#1 Skrevet September 26, 2010 (endret) Heisan folkens. Før du leser dette, så vit at jeg er ingen mekanikker. Jeg er bare en sta idiot som ikke vil gi pengene mine til et mafia verksted. Så kunskapene mine er begrenset. Jeg er midt inni en turbo skifte på Audi-en. Jeg har fått ut turboen og flyttet slanger og deler over på den nye. (Jeg er veldig stolt, fordi jeg fikk turboen for 2600kr i Tyskland. Jeg synest dette er rå billig.) Her er bilde av den nye turboen med alt montert på: Før jeg monterer dette tilbake så må jeg få tak i turbo paknings sett. Vet dere om pakningen som ligger mellom oljetanken og slangen opp til turbo, følger med i settet? Ellers lurer jeg litt på om det er noe jeg bør huske på når jeg monterer dette sammen igjen? Jeg har lest på forumet tidligere om at man bør fulle på olje i turboen ved montering. Isåfall hvor skal jeg fulle på olja? Jeg har også lest at man bør sjekke det er olje trykk opp til turboen før man setter alt sammen. Vist dette er tilfelle, kan noen gi meg en forklaring på hvordan jeg kan gjøre dette på en enkel måte. Takk på forhånd. Her er noen bilder av prosjektet mitt, egentlig litt dårlige bilder men: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 26, 2010 Jeg skal også skifte register reim i samme operasjon:) Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 26, 2010 Er det en original KKK turbo eller er det en kopi fra kina? Har litt å si på prisen det:) Som du nevner så skal du ha litt olje inn i turboen før du setter på slangene. Du fyller i det hullet som den tynne oljeslangen kommer inn på toppen. Det er denne slangen du også burde sjekke, for den ligger rett over manifolden og har en tendens til å kokse igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 26, 2010 Er det en original KKK turbo eller er det en kopi fra kina? Har litt å si på prisen det:)Som du nevner så skal du ha litt olje inn i turboen før du setter på slangene. Du fyller i det hullet som den tynne oljeslangen kommer inn på toppen. Det er denne slangen du også burde sjekke, for den ligger rett over manifolden og har en tendens til å kokse igjen. Heisan er det den slangen som jeg skrur fast på Nr 1 på bildet? Hvordan Sjekker jeg at den får olje trykk? Ta av alle tenn hetene og skinne litt? Ellers så er jeg ikke sikker på om denne er orginal eller ikke. Det skulle være en KO3 turbo. Den er hvertfall identisk med den jeg har tatt ut. Som du ser er det stemplet et skilt på den, som du ser på bildet på Nr 2. Er det mulig å sjekke om den er orginal der? Jeg synest hvertfall det er sykt billig. Til og med biltema har ikke så billige turboer. Hva heter denne svarte dingsen som er på Nr 3? Resirk ventil? (rein jetting.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 26, 2010 Ja, nr.1 er olje inn. Jeg skrudde av min og rensa den med noe rensegreier og trykkluft jeg Funka fint det. Husk å få med den strupinga som sitter på turboen/oljeslangen. Jeg ser ikke noe KKK merke på den (som du har på den org turboen), så det er nok en kopi. Men den fungerer jo sikkert fordet Bare vær litt forsiktig med ladetrykket. Tåler ikke såå mye. Men det gjør jo ikke originale turboen eller da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 26, 2010 Nr 3 er der oljeåndinga di går tilbake i innsuget. Resirkventilen din er den blanke "foran" motoren med blå tynn slange fra innsuget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2010 Ja, nr.1 er olje inn. Jeg skrudde av min og rensa den med noe rensegreier og trykkluft jeg Funka fint det. Husk å få med den strupinga som sitter på turboen/oljeslangen. Er dette en struping som ligger i slangen som jeg skal skru av å rense? Jeg ser ikke noe KKK merke på den (som du har på den org turboen), så det er nok en kopi. Men den fungerer jo sikkert fordet Bare vær litt forsiktig med ladetrykket. Tåler ikke såå mye. Men det gjør jo ikke originale turboen eller da Oki fine den. Takk for svaret. Eg tror ikke det blir noe problem med trykket. Den bør tåle 0.9 bar trykk slik den orginale gjorde. Men time will show;) hehe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 26, 2010 Nr 3 er der oljeåndinga di går tilbake i innsuget. Resirkventilen din er den blanke "foran" motoren med blå tynn slange fra innsuget. Oki forstår. Så resirkventilen er egentlig den jeg hele tiden har kalt dump ventil. hehe. Bør oljeånding dingsen skiftes i blandt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 26, 2010 Den strupinga sitter skrudd i turboen så er oljeslangen igjen skrudd i denne.. Du ser hva jeg mener hvis du ser etter. Er bare et bitte lite hull i den Dump- og resirkventil er jo egentlig samma greia. Forskjellen er at med en dumpventil så "dumper" du lufta ut i friluft, og med en resirk så dumper du lufta inn i innsuget igjen Den ventilen til oljeåndinga er bare å ta av å vaske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 26, 2010 Den strupinga sitter skrudd i turboen så er oljeslangen igjen skrudd i denne.. Du ser hva jeg mener hvis du ser etter. Er bare et bitte lite hull i den Ahha da er jeg med. Dump- og resirkventil er jo egentlig samma greia. Forskjellen er at med en dumpventil så "dumper" du lufta ut i friluft, og med en resirk så dumper du lufta inn i innsuget igjen Ahha e med på den og:) Den ventilen til oljeåndinga er bare å ta av å vaske Takk for hjelpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 26, 2010 Ingen årsak du 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...