Fjerne nivåregulering typ44 100? Hvor blende foran? Haster! Med bilder

Anbefalte innlegg

Har feil på høyre bakdemper på Aduien fra EU-kontroll, og etter hva jeg har lest meg til på forumet her, koster de bakdemperene flesk i forhold til de vanlige. Leste HER at man kan koble ut oljetilførselen til nivåreguleringa under ved motoren, men hvor ved motoren sitter dette, og er det mye jobb?

 

Mads Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter i forbindelse med servotanken. Du kan også bare blende koblinga inn på dempern bak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan sitter så disse rørene festet i bakdemperen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er dempere bestilt. Men noen som veit om jeg må bytte fjører bak også? Roger meinte at en bil de byttet på ble grådig lav i rumpa av å bare bytte demperne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blendet mine på utgangen av akkumulatorene med en blindplugg. Veit ikke hvilken type blindplugg du eventuellt må bruke da noen luringer hadde montert Citroen XM akkumulatorer på min. :P

 

Jeg skaffet komplette fjærbein hos huggeren fra en 97 A6 1.9Tdi sedan. Banket de rett på. Bilen ble noe baksigen (selv om A6'n de sto på var skyhøy). Komforten derimot ble helt prima. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har du ca diameter på rørene som er bak ved demperene, da? Tenkte å lage til en plugg av tre el. og ta en slangeklemme rundt.

 

Blir den noe halvsigen bak, så får jeg heller modifisere fjørene foran etter at bilen er EU-OK - tross alt bare en vinterbil;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som veit diameteren, sånn at jeg kan få kjøpt noe å plugge igjen med? Skiftet framdempere i går, og tenker å skifte bakdemperene i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev i den andre tråden, plugg ved "bomben" foran i motorrommet, så har du ikke noe trykk stående bakover i systemet og har således eliminert mulighet for lekkasjer senere.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig bare to stykker på dette forumet som har blendet nivåreguleringa?

 

Jeg trenger å vite hva jeg skal blende med ved bomba, eller bak ved demperene. Kan jeg bruke skrue foran, altså at de rørene/slangene som er der originalt nivåreguleringa er skrudd i bomba? Om så, hva slags størrelse på skruen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du antar at du vil blende fra utgangen av hver av akkumulatorene bak, alså der slange 12 på bildet under går inn på akumulatoren, kan du bare skaffe en ny bolt (nr. 15) til banjokoblingen som ikke er hul innvendig. Spec på denn bolten er ifølge ETKA: 10-2/M14X1,5 /. Dra på TESS og kjøp 2 bolter (altså rene bolter, ikke banjobolter) og skru inn. Er anlegget ditt tett før akkumulatorene, skal dette gjøre susen. Husk nye kobberpakninger (nr. 14).

 

058350.png

 

Eventuellt kan du plugge selve hydraulikkrøret, noe slik som dette (dette er på en S4 C4):

attachment.php?attachmentid=76455&d=1191

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk;)

 

Går ut ifra at det er tett, for ellers ville det nok ha vært en anmerkning på EU-kontrollen som ble tatt for et par måneder siden. Så jeg trenger kun to bolter, M14X1,5, og kobberpakning til disse?

 

Tegninga viser begge sider, så da blir det samme operasjon på slange 13? Teskje er en fin ting:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ias5006_windsor_pattern_tea_spoon_box_12;)

Er samme på begge sider ja. Altså, slangene med banjotilkoblingene (12 og 13) fjerner helt du sammen med de gamle demperne. Blindbolten M14/1,5 du kjøper på TESS er bare for å tette utgangen fra akkumulatorene til demperne. Den behøver ikke være veldig lang. Som en bunnplugg til oljedrenering ca. Min lignet på denne, bortsett ifra at det ikke var sekskanthode.

 

IMGP2260.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelp;)

 

Da bærer det avgårde til Tess for å handle bolter og kobberpakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og alt var fryd og gammen helt til jeg skulle prøvekjøre. Lang historie kort: Klunkelyder fra begge dempere bak, og lekkasje ved akkumulatoren på sjåførside (ikke der jeg blendet, men et rør like ovenfor som tydeligvis ikke tålte så mye bevegelse). Jeg bare flyttet over alt fra de gamle demperene til de nye, utenom de to dingsene som røret fra nivåreguleringa går inn på som sitter på stempelstanga på demperen. Har dempere uten nivåregulering noen annen type hylse som skal være der? Tipper det er det som forårsaker klunkelyden.

