Anbefalte innlegg

Har du noen link / delenr. til tempsensoren? Evt. noe som viser hvor denne sitter?

Mistenker at jeg må prøve å bytte noen av disse delene selv også, da bensinforbruket er høyt (selv om da deler forsvinner i lekk bensintank..: gråter :)

 

Trådstarter: Håper det går greit å "smette" inn et spørsmål...;)

 

Temperatursensoren sitter i bakkant av høyre topp. Husker ikke delenr, og har ikke ETKA her. Du skifter sensoren på kun kort tid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Temperatursensoren sitter i bakkant av høyre topp. Husker ikke delenr, og har ikke ETKA her. Du skifter sensoren på kun kort tid :)

 

På S4 og S6 har denne sensoren byttet plass iforhold til Audi V8, og sensoren til ECU står i dermed i venstre forkant mens den som går til dashbord er montert der bak på høyre side. :)

 

Har du noen link / delenr. til tempsensoren? Evt. noe som viser hvor denne sitter?

Mistenker at jeg må prøve å bytte noen av disse delene selv også, da bensinforbruket er høyt (selv om da deler forsvinner i lekk bensintank..: gråter :)

 

Trådstarter: Håper det går greit å "smette" inn et spørsmål...;)

 

Bare for å avfeie en potensiell misforståelse er det jo såklart den sensoren som går til ECU vi vil bytte, den til dash er ikke noe å bry seg med. Min 95 modell AEC bruker samme sensor som V8/ABH (P/N 035919369M /Bosch 0280130037), men med et kjapt søk ser det imidlertidig ut som 96 modell S6 4,2 bruker P/N 077919501C på denne...

 

Bare å smette i vei ja. ;)

 

Audi V8, posisjon nr.1 som Dag sa:

vanntempsensorerV81992.jpg

 

S4/S6 t.o.m.1995 i posisjon nr.2:

vanntempsensorerS4-S61992-1995.jpg

 

S6 1996 annet p/n i posisjon nr.2:

vanntempsensorerS61996.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjørt siden lørdag med ny Bosch temp.sensor, men eksosen lukter fremdeles "tykkas".

 

Fikk hjem i posten denne splitter ubrukte orginale lambdaen i posten idag, så får se om den hjelper på. Takk til Ole K. Sjøbakken for den: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=197219

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser de har Bosch sin til 1600,- hos meca, noen som vet om den plugger rett i eller må jeg fikle å koble? http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=654047&CarReference_ID=9728&CategoryType_ID=1

 

Sånn i vitenskapens navn kan jeg jo legge til at den OEM VAG sensoren jeg nå fikk er merket også med Bosch p/n 0258003554, kabellengde og kontakter er likt den hos Meca så da er jo den et lett valg for eventuelle andre som trenger å bytte denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn, da var lambda byttet og testet, ingen forskjell der i gården heller. Har tenkt litt på om vi definerer bykjøringen litt forskjellig. For min del nå mens kulden har kommet litt over byen er det sjeldnere mellom hver gang bilen når driftstemp, dvs mesteparten av denne bykjøringen er på kald/halvvarm motor.. Har ikke fått målt ren langkjøring for å se hva den kan komme ned i enda.

 

Pga disse korte kjøreturene tenkte jeg å sette i en defa motorvarmer, bør jo hjelpe på forbruk i tillegg til alle de andre opplagte fordelene.

 

Fikk også anbefalt en rensing av LMM, skader vel ikke å prøve det og, eller hur? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=50976&highlight=rense+lmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var også LMM renset, og motorvarmer montert. Merka ikke noe forskjell på rensing, men den har det nok mye bedre nå på morgenen med halvvarm motor. Forbruket ligger stadig på ca.1,7 med mye småturer. Fikk endelig testet en skikkelig langtur, da krøp den ned i 1,1 på ren halvpen landevei. Imotsetning til 1,6 på pen langkjøring som tidligere, må jo dette være god knall. :)

 

Tok også en avgassmåling, som avdekket at blandingsforhold ser ut til å være ok, men at katalysatorene ikke fungerer. Tipper disse er gamle, og dersom det i tillegg har reist mye uforbrent bensin gjennom dem er de nok modne for bytte. :) Regner med dette og forklarer og drittlukten jeg kjenner. Dersom det i tillegg er mye motstand i dem forklarer kanskje det et litt høyt forbruk på kald motor..?

 

Noen som har erfaring med universale katalysatorer? Fra biltema f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden din litt jeg Erling.

 

Da min s6 også har begynt å bruke litt vel mye :)

Klarer såvitt å holde meg under 1.4 på meget rolig kjøring.

 

Fikk opp disse feilkodene :

Address 01: Engine Labels: 077-907-557-ABH.lbl

Part No: 4A0 907 557 B

Component: MOTOR D01PMC 1

Shop #: 1267358378

VCID: 28540B7AE263

 

3 Faults Found:

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

08-00 - Control Limit Surpassed

00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)

29-10 - Short to Ground - Intermittent

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

00513 - Engine Speed Sensor (G28)

03-00 - No Signal

 

Her ser det ut til at verdiene har gått over måleskalaen til lambda`n.?

 

Min teori er at bensintrykksregulatoren er gåen , da bilen for en stund siden stoppa pga sikringen på

bensinpumpa gikk , (trolig pga motstand i bensintrykksregulatoren?) : klø :

Men dette fiksa seg selv , uten at jeg bytta noen ting... (mulig den nå står fullt åpen?)

Og dermed pøser på med bensin :)

 

Noen som er enig i min teori?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg bruke lambda fra en S4/S6 2.2T?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver jo side 3 for meg selv her :D Men fant feilen på min :)

 

Noen har funnet det fornuftig å montere BILTEMA`s lambdasonde..... , det var ikke lurt.

Da disse er søppel.

 

Monterte "ny" bosch , og bilen gikk fra 1.4-1.5 til 1.05l. i gjennomsnitt pr.mil :)

Og lå å lurte på 0.9 å langflatene :)

 

Meget fornøyd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg bruke lambda fra en S4/S6 2.2T?

 

Ja, hvis en forlenger kabelen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hvis en forlenger kabelen :)

 

Jepp , den løste vi Arild :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, fikk samme kode som deg Bård

 

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent

Readiness: N/A

 

Etterhvert ville den ikke starte i hele tatt så viste seg å være bensinpumpa. Nå med ny pumpe kan det se ut som den har gått ned 0,1 til 1,5 på mila på småkjøring. Har ikke fått testa ren langkjøring enda.

 

Ellers fant jeg ut ved reg.reim bytte at det ene kamdrevet stod en halv tann feil, men denne reparasjonen var ikke målbar på forbruket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.