#1 Skrevet September 30, 2010 Var ute og kjørte en litt hardere tur istad og merket etterhvert som jeg hadde kjørt en stund at bilen gikk litt rart og dårligere når den ladet 0,8 og at den heller ikke ville lade mer enn det. Etterhvert som jeg fikk kjørt litt til så begynte det å bli værre og når den nå kommer på 0,4 bar så begynner den å fuske. Litt vanskelig å forklare, men det kjennes nesten ut som den "bremser" samtidig som den rykker. Når gassen slippes så er det akkurat som om bilen får puste igjen og går normalt. Det varierer litt om trykket stopper på 0,4 eller 0,6 bar, men det det blir ikke noe særlig mer enn det. Jeg har prøvd å koble fra N75 ventilen og da er fortsatt problemet der, bare mindre merkbart da den bare lader maks 0,5 uten N75 ventilen. Det virker også som om bilen går bedre etter at den har stått en halvtimes tid. Da funker den igjen helt fint opp til 0,8 før den begynner å fuske på 0,4 etter å ha kjørt litt igjen. Jeg har lest gjennom en del tråder og den eneste jeg finner som ligner på mitt problem er tråden til Lars Robert Moe som man kan finne her. Men i og med at den tråden er såpass fyllt opp, så valgte jeg å starte en ny en. Det jeg har gjort er å rense N75 og LMM og prøvd å kjøre uten N75. Bilen er en original S4 2,2 T med manuell kasse. Bilen høres ellers normal ut og det høres ikke ut som den går på mindre enn 5 sylindre. Er det noen som aner hva som kan ha skjedd her? Værsåsnill og ikke si coiler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 30, 2010 Høres ut som bilen går i nødmodus... Anbefaler en diagnose scan for å se hva den kommer opp med. Hadde en tilsvarende episode på min tidligere S6, og det viste seg å være lekkasje på slange ut fra intercooler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 30, 2010 Som nevnt over så høres det ut som trykklekkasje. Om du har mulighet, les av feilkoder! Kan spare deg for mange timer med leting. Men ville lest av feilkoder, og om de ikke ga en klar synder trykktestet systemet. Sprekte slanger er en klassiker.... se også: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917 Samletråd for 5'er m/turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 30, 2010 hei hadde "nesten" det samme på den s4 jeg kjøpte nå nylig, ladet ikke mer enn 0,7 -0,8bar. skulle sjekke wastegaten for lekk, skrudde den av og hva så jeg.... en sprekk i manifolden rett ned i hullet hvor wastegaten dekket. Og når det blir varmt utvider jo denne litt så, NO full boost for me, for the time being. Kan kanskje være noe av det samme. ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 30, 2010 Takk for forslag! Skal se om jeg ikke kan finne noen som kan hjelpe meg med å lese av feilkoder. Det tror jeg hadde vært greit å få gjort. Angående det med at bilen går i nødmodus tror jeg ikke at er tilfelle. Når vacuumslangen til hjernen hoppet av tidligere i år så gikk bilen i nødmodus og da stod det konstant 1.1 i kjørecomputeren og bilen gikk dårlig jevnt over hele turtallet. Nå fusker den istedenfor og som nevnt tidligere varierer den trykket fra 0,8 til 0,4 ettersom hvor varm motoren tydeligvis er. Så det høres ikke så dumt ut med at det kan være en sprekk ett eller annet sted, så det skal jeg prøve å lete etter. Det med lekkasje i slangen til intercooler har jeg lest om ett par steder, så tenkte jeg skulle få sjekket den så fort jeg får tid! Men er det noen som kan fortelle meg hvordan man trykktester systemet uten å ødelegge noe? John Silness: Fusket bilen da eller gikk den rett og slett bare dårlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 30, 2010 Lenge siden du har bytta plugger ell? Minner meg litt og fjusken jeg hadde i en S2 Avant jeg hadde en gang, sjekket plugghetter og ledinger oppunder coil dekselet? Husk at disse motorene kun liker Bosch F5DPOR. Men ikke dumt å få tatt diagnose. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 30, 2010 Lenge siden du har bytta plugger ell?Minner meg litt og fjusken jeg hadde i en S2 Avant jeg hadde en gang, sjekket plugghetter og ledinger oppunder coil dekselet? Husk at disse motorene kun liker Bosch F5DPOR. Men ikke dumt å få tatt diagnose. Jeg aner ikke når plugger har blitt byttet. Har hatt bilen siden april og de har hvertfall ikke blitt byttet mens jeg har hatt den, så er godt mulig de begynner å bli gamle. Tittet såvidt på ledninger ute istad, men var så mørkt og ikke minst varmt fra blokka, så det ble utsatt til imorgen. Men jeg så hvertfall ikke noen brudd da. Ser forresten i profilen din at du har VAG-COM og at du holder til ikke så alt for langt unna meg, da jeg holder til i Lillehammer. Du har ikke tid og lyst til å kanskje ta en diagnose på S4en min? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 1, 2010 Ser forresten i profilen din at du har VAG-COM og at du holder til ikke så alt for langt unna meg, da jeg holder til i Lillehammer. Du har ikke tid og lyst til å kanskje ta en diagnose på S4en min? Ja, har VAGCOM og overgang til fra OBD2 til OBD1. Så kunne sikkert tatt diagnose på bilen din, men er litt opptatt nå i efta og resten av helga, du får si ifra hvis du ikke har fått den til å gå slik den skal.. Så kan vi se på saken over helga. Jobber jo på Lillehammer hver dag. Men du bør skru av coilrekka og se på ledningene til hver coil og sjekke plugghetter, sjekk også hvilke plugger du har, kan skaffe deg slike god plugger som bilen din skal ha for en OK pris (de er dyre). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 1, 2010 Ja, har VAGCOM og overgang til fra OBD2 til OBD1.Så kunne sikkert tatt diagnose på bilen din, men er litt opptatt nå i efta og resten av helga, du får si ifra hvis du ikke har fått den til å gå slik den skal.. Så kan vi se på saken over helga. Jobber jo på Lillehammer hver dag. Men du bør skru av coilrekka og se på ledningene til hver coil og sjekke plugghetter, sjekk også hvilke plugger du har, kan skaffe deg slike god plugger som bilen din skal ha for en OK pris (de er dyre). Tusen takk, Roger! Det setter jeg veldig stor pris på Da blir det å gå igjennom alle ledninger og plughetter i løpet av helga samt sjekke pluggene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 1, 2010 jeg hadde noe av samme problemet på 3b motor just, da var d tps føleren som var ødelagt. du kan jo prøve å vippe av kontakten å se om det gir noe utslag. Tor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 1, 2010 jeg hadde noe av samme problemet på 3b motor just, da var d tps føleren som var ødelagt. du kan jo prøve å vippe av kontakten å se om det gir noe utslag. Tor tps, er det temperaturføleren som sitter i blokka? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 1, 2010 tps, er det temperaturføleren som sitter i blokka? tps= throttle position sensor sitter på spjeldhuset ditt. hei nei fusket vel ikke så mye, om jeg tenker etter, men får ikke opp fullt ladetrykk da eksostrykket ikke blir nok, pga sprekken. kan jo være du har sprekk + noe annet tenkte jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 1, 2010 tps= throttle position sensor sitter på spjeldhuset ditt. hei nei fusket vel ikke så mye, om jeg tenker etter, men får ikke opp fullt ladetrykk da eksostrykket ikke blir nok, pga sprekken. kan jo være du har sprekk + noe annet tenkte jeg Okei, takk! Skal ikke se bortifra at det er en sprekk ett eller annet sted der, så skal få tatt en titt etter det. Tror jeg kanskje får tid på søndag, så skal få oppdatert tråden så fort jeg får sjekket mulige feilkilder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 