp i str. til 2.5 " på eksosen også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 24, 2010 Bytter til skiver bak ja, fortsatt 4x100 ikke adapter i så måte, men bremsesadel fra Rocco 16v eller Audi 80 Quattro fra tidlig 80 tall. Noen 80 5S har de også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 24, 2010 okei : ) hvis man kjøper de skivene. er det plass til 14" felger da? eller er skivene for store sånn at man må opp i 15" felger? må vel ha brekk vaieren til rocco også da? sånn at man har brekk i bilen : P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 24, 2010 som tittel sier så har jeg en golf 1 cab, 90 mod karmann. har en g60 motor på hånda med en gti girkassse. åssen er det med akslinger? bremser? må vel ha vr6 bremser foran og bak? og ikke minst giring. er det vanlig giring fra. eks golf 1 og til golf 1 gti? dette blir jo selvfølgelig et prosjekt men greit og bli pekt i riktig retning.. Hva du må og hva du bør gjøre er to vidt forskjellige ting. Akslinger:Avhenger av girkassen.... men iogmed at du har 90 mod så skal du allerede ha 100mm flenser på girkassa så da skal en G60 girkasse passe rett på akslene Jobben da er: - motorfester (annerledes må spesiallages) -Giroverføring (G60 har wireoverføring) og din girkasse har stag så du må ha giroverføring og spak fra en G60 eller passat 88-93 -Clutch (G60 har hydraulisk clutch) og din bil har mekanisk clutch så da må du enten bygge om bilen til hydraulisk clutch eller konvertere girkassa til mekanisk clutch (alternativt skaffe girkasse fra en passat 88-93 som har wiregiroverføring og mekanisk clutch) Du MÅ strengt tatt ikke endre bremser MEN det er anbefalt Men jeg vil tro at minimum 256mm foran (fra scirocco 16v/Audi90/80) og skiver bak (fra sciroccogti/golfII gti) bør minst være på plass uansett spør du meg Begge deler er bolt on original deler og relativt enkelt å få tak i (med unntak av reguleringsventiler for skivebremser bak fra scirocco) Tenker du på å få det godkjent så kontakt trafikkstasjonen allerede før du rører en skrue for å høre hva de sier men iogmed at bilen aldri er levert med mer enn 112hk så har du en utfordring der (selv om det er flere biler i klubben godkjent med 1.8 16v/2.0 16V og 16v turbo så er det ingen automatikk i at du får det). Men uansett er det greit å starte en dialog med de for å se om det i det hele tatt er mulig å få godkjent. Det er papirer fra Tüv på Turbosett som godkjenner 141hk på originale golf 1 bremser (239mm vent skiver foran og tromler bak) okei : ) hvis man kjøper de skivene. er det plass til 14" felger da? eller er skivene for store sånn at man må opp i 15" felger?må vel ha brekk vaieren til rocco også da? sånn at man har brekk i bilen : P 14" felger går stort sett rundt 256mm foran men enkelte felger med stor kant (eks RSL Kult 8x14 ET10) krever spacer for å få på (de krever faktisk spacer allerede på originale ventilerte 239mm bremser) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 24, 2010 takk for supert innlegg : D jeg får med en GTI girkasse til motoren. denne passet rett på så åssen blir det med clutch og giring da? kommer nok noe mere spm snart : D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 25, 2010 takk for supert innlegg : D jeg får med en GTI girkasse til motoren. denne passet rett på så åssen blir det med clutch og giring da? kommer nok noe mere spm snart : D SPørs årsmodell på GTI kassen,er det en mk1 gti så har den feil flenser (90mm) kontra bilen din som har 100mm. Er det en Golf 2 GTI kasse så kan den ha 100mm flenser Giroverføringen er stag og lik den du har så lenge det er en mk1/mk2 GTI kasse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 10, 2010 åssen er det med hvis jeg skal bytte clutch på g60 motoren siden det er en mk2 gti kasse som skal på. er vel samme str. hvis det er org. clutch eller vr6 clutch til motoren? driver og sjekker på germanautoparts.com skjønner du : ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...