Anbefalte innlegg

Kjøpte min 95 S6 4,2 for et par mnd siden, og den bruker ca.1,6 l/mil på pen langkjøring, og over 2 på bykjøring. Lukter uforbrent bensin av eksos, så her er det ugler i mosen.

 

Fikk opp disse feilkodene:

00518 - Throttle Position Sensor (G69) 30-00 Open or Short to B+

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) 30-10 Open or Short to B+ - Intermittent

 

Har lest litt rundt og virker som temp.sensor for ECU er en komponent som svikter og øker forbruk ved at motor er stuck i kaldstart.

 

Så spørsmålet mitt er, kan alle disse 3 sensorene øke bensinforbruket, eller er det en av dem jeg bør starte med først?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte min 95 S6 4,2 for et par mnd siden, og den bruker ca.1,6 l/mil på pen langkjøring, og over 2 på bykjøring. Lukter uforbrent bensin av eksos, så her er det ugler i mosen.

 

Fikk opp disse feilkodene:

00518 - Throttle Position Sensor (G69) 30-00 Open or Short to B+

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) 30-10 Open or Short to B+ - Intermittent

 

Har lest litt rundt og virker som temp.sensor for ECU er en komponent som svikter og øker forbruk ved at motor er stuck i kaldstart.

 

Så spørsmålet mitt er, kan alle disse 3 sensorene øke bensinforbruket, eller er det en av dem jeg bør starte med først?

 

Nå er det jo engang slik at får du feilkode på noe skifter du ikke bare litt av det som forårsaker feilkodene. Du reparerer alt som feilkodene tilsier.

 

Om disse faktisk kan gi så høyt forbruk skal jeg ikke si, men jeg vet at en vanlig feil på disse motorene er bensintrykkregulatoren; den kan forårsake så høyt forbruk at det blir bløtkake i Statoil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med deg at alle bør byttes, men nå har det seg slik at jeg har brukt alle sparepengene mine på bensin og håpte på en spredning av disse investeringene. :P

 

Regulator ja? Du sier noe der, lekkasje i vakumdel/slange til regulator som gir konstant for høyt trykk. Er det noen luretriks for å enkelt måle bensintrykk på disse? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med deg at alle bør byttes, men nå har det seg slik at jeg har brukt alle sparepengene mine på bensin og håpte på en spredning av disse investeringene. :P

 

Regulator ja? Du sier noe der, lekkasje i vakumdel/slange til regulator som gir konstant for høyt trykk. Er det noen luretriks for å enkelt måle bensintrykk på disse? :)

 

Dersom du har brukt alle sparepengene på bensin har du strengt tatt for skral økonomi til å kjøre S6 4.2 i utgangspunktet : haha :

 

Slangen lekker nok ikke, den er type fem cm lang. Det er heller selve regulatoren som er defekt - dersom dette er problemet ditt. Dette er en ikke helt ukjent feil på disse motorene. Tipper den koster 12-1500 kr på Meca...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: smil :

 

Da var regulatoren bestillt hos meca. Måtte dobbelsjekke vagcat at den hadde samme delenr som til V8/S4 og overbevise meca om dette. Med litt god rabatt havna den under 1000-lappen, kun en drøy tank bensin jo....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: smil :

 

Da var regulatoren bestillt hos meca. Måtte dobbelsjekke vagcat at den hadde samme delenr som til V8/S4 og overbevise meca om dette. Med litt god rabatt havna den under 1000-lappen, kun en drøy tank bensin jo....

 

Det beste er å finne feilen før du handler deler, iallefall om du har et stramt budsjett. Å feilsøke med nye deler er bort i natta dyrt.

Bensintrykk kan du se ved å koble deg inn på fuelrailen med et manometer. Skal da vise grunntrykk med vakum bortkoblet.

