#1 Skrevet September 25, 2010 Noen som har peiling på webasto her? kjøpte nytt batteri til den i fjor vinter, men det er utladet nå, skal dette batteriet også lades opp av dynamoen når bilen går? er det noen sikringer til dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 25, 2010 Det er en svart plastboks på størrelse med en fyrstikkeske rett ved batteriet under baksetet, inni her sitter det en stor sikring (samme type som til glødingen på eldre VAG dieselbiler), om denne har gått (ikke uvanlig) vil ikke batteriet lades. IKKE gjør det "enkelt" og koble sammen de to batteriene med en ledning, det blir helt feil og vil ødelegge begge batteriene etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 25, 2010 Tuusen takk for svar:) da har sikkert denne sikringen ryket:) får håpe det blir bedre da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 26, 2010 Har nå fått sjekket denne sikringa, og den hadde ryket.. Ser at det virker som det bare er en kobbertråd? går det ann ¨å sette inn en 1,5mm2 eller 2,5mm2 kobbertråd fra f eks PR kabel? eller må jeg få tak i original? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 26, 2010 Har nå fått sjekket denne sikringa, og den hadde ryket.. Ser at det virker som det bare er en kobbertråd? går det ann ¨å sette inn en 1,5mm2 eller 2,5mm2 kobbertråd fra f eks PR kabel? eller må jeg få tak i original? Over i tråden: Det er en svart plastboks på størrelse med en fyrstikkeske rett ved batteriet under baksetet, inni her sitter det en stor sikring (samme type som til glødingen på eldre VAG dieselbiler), om denne har gått (ikke uvanlig) vil ikke batteriet lades. IKKE gjør det "enkelt" og koble sammen de to batteriene med en ledning, det blir helt feil og vil ødelegge begge batteriene etterhvert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 26, 2010 Det er vel en fordel å koste på seg en ny sikring. Det er vel ikke en ny sikring som velter økonomien i den store sammenhengen tipper jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2010 Takk for svar, men jeg er fullstendig klar over at det lønner seg.. men det var ingen sikring som var der, bare en kobbertråd.. poenget er om jeg setter opp en ny kobbertråd på si 1,5mm2 så vil jo den også ryke når det blir for mye strøm der.. men skal så klart sjekke om denne sikringen er mulig å få tak i på møller i morgen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 28, 2010 Noen som vet? eventuelt vet delenr på denne sikringen? de på møller kunne ikke finne noe til den der, det var ingen bombe egentlig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 28, 2010 1,5mm2 er en rimelig heftig sikring i tilfelle. Få tak i orginalsikring og heller feilsøk på hvorfor sikringa ryker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 28, 2010 sant det, men de på møller fant ikke noe som kunne hjelpe meg, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre da. eyvind sa jo at det var vanlig at disse kunne ryke, så er ikke sikkert at det er noe feil. så må bare få tak i en og prøve. grunnen til at den kan ha ryket nå er kanskje at når jeg kjøpte bilen så var det ikke batteri i baggasjen, og da lå ledningene bare løst baki der.. tenkte å reise på møller i morgen å mase litt mer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 28, 2010 Tipper du skal ha N 017 131 11 (10A), evnt N 017 131 13 (20A) evnt N 017 131 14 (25A)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 29, 2010 tusen takk for svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 29, 2010 Nei, det er sikringene til selve driften av Webastoen, den jeg snakker om er en stor sikring som sitter like ved hovedbatteriet og er av samme type som til glødingen på biler med dieselmotor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 29, 2010 ahh, da skjønner jeg.. håpte det var de der jeg.. hehe.. men har lokalisert den siringen ved setet, og den har ryket av ja.. ser ut som en kobberleder som har smeltet av.. vil du jeg skal ta bilde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...