S2 3b Går bare på 4 sylindre

Anbefalte innlegg

Jeg holder alvorlig på å klikke..

Nå er det like før jeg gir opp..

Den går bare på 4 sylindre..

Jeg har helt nytt fordelerlokk og rotor og plugger..

Lmm funker fint (prøvd med en annen også)(det er forskjell når jeg drar ut pluggen)

Prøvd med en annen coil og tenningsmodul, samme greiene..

Målt dysespenning, byttet om på dyser (1og5) samme problemet..

Målt gjennomgang fra hjernen til minuspol på dysenne og det er gjennomgang..

Byttet plugger om (1og5) samme greiene..

Byttet om på pluggledninger (4og5) samme..

Det er sylinder 5 som ikke vil..

Har dradd ut en og en pluggledning når motoren går på ca 2500.. Pluggledning 5 ingen forskjell..

Har kompresjonstestet motoren.. Helt fin..

Nå er jeg tom for ideer..

Noen som har noen gode forslag?

Uansett hva jeg gjør så er det alltid sylinder 5 som ikke tenner..

Mvh Joakim :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt ut feilkoder? Hvordan ser pluggen på syl. 5 ut, våt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp pluggen er våt, så jeg byttet om på pluggene fra 5-1.. AKKURAT samme greiene..

Da tente den på 1 men ikke 5..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk om du får gnist på 5 med pluggen, den holdes seff mot blokka.... bare pass deg, litt ubehagelig å få støtet gjennom kroppen :P

 

ikke noe gnist = sjekke ledninger, kontakter (irr, pinner på tur osv) og alt annet du ikke har sjekka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg gjort.. Har også byttet om på både plugger og pluggkabler for å se om problemet flytter seg..

Men det er det samme.. Det blir værende på 5 sylinder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo ut som du har sett over det meste.

 

Ville prøvd å bytte selve fordeleren om du ikke har gjort det? :)

Kan være at den har begynt å gjort sitt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd med en annen hjerne.. Akkurat samme problemet..

Noen som har komplett koblingsskjema over bilen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skudd i blinde :P

 

Har du sjekket at det er kompresjon på cyl nr5 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har kompresjonstestet alle sylinderene..

Alt ok ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg gjort.. Har også byttet om på både plugger og pluggkabler for å se om problemet flytter seg..

Men det er det samme.. Det blir værende på 5 sylinder..

 

 

Stemmer, jeg glemte litt at du hadde fordeler.

 

Plugger og ledninger kan du enkelt sjekke så det er åpenbart ikke problemet. Siden du får fin gnist på alle de andre sylinderne så er det tvilsomt fordeler og rotor, men dette har du også uansett bytta. Du har sjekka kompresjon, og den var ok? Om den er det så har du trolig ikke lekasjer eller bøyd råde(bøyd råde kan jo også sjekke med litt mer treffsikkerhet og måle om stempelet går helt opp i tdc). Pluggen er våt, mao du har bensin. men er du skeptisk til om det er nok så kan du bytte om en dyse også.

 

Men fikk du gnist når du tok ut pluggen og hold den mot blokka med pluggledning og plugg fra på punkt 5 på fordeleren? Det virker ikke ut so mdet er noe grunn til at du ikke skal få det.

 

Så da ville jeg bytta om dysa og sjekka om feilen flytta seg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På S2`en jeg hadde brakk eksoskammen slik at de to bakerste sylinderene ikke åpnet.. knota en stund for finne ut av det kan du si. Ville tatt av toppdeksel bare for å sjekke at alt er som det skal oppi der.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, jeg glemte litt at du hadde fordeler.

 

Plugger og ledninger kan du enkelt sjekke så det er åpenbart ikke problemet. Siden du får fin gnist på alle de andre sylinderne så er det tvilsomt fordeler og rotor, men dette har du også uansett bytta. Du har sjekka kompresjon, og den var ok? Om den er det så har du trolig ikke lekasjer eller bøyd råde(bøyd råde kan jo også sjekke med litt mer treffsikkerhet og måle om stempelet går helt opp i tdc). Pluggen er våt, mao du har bensin. men er du skeptisk til om det er nok så kan du bytte om en dyse også.

 

Men fikk du gnist når du tok ut pluggen og hold den mot blokka med pluggledning og plugg fra på punkt 5 på fordeleren? Det virker ikke ut so mdet er noe grunn til at du ikke skal få det.

 

Så da ville jeg bytta om dysa og sjekka om feilen flytta seg :)

 

Selv om man har gnist i friluft, så betyr det ABSOLUTT ikke at man har gnist under kompresjon, helt andre faktorer tilstede da.

 

(men man kan vel ikke lese seg til slikt...)

 

En sviktest av sylinder ville jeg gjort om du ikke finner ut av det, kompresjon kan man alltids ha uten at ting nødvendigvis er på stell.

 

Eller så er det som Jan Brede tipser om her, eksoskammen er knekkt mellom syl 4 og 5.

 

Kan jo og være at - fra ecu til dyse har hengt seg, da vil den pøse på konstant med bensin på syl 5. Kan fort få hydrolock da, men er man heldig så skjer ikke dette. Mål på