 

Videre... har du for høyt eller lavt bensintrykk så vil lambda prøve å justere dette, klarer den ikke det vil du få feilkoder du kan lese av med vag com. Har du ikke vag com må du skaffe deg tilgang på det, da sparer du mange penger.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er å finne feilen før du handler deler, iallefall om du har et stramt budsjett. Å feilsøke med nye deler er bort i natta dyrt.

Bensintrykk kan du se ved å koble deg inn på fuelrailen med et manometer. Skal da vise grunntrykk med vakum bortkoblet.

 

Videre... har du for høyt eller lavt bensintrykk så vil lambda prøve å justere dette, klarer den ikke det vil du få feilkoder du kan lese av med vag com. Har du ikke vag com må du skaffe deg tilgang på det, da sparer du mange penger.;)

 

Sikker på lambda gir feilkode om den måler utenfor skalaen på smalbånd? Har vagcom og fikk ut kodene i første post. Lambdaverdier er jo sjelden innenfor skalaen på kaldtstart og "fullgass"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjørt en stund med ny regulator uten at det hjalp. Men da kommer ihverfall den til å virke lenge. :)

 

Skal igang å feilsøke på Throttle Position Sensor (G69) og Camshaft Position (Hall) Sensor (G40), noen som har tips i den forbindelse? Hadde jo vært greit å påvise feil på sensor før jeg kjøper ny, da disse koster litt.

 

1. Finnes det pinout-oversikt på disse, og hva som skal måles ut av verdier?

2. I ene feilkodeoversikten lyder et tips "check for loose ECM power relay", noen som vet hvor jeg finner dette reléet?

3. Finnes det andre steder å handle disse delene? (billigere enn møller men ikke jalla)

4. Noen som vet delenr på hallgiver? Møller selger bare hele fordeleren.

 

Så har det dukket opp et nytt symptom, at motor stopper ca.1 sek etter oppstart. Må gjerne forsøke å starte 5 ganger før den kommer, når den først starter stopper den ikke. Dette skjer ved ca. hver 10. oppstart.

 

En annet ting som er graverende er at motor nå ikke har turtallssperre, aner ikke om dette er en feil i forbindelse med hall giver eller om det er noen smartinger som har fjernet denne em gang i tiden.. :( Vil ihvertfall svært gjerne ha denne tilbake.

 

Skal i garasjen iløpet av uken å feilsøke og plukke videre, glimrende om dere har noen tips til meg for feilsøking.

På forhånd mange takk! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk å trekke ut kontakten til temperatursensoren for motorstyringen når motoren er varm. Med denne frakoblet vil motorstyringen anta at motoren har normal driftstemperatur, så om dette hjelper er det tempsensoren som er kaputt.

 

Turtallssperren ligger ikke akkurat samme sted som rødmerkingen på turtelleren begynner, jeg mener å huske at den ligger noen hundre omdreininger høyere, på 6700-6800.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk å trekke ut kontakten til temperatursensoren for motorstyringen når motoren er varm. Med denne frakoblet vil motorstyringen anta at motoren har normal driftstemperatur, så om dette hjelper er det tempsensoren som er kaputt.

 

Er det den som står i bakkant på høyre side? Brun 3-pin? Tok ut den uten noe merkbart. Vet du om måleren i dashen bruker samme føler som ECUen? Dro også ut en 2-pin i forkant på venstre side, ingen forskjell der heller....

 

Turtallssperren ligger ikke akkurat samme sted som rødmerkingen på turtelleren begynner, jeg mener å huske at den ligger noen hundre omdreininger høyere, på 6700-6800.. :)

 

Turtallet passerer 7000, men da tør ikke jeg mer. Selger nevnte at fartssperre var fjernet, kan de ha tatt turtallssp. samtidig da?