6, 2010 Da har jeg fått tittet og skrudd litt på bilen. Har vært ganske opptatt de siste dagene så har ikke fått tid til så mye, men har fått byttet innsugslange og ic slange da jeg hadde dette liggende. Det ble ingen forandring etter at jeg byttet innsugslange, men etter at jeg byttet ic slangen idag ble det en forbedring. Det tok faktisk ganske lang tid før den begynte å fuske igjen og nå fusker den heller ikke like mye som sist. Nå får jeg bilen også opp på 1 bar. Men det som jeg synes er rart er at den fusker mer på 2. gir enn på 3. gir. I 2. gir kan jeg få den opp mellom 0,6 og 0,8 bar og da begynner den å sperre litt igjen, men ikke på langt når så mye som før jeg byttet slanger. I 3. gir får jeg den opp i 1 bar og da er det bare såvidt antydning til at den sperrer. Det har fått meg til å tenke litt på hva jeg skal fortsette å feilsøke. Det har blitt nevnt både sprekker og ting som har med tenninga å gjøre. Det er ikke noe problem å dra bilen på turtallsperra, så lenge den ikke har fullt ladetrykk eller full gass. Vil det ikke da være mest naturlig å lete etter sprekker eller kan det faktisk være tennplugger, ledninger og coiler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 6, 2010 Glemt at vi skulle ta en diagnose, men første jeg ville gjort er å skifte plugger. Dette er uansett et servicepunkt, så du må før eller siden gjøre det. Minner meg om akkurat samme symptonene jeg hadde på S2n. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 6, 2010 Glemt at vi skulle ta en diagnose, men første jeg ville gjort er å skifte plugger.Dette er uansett et servicepunkt, så du må før eller siden gjøre det. Minner meg om akkurat samme symptonene jeg hadde på S2n. Da skal jeg prøve det! Har sendt deg PM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 6, 2010 Værsåsnill og ikke si coiler Coiler! Fra spøk til alvor. OM det er et tenningsproblem er gjerne fuskinga av den aggresive arten, dvs ganske tydelig stagnering og plutselig endring av motorkarakter. Det er ikke helt lett å tyde hvordan fuskinga oppfører seg for deg utifra hvordan du beskriver problemet. Uansett er det viktig å ikke trekke for brå konklusjoner basert på andres erfaringer når det gjelder noe så diffust som "fusking". Metodisk feilsøking på kjente problemområder er veien å gå. Her kommer derfor mine erfaringer når jeg hadde tenningsproblemer knyttet til coilpakka. Lugging ble værre med høyere ladetrykk. Lugging ble værre med varmere motor. Ingen fusking på tomgang uansett turtall, kald eller varm motor. Ved problemer med coilpakke/ledninger/coilstammer skjer det et overslag slik at gnist ikke når frem til tennpluggen. Dette skjer pga sprukne ledninger eller coilstammer/tennrør. Dette kjipe med dette problemet på UrS-biler er at det er avhengig av ladetrykk. Overslag skjer dermed ikke før man får belastning på motoren. Man kan derfor måle motstander i coiler så mye man vil uten å finne noe feil. Disse problemene kommer heller ikke frem på noe diagnose. Tenningsfusk oppdages som regel lettere jo lavere turtallet er. Da er "tenningshullet" som oppstår mer fremtredende enn ved høyere turtall. Derfor: Mest lugging ble for meg fremprovosert ved varm motor, lavt turtall og høy belastning (ladetrykk). Dette kan fremprovoseres ved å ligge på lavt turtall (og høyt gir) i bratt oppoverbakke for så å gi gass slik at ladetrykket sakte men sikkert bygges opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 6, 2010 (endret) Takk for et godt og forklarende innlegg! Skal prøve å tenke over om fuskingen oppfører seg annerledes på høyt enn på lavt turtall. Kan prøve å forklare fuskingen litt bedre, så kanskje det blir lettere å skjønne hvordan bilen oppfører seg. Før jeg byttet IC slange så fungerte bilen helt fint med "kald" motor, fram til jeg klemte på full gass og da begynte den å fuske på 0,8 bar. Da begynte bilen å lugge bitte litt samtidig som det kjentes ut som om noen hektet på en 3 tonn tung henger bakpå. Bilen klarer ikke å akselere noe mer enn at den klarer å øke farten såvidt og det kjennes ut som om den gir alt den kan for å gå fortere framover, men at den blir holdt igjen av noe. Når motoren så ble varm begynte fuskingen allerede på 0,4 bar og da kunne trykket variere mellom 0,4 og 0,6, men ikke noe mer enn det. Da ble luggingen en del verre og hvis man klemte på full gass i nedoverbakke, så "bremset" bilen i motsetning til hvis jeg skulle latt den trille i gir. Jeg synes ikke luggingen var alt for ille, men man kjente den. Har en kompis med en S4 som til tider får skikkelig lugging ved fullt gasspådrag (lugger ikke hvis man gir litt mindre gass) og da hopper hele bilen. Sånn er det altså ikke her. Etter at IC slangen ble byttet funket bilen helt fint på "kald" motor. Den fusket såvidt i 2. gir på 0,8 bar et par ganger, men ellers fikk jeg den fint opp i 1 bar uten noe fusking. Den lille fuskingen som dukket opp var mye mindre enn før jeg byttet IC slange og kjørte på 0,8 bar og "kald" motor. Den fortsatte å funke helt fint en god stund på varm motor, før den plutselig begynte å fuske igjen. Og da var det spesielt 2. giret den var lei på. Jeg fikk dratt den opp til 0,6 og 0,8 bar og da begynte den å lugge litt igjen, samtidig som den igjen ikke dro noe særlig. Men igjen så var luggingen mye mindre her. I 3. gir var det nesten ikke antydning til fusk i det hele tatt, bortsett fra da såvidt rundt 0,8 bar et par ganger. Ellers gikk den fint og reint opp til 1 bar. Kort fortalt, bilen lugger litt og kjennes ut som den blir holdt igjen av noe samtidig som det høres ut som om den prøver å gi alt den kan for å komme opp i fart når man gir full gass og bilen når et visst ladetrykk. Hvis jeg ikke har full gass, så går den fint helt opp til turtallssperra. Håper dette ble mer forståelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 6, 2010 Mitt forslag er at du prøver en annen coilrekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 7, 2010 Er det noen i Lillehammer-området som har en coilrekke å låne bort for å teste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 7, 2010 Hvorfor ikke teste det enkleste først? Plugger. Plugger går ikke for evig.................... Har gitt deg svar på PM. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=72072 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 7, 2010 Hvorfor ikke teste det enkleste først? Plugger. Plugger går ikke for evig.................... Har gitt deg svar på PM. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=72072 Skal teste plugger først tenkte jeg! Ville bare høre så tidlig som mulig om noen hadde ei coilrekke just in case 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 8, 2010 Da har jeg vært hos Roger og hentet nye tennplugger og kan meddele at bilen nå er i orden! Det eneste som er litt merkelig er at jeg ikke har byttet pluggene enda. Har kjørt to lengre testturer idag og prøvd gasspådrag i alle mulige turtall og gir og den går helt rent og fint Noen som har en formening om hva greia er? Bare så det er sagt så vil pluggene bli byttet uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 8, 2010 Sjekk tennrørene (de som sitter mellom plugg og coil). Sjekk motstanden i dem (står trykket på dem hva det skal være) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 8, 2010 Sjekk tennrørene (de som sitter mellom plugg og coil). Sjekk motstanden i dem (står trykket på dem hva det skal være) Takk for tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...