Anbefalte innlegg

Bilen passerer snart 15000km. og vil i den anledning få byttet oljen. Utenom serviceprogrammet.

 

Trenger da ett forslag på hvordan olje jeg bør benytte. Så annonse på oljelageret.no i denne månedens treffpunkt. Så kan vell handle derfra, evt om dere har noen andre anbefalte steder til god pris :)

 

Bil:

VW Golf 6 2010. TDI.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen passerer snart 15000km. og vil i den anledning få byttet oljen. Utenom serviceprogrammet.

 

Trenger da ett forslag på hvordan olje jeg bør benytte. Så annonse på oljelageret.no i denne månedens treffpunkt. Så kan vell handle derfra, evt om dere har noen andre anbefalte steder til god pris :)

 

Bil:

VW Golf 6 2010. TDI.

 

Hva med å skifte oljen på verksted, og få ført inn i serviceheftet at det har blitt skiftet olje oftere enn fabrikken spesifiserer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å skifte oljen på verksted, og få ført inn i serviceheftet at det har blitt skiftet olje oftere enn fabrikken spesifiserer?

 

Sånn at det ser ut som at han har kjørt som en dust og fått servicevarsling allerede etter 15.000 km første gang? ;)

 

Castrol Edge, 5W30

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn at det ser ut som at han har kjørt som en dust og fått servicevarsling allerede etter 15.000 km første gang? ;)

 

Castrol Edge, 5W30

 

Nå er det som regel motsatt da.. Småkjøring og "kjærringkjøring" gjør at den vil varsle før. Instrumentet regner ut antall kaldstarter osv. Så litt ordentlig kjøring med litt temp på olje og kjølevann er ikke alltid negativt:)

 

Selfølgelig vil ekstremt grisekjør tilsi noe annet, men jeg snakker generelt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Serviceanvisning i kjørecomputer sier ca 23000km før første service. Og jeg trenger bare en enkel oljebytt som ikke dreper lomboka :)

 

Evt hvor kan jeg kjøpe Castrol Edge 5W30

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det som regel motsatt da.. Småkjøring og "kjærringkjøring" gjør at den vil varsle før. Instrumentet regner ut antall kaldstarter osv. Så litt ordentlig kjøring med litt temp på olje og kjølevann er ikke alltid negativt:)

 

Selfølgelig vil ekstremt grisekjør tilsi noe annet, men jeg snakker generelt:)

 

Når jeg skriver "kjørt som en dust" mener jeg ikke å ha kjørt fort. Kun småkjøring, hard kjøring på kald motor, mye kaldstart etc.

 

Mekonomen har Castrol. Den koster litt, men da slipper du å vente på levering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skriver "kjørt som en dust" mener jeg ikke å ha kjørt fort. Kun småkjøring, hard kjøring på kald motor, mye kaldstart etc.

 

Mekonomen har Castrol. Den koster litt, men da slipper du å vente på levering.

 

Da missforsto jeg deg;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha 507.00 olje. Feks edge som Marius skriver eller Om du vil ha den beste, castrol slx LL3. noe dyrere, men en bedre olje, med lavere sotverdier, som igjen er bedre for blandt annet DPF. :) Kan ordne det til deg til en hyggelig pris om ønskelig, skaffes på dagen. BTW det som fabrikken fyller når den er ny også.

 

SLX LL3: http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9015134&contentId=7028381

 

EDGE er mere en generell olje for moderne vag motorer.. Ikke spess utviklet for tdi med dpf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn at det ser ut som at han har kjørt som en dust og fått servicevarsling allerede etter 15.000 km første gang? ;)

 

Castrol Edge, 5W30

 

Oh, the crisis!! Heller skifte olje en gang for mye enn en gang for lite. Oljeskifte på 15000 km er mer enn nok med kjøremønsteret i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen passerer snart 15000km. og vil i den anledning få byttet oljen. Utenom serviceprogrammet.

 

Trenger da ett forslag på hvordan olje jeg bør benytte. Så annonse på oljelageret.no i denne månedens treffpunkt. Så kan vell handle derfra, evt om dere har noen andre anbefalte steder til god pris :)

 

Bil:

VW Golf 6 2010. TDI.

 

Sjekk her: LINK :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh, the crisis!! Heller skifte olje en gang for mye enn en gang for lite. Oljeskifte på 15000 km er mer enn nok med kjøremønsteret i Norge.

 

Ja, du vet nok dette best. :)

 

Din magefølelse er sikkert bedre enn oljekvalitetsføleren også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt hvor kan jeg kjøpe Castrol Edge 5W30

 

Torshov Bilrekvisita.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Marius nevner.. ll biler har oljekvalitetssensor som tester oljekvaliteten hver gang bilen stoppes.. og varsler om denne er for dårlig.. Om den ikke har varslet på 25000km.. så er heller ikke oljen dårlig enda. Litt av poenget med sensoren:) Hadde oljen hatt for stor mengde forurensinger og dårlig smøre evne i forhold til hva ingeniørene hos vag krever på 15000km, ja da hadde sensoren også registrert det og varslet, i tillegg til dette er det en rekke faktorer som kaldstarter, drivstoff som er brukt, thermisk belastning osv som tas med i bergningen på når den skal varsle.. alle disse overstyres om sensor merker for dårlig forurenset olje i forhold til gitte smørekrav for den enkelte motor.. Ingen vits å dra inn langsgående 1,8t som kokser og 2,5tdi med slitte kammer, da dette skyldes ved førstnevnte audis fantastiske kompetanse under bestemmelse av oljemengde på langsgående 1,8t 5v, og den andre total mangel på kunskap hva gjelder bruk av legeringer og type vipperamer.. på audi språk kjennt som; problem durch technic :D

 

Skjønner godt at folk som har 20 år gamle biler osv ikke liker ll olje eller har noe trua på det.. da en slik olje hadde fungert heller rævva i en gammal motor. Akkurat som en olje som er super på en gammal bil hadde vært helt ubrukelig/direkte skadelig på en ny motor fra dette århundre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det du prøver å si at jeg ikke trenger skift før den begynner å lyse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå står det jo vitterlig i instruksjonsboka at dersom bilen går i land med ugunstige klimaforhold skal oljeskift taes hvert år.

Mange vil nok påstå at Norge faller under den kategorien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det du prøver å si at jeg ikke trenger skift før den begynner å lyse?

 

Riktig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljesensor eller ikke, det er ikke en dårlig uvane å ha å skifte olje per 15 000/ 1 gang året :) VAG har jo ikke beste statistikken på sensorer heller ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha 507.00 olje. Feks edge som Marius skriver eller Om du vil ha den beste, castrol slx LL3. noe dyrere, men en bedre olje, med lavere sotverdier, som igjen er bedre for blandt annet DPF. :) Kan ordne det til deg til en hyggelig pris om ønskelig, skaffes på dagen. BTW det som fabrikken fyller når den er ny også.

 

SLX LL3: http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9015134&contentId=7028381

 

EDGE er mere en generell olje for moderne vag motorer.. Ikke spess utviklet for tdi med dpf

 

Mao du ville anbefalt å skaffet Castrol olje til å bruke på oljeskiftet istedet det som Møller fyller på ved service? (som jeg har fått opplyst er Shell..)

Noen som vet ca pris på denne, og evt. hvor mye som går på en '06 2.0 Tdi motor? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker du må kjøpe inn 5 liter jeg:) Går som regel 4.3liter ca på de pumpedysene motorene der:) (Hvertfall Audi, tror det er det samme)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forskjellig mål på 2.0 TDI både her og der. Spesielt forskjell om motoren er langs- eller tverrstilt.

 

http://www.oljelageret.no sier 4 liter enten du har DPF eller ikke, men man kan ikke stole blindt på denne (samt Mekonomens). Det står stadig feil der, noe som kan være litt skummelt.

 

Husker ikke om riktig nivå står i serviceheftet på VW. Står i hvert fall på nye Audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Audi i Narvik bruker dem Castrol Edge, mens Audi på Sortland bruker dem mobil1, mens Espen har fått opplyst at det er Shell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har shell på krana på verksted, og Castrol på 1Litere på delelager.. Ikke spør hvorfor:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvilket oljemerke du velger så lenge oljen har riktig spesifikasjon (som du finner i instruksjonsboken).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvilket oljemerke du velger så lenge oljen har riktig spesifikasjon (som du finner i instruksjonsboken).

 

Ref. endel innlegg i TRÅDEN HER, så virker det som om det ikke bare er spesifikasjonene som har noe å si for valg av olje. Er flere her som har gått over til Castrol og fått, ihvertfall etter eget utsagn, redusert forbruket av olje som går igjen på mange 2.0 TDI'er.

 

Er en av grunnene til at jeg kan tenke meg å bytte til Castrol, om ikke annet for å prøve å se om oljeforbruket kan resduseres. Synes det er mye å måtte fylle på min. 2 liter mellom hver service, har vel kjørt ca 20.000 km nå, og mistenker at jeg må på med nok noen desiliter før jeg kommer meg inn på service...: dum :

 

La også merke til Stian sitt innlegg i denne tråden vedr. innkjøring av bil vs. oljeforbruk, er jo noe som er litt å tenke på da hvis man kjøper "ny" bruktbil, og ikke kjenner historien, hvis det er dette som skaper problemene på såpass nye motorer og konstruksjoner som dette er...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke spesifikasjonene som har noe å si for valg av olje. Det er hvilken reklame man velger å tro på/egne erfaringer/andres erfaringer etc. som til slutt avgjør valg. Det en motor trenger er en olje med riktig spesifikasjon, ikke mer, ikke mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.