Skifte clutch på Audi 100 2.8 Quattro

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mye jobb å bytte clutch på en Audi 100 2.8 Q...

- Må kassa ut? Hvis den må ut, er det mye jobb? Blir det mye verre hvis bilen har procon-ten?

- Må kassa helt sikkert ut hvis svinghjulet er gåent og må byttes?

- Er det noen som i korte trekk kan forklare meg hvordan clutchen skiftes?, evt også hvordan man får ned kassa på enklest mulig måte.

Håper på svar.

Mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassa må ut! eller du kan plokke ut motor.. Vaierene til proconten ligger i øverkant på kassen, skru løs festebraketten på siden og vipp vaierne av i øverkant, begyn med å løsne eksosanlegg å ta av det bak til midten, ta av girkassefester, giroverføringer må av, mellomaksling, drivaksler forran må av, så skrur du ut startmotor og gjenstående skruer rundt girkassa og så tar den ned, må sikkert røre litt på den fram å tilbake får å få den til å slippe tappen.. Pleier å sette garasje jekken midt under kassa åsså senker jeg etterhvert jeg får den løs. glemte at du må huske å ta av slangen til clutchpompa og kontakter som står på kassen. Clutchen sitter fast med 6 eller 8 umbrakoskruer rundt trykkplata, skru løs de ta av trykkplata, følg med hvilken vei den gamle clutchn står å bytt ut med ny. Så setter du på trykkplata med den nye lammelen, sett på skruene løst rundt hele veien så tar du en vanlig forlenger til skralle og sentrerer clutchn så den blir midt i slik at tappen entrer med engang. Så smetter du in kassen i motsatt rekkefølge:) Håper det hjalp litt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: smil : Tusen takk for godt svar!, dette hjalp fælt! : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lurer jeg bare på en ting til: Hvor mye mer jobb (angitt f.eks. i tid) er det å ta ut motoren i stedet for kassa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer alt an på, har du tilgang på bokk så hadde jeg gått for å ta ned kassa, må jo av med front, ledningsnett eksos motorfester hvis du skal ut med motor, men er jo fort jort når man bare hiver seg rundt;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kasse ut/inn med bytte av clutch tar du på 3 timer om du har gjort det før og eksosen løsner greit. Regn det dobbelte om det er første gang.

Jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

V6'en har vel ikke feste i fremkant, så da kan det vel være lurt å spenne den opp litt der for å få av kassa lett? Eller tar jeg feil der?

Husk også at kassa på disse veier mye, så du ikke mister den ned av jekken! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja veier vel rundt 80 kilo kan jeg tippe, uten å ha veiet en, bare løftet den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

V6'en har vel ikke feste i fremkant, så da kan det vel være lurt å spenne den opp litt der for å få av kassa lett? Eller tar jeg feil der?

Husk også at kassa på disse veier mye, så du ikke mister den ned av jekken! :P

Ingen motorfeste i fronten her nei, så er nok lurt å holde motoren oppe fremkant med en slik "mini traverskran" (kommer ikke på hva det egentlig heter).

Selv heller jeg litt mot å rive ut motor og kasse i ett hvis jeg skule gjøre det. Lettere å montere girkassa igjen på motor ute av bilen, og man kan lett gå over motor for lekkasjer o.l under og i bakkant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm.... på min bil er det noe som ligner veldig på et motorfeste foran, i nedkant på passasjersiden/høyre side av motoren. Sier ligner veldig, men er ikke HELT sikker på at dette er et motorfeste...

Er det noen som vet hva dette er?

Hvis dette skulle vise seg å være et motorfeste, må jeg allikevel å holde motoren oppe med en elefant e.l.?

mvh mu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

95 mod A6 2,6 har i hvertfall motorfeste i front, så der er det bare å "rive av" mens motor blir stående fint igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Er forhåpentligvis ikke lenge igjen til jeg får gjort jobben nå.

mvh mu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

95 mod A6 2,6 har i hvertfall motorfeste i front, så der er det bare å "rive av" mens motor blir stående fint igjen.

Er det samme på 2.8 motoren, motorfeste i framkant helt nederst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den greia foran det refereres til er en stor gummiknott på motoren som passer inni en slags ramme i selve bilen. Det er ikke fysisk kontakt mellom de to til vanlig, så det er ikke et motor"feste" i den forstand. Det vil imidlertid hindre motoren i å tippe mer enn et par grader hvis du tar bort kassa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.