 

Hvor foran ved bomba skal jeg blende? Må blende der istedenfor nå, ettersom det ene røret bak lekker veldig mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg blende på noen av disse stedene:

30092010842.jpg

 

30092010840.jpg

 

30092010841.jpg

 

Sjelden har jeg følt meg mer grønn enn nå, men det viser seg at Golf og Audi 100 ikke er så nært beslektet som jeg trodde: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har altså bare kjøpt nye dempere? Da er det nok ikke så rart det klunker baki der. Det har seg nemlig slik at meste mellom toppen av demperen og karosseriet er ulikt mellom modeller med og uten nivåregulering.

 

Se skisse under. Her er, som du sikkert ser, fjærbeinet til høyre med nivåregulering. Alle disse forskjellene var grunnen til at jeg gikk for å skaffe komplette bakre fjærbein fra en bil uten nivåregulering. Det er godt mulig at noen av delene teknisk går om hverandre uten å forårsake klunking, men jeg veit ikke hvilke. Her må jeg nesten sende stafettpinnen videre til Eyvind eller andre med større type44 erfaring enn meg selv.

 

048000.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da får jeg høre med Roger om han kan fikse hva jeg trenger gjennom Meca. Tenkte jeg skulle slå på stortromma og koste på nye dempere rundt baut, men skulle nok heller ha kjøpt noen brukte bak:)

 

Hvordan man blender foran har du ingen peiling på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går to rør bakover på førersiden. Det ene går bakover til den "dingsen" som fordeler det til demperne. På min er disse to rørene skjøtet like bak førerdøra. Din "uvenn" skrudde fra hverandre disse koblingene og satte imellom et u-rør der, slik at hydraulikkvæsken går fra tanken og tilbake til tanken, uten å ta turen bak til demperne. Kom gjerne en tur til Kolbu og ta en titt, eller si hvor og når jeg kan møte deg!! Jeg er tilgjengelig stort sett hele dagen! Ta en titt på min avatar, det er bilde av koblingen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert finne det ut ved å gå igjennom delefilmen, men det har jeg ikke tålmodighet til atm. Send en PM til Eyvind du. Han vet garantert. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte to brukte, komplette dempere bak fra høggeri på Skreia. De var fra en -97 A6. De passer rett på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper jeg kommer til å kjøpe komplette bakdempere på et huggeri jeg også, og så bare flytte over alt jeg trenger fra de på de nye demperene.

 

Du har ikke det bildet du har som avatar i stor størrelse, Pål? Og gjerne et bilde eller to til av hvordan det ser ut. Mulig jeg tar kontakt med deg i morgen sånn at jeg kan se på din. Har jo verksted i Kolbu, så du kunne jo bare ha kommet dit, så jekker jeg opp bilen din og titter under.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan bekrefte/avkrefte om alle "monteringsdeler" på bakdemperene uten nivåregulering til typ44 (de delene jeg trenger for å unngå klunking) passer over fra C4 uten nivåregulering? Visstnok er alt fysisk likt, så regner jo med at det er likt, men greit å høre før jeg kaster meg i bilen og henter delene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan bekrefte/avkrefte om alle "monteringsdeler" på bakdemperene uten nivåregulering til typ44 (de delene jeg trenger for å unngå klunking) passer over fra C4 uten nivåregulering? Visstnok er alt fysisk likt, så regner jo med at det er likt, men greit å høre før jeg kaster meg i bilen og henter delene.

Som tidligere sagt, kjøpte komplette fjørbein med dempere på høggeri på Skreia fra en 97 A6, rev av nivåreguleringsdemperne og skrudde på delene fra A6 uten å demontere noe på dem. Jeg kommer gjerne en tur ut til deg. Er å treffe på 95417306!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit, da får jeg ta turen til Jessheim og hente delene etterpå.

 

Slår på tråden når jeg er i verkstedet, Pål. Men kunne du ha gjort meg en liten tjenste, hvis du har skyvelære? Måle dimensjonen på rørene som går bakover til nivåreguleringa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nesten umulig å forklare uten et bilde, men om du tar bomben foran i motorrommet som sitter under venstre rammevange.

 

Denne har da på din bil fire tilkoblinger:

 

* En slange med slangeklemme - retur til hydraulikkoljetank.

* Et "bremserør" - trykktilførsel til bremsekraftforsterker.

* En slange med banjobolt - trykk inn fra servopumpe.

 

og den siste hvor tilkoblingen på bomben da skal blendes:

 

* En slange med banjobolt - trykk ut til nivåregulering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.