 

Ellers ble det forsøkt feilsøking idag uten den store revolusjonen. : bh :

TPS: Skal det være noen hørbare klikkelyder i denne ved åpning/lukking av spjeld? (Prøvde med kun tenning på)

 

Ca Pos.Sens. Hadde av hele høyre fordeleren og inspiserte/rengjorde denne. Monterte tilbake og tok en kjøretur uten hallgiveren tilkoblet, ingen merkbar forskjell på motor. Betyr det at denne har lagt på røret?

 

Ellers fant jeg en kjekk side med litt billigere deler, noen som har prøvd den? http://www.nbd.no/ :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil på TPS er jo temmelig kritisk da for bensinforbruket sin del. Man får sett verdiene på denne i vagcom, når den fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, endelig noe nyttig ang. G40/CMP etter 1500 timer søking på internett: ;)http://www.agthompsonfamily.com/vw/BentleyCD-AFP-CheckingCamshaftPositionSensor.pdf

 

 

Takker. Ser ikke ut som det er plassen å gå om man skal ha noe fort mao..

 

Feil på TPS er jo temmelig kritisk da for bensinforbruket sin del. Man får sett verdiene på denne i vagcom, når den fungerer.

 

Er ikke helt rå på VAG COM enda, men må jeg ha fullversjonen da? Har bare shareware'n enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet pinout på TPS p/n 077133154D?

 

Sammenlignet med S2 sensor men fikk ikke det til å stemme verken med potmeterverdi eller F60 bryter. F60 er enten defekt eller sensor feiljustert, så hadde vert kjekt å vite hvor bryter F60 skal slå inn når jeg justerer sensor.. Hjelp? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yess, da er alle feilkodene borte vekk, og bilen maler fint som bare det. Ser den ligger noe lavt på tempen så tror jeg skal bytte termostat og. Så gjenstår det å se om dette utgjorde noe på forbruket. :)

 

Det jeg fant ut var følgende:

 

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40) 30-10 Open or Short to B+ - Intermittent

Fikk endelig software så jeg kunne slette motorkodene. Denne koden kom aldri tilbake, alt jeg gjorde var å plukke av fordeleren og rengjøre litt, samt frisket opp jordpunkt til motorstyring på passasjersiden. Men aner ikke om dette hadde så mye å si egentlig.

 

17978/P1570 - Engine Start Blocked by Immobilizer

Denne løste seg med den "kjente" loddingen iht denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2113872post2113872

 

00516 - Throttle Position Sensor (F60) Closed Switch

00518 - Throttle Position Sensor (G69) 30-00 Open or Short to B+

Begge sensorene F60 Idle Switch og G69 TPS er jo som kjent samme klumpen, så da jeg ohmet med denne montert fikk jeg aldri noen vettige målinger. Ikke før jeg tok den av spjeld fikk jeg målt ut at pinout er samme som på denne S2en likevel: http://www.s2central.net/ds_F60_G69.html

Greitnok, TPSen hadde ihvertfall vært feiljustert, så jeg monterte tilbake og justerte den riktig slik at F60 klikket ut og inn. Kikket tilfeldigvis inn i 6-pins pluggen fra ledningsnettet som går til TPS, og der manglet jaggu meg pinnen som skal til midtpinne på potmeterfunksjon på TPS (pin 3).. Tydelig at noen har vært å fiklet og flyttet på pinner uten noen som helst peiling før jeg kjøpte bilen. Så takk til Steinar Sjaastad som hjalp meg med riktig posisjon på disse pinnene fra sin delemotor. :klapp:

 

Fant og like etter dette koblingsskjemaet for AEC, sinnsykt greit å ha for å si det mildt: http://www.isham-research.co.uk/quattro/wiring/TypC4/audi_100_motor_aec_mj1997.pdf

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått kjørt opp noen tanker bensin uten feilkoder og med ny termostat. Ser den nå ligger på 1,48 l/mil på blandet pen kjøring (ca.65% by - 35% landevel). Prøvde å trekke ut tempsensor til ECU uten noen annen merkbar forskjell enn feilkode på sensoren som poppet opp.

 

Er dette anstendig forbruk og friskmelding, eller har dere noen flere tips til andre potensielle feil? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes kansje det litt høyt enda. Har selv hatt s4 v8.

Selv om du ikke har feilkoder nå på den hadde jeg kansje byttet tempsensor og lambda sensorer.

Du burde komme deg ned på 0.9 ved pen langkjøring på smale vinterdekk og 1.3 ca på blandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes kansje det litt høyt enda. Har selv hatt s4 v8.

Selv om du ikke har feilkoder nå på den hadde jeg kansje byttet tempsensor og lambda sensorer.

Du burde komme deg ned på 0.9 ved pen langkjøring på smale vinterdekk og 1.3 ca på blandet.

 

Ok.. Er litt enig med deg, mest basert på eksosen som fortsatt lukter ganske "rich".

 

I dersom lambdaen min jobber likt som på denne siden http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/10vo2sen.html bruker systemet altså et par minutt før infoen fra lambda brukes av ECU. Er jo logisk mtp arbeidstemp som først må nås. Men synes det lukter litt for kraftig av eksosen allerede før dette, og lurer kanskje på om jeg bare skal bytte temp-sensoren først og se om det hjalp. Dersom den ikke er for dyr, og en vanlig svakhet er jo ikke fallhøyden så stor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nesten kalle det en invistering, du må nok regne med 2-3 tusen for lambda og tempsensor. Du kan finne det andre plasser enn møller men deler til v8 er litt skjeldnere

 

Fant tempsensor men ikke lambda på autohausaz.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått kjørt opp noen tanker bensin uten feilkoder og med ny termostat. Ser den nå ligger på 1,48 l/mil på blandet pen kjøring (ca.65% by - 35% landevel). Prøvde å trekke ut tempsensor til ECU uten noen annen merkbar forskjell enn feilkode på sensoren som poppet opp.

 

Er dette anstendig forbruk og friskmelding, eller har dere noen flere tips til andre potensielle feil? :)

 

Min 1992 Audi V8 4,2 automat brukte 1,25 på pen blandet kjøring.. syntes du ligger litt høyt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nesten kalle det en invistering, du må nok regne med 2-3 tusen for lambda og tempsensor. Du kan finne det andre plasser enn møller men deler til v8 er litt skjeldnere

 

Fant tempsensor men ikke lambda på autohausaz.com

 

Denne bilen bruker jo samme lambdasensor som Audi 100 Turbo Quattro, og tempsensoren koster ca 250 kr hos BilXtra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen bruker jo samme lambdasensor som Audi 100 Turbo Quattro, og tempsensoren koster ca 250 kr hos BilXtra..

 

v8 077906265F

 

2.2 t 034906265F

 

Derfor jeg ikke fant den.: dum :

 

Da har de den hos autohausaz også.Foreterkker bosch foran div, merker vet ikke hva de fører på bilekstra...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker :) Er også litt fan av å slå til med Bosch når man først er igang, sjekka ikke med Bilxtra men de hadde den hos meca til 415 minus en hundrelapp i rabatt, så det og er jo helt ok.

 

Lambdaen var litt dyr hos møller så ser litt andre steder først. Ser de har Bosch sin til 1600,- hos meca, noen som vet om den plugger rett i eller må jeg fikle å koble? http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=654047&CarReference_ID=9728&CategoryType_ID=1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne bilen bruker jo samme lambdasensor som Audi 100 Turbo Quattro, og tempsensoren koster ca 250 kr hos BilXtra..

 

Har du noen link / delenr. til tempsensoren? Evt. noe som viser hvor denne sitter?

Mistenker at jeg må prøve å bytte noen av disse delene selv også, da bensinforbruket er høyt (selv om da deler forsvinner i lekk bensintank..: gråter :)

 

Trådstarter: Håper det går greit å "smette" inn et spørsmål...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.