Mulig girkasseproblem - 98 Audi A4 1.8 Automat

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 98 modell audi a4 1.8 Sedan Automat med motorkode ADR.

Har funnet ut at girkassen til tider ikke vil spille helt på lag med meg, når jeg er ute å kjører.

Når jeg gir full gass, girer bilen ned, åså når den når 4000 rpm, så er det akkurat som den henger seg opp å mister trekk-kraft noen sekund, før den fortsetter. Dette kan skje både på 3000 rpm og på 4000 rpm. Den har også en lei tendens til å kjøre seg opp på høyt turtall (4000 rpm ca), i det den girer fra 2. gir til 3.gir Ligger også å nykker til tider når jeg bremser ned å kjører seint, på ca 1500 -2000 rpm (kø-kjøring).

Er det noen som kjenner til dette problemet ? Bilen har 249000 km bak seg

 

Har egentlig en plan om å levere den inn på mekanisk avd på jobb (Møller Bil), å la dem se på det, men hvis noen har noen gode forslag her, så kan det være mulig at jeg kan finne ut av noe selv : rolleyes

 

Takker for alle svar...

Hilsen Fredrik : vinke : !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig den mister kraften i det den skal koble seg over fra automat-modus til direkte kobling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig den mister kraften i det den skal koble seg over fra automat-modus til direkte kobling?

 

Okay. Hva mener du med fra automat-modus til direkte kobling ? Kan du forklare det litt nærmere ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En automatkasse er jo alltid en automatkasse; det han trolig mener er at den mister trekkraften når lock-up kobles inn.

 

Lock-up styres - foruten av de tidligste automatkassene med denne funksjonen - av en soleniod, og dette går rimelig smertefritt. Clutchen inne i converteren slår inn så forsiktig at dette i verste fall skal merkes som et girskift med påfølgende fall i turtall.

 

"Den har også en lei tendens til å kjøre seg opp på høyt turtall (4000 rpm ca), i det den girer fra 2. gir til 3.gir "

 

Dette er et fenomen som kalles "flare". En automatkasse fungerer slik at neste gir legges inn samtidig som forrige gir slippes. Flare oppstår altså når det av en eller annen grunn oppstår en forsinkelse her; i dette tilfellet slippes andregir før tredjegiret legges inn og man får et turtallshopp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay.

Hvordan kan den "flare`n" fikses ? Vil det forsvinne hvis jeg skifter olje på kassen ?

Jeg har ikke peiling på når siste oljeskift på girkassen var....

Bilen er som sagt rullet 249000, så flare`n er gjerne ett hint om at den har lust på litt "nytt blod"...Hehe : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay.

Hvordan kan den "flare`n" fikses ? Vil det forsvinne hvis jeg skifter olje på kassen ?

Jeg har ikke peiling på når siste oljeskift på girkassen var....

Bilen er som sagt rullet 249000, så flare`n er gjerne ett hint om at den har lust på litt "nytt blod"...Hehe : smil :

 

Å skifte olje og filter/sil i en automatkasse er vel noe jeg alltid hadde gjort om jeg hadde kjørt bruktbil, sammen med motorolje etc...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Da krysser jeg fingrene å prøver å skifte olje på kassen.

Alt annet av oljer å filter skiftet jeg i går, på motoren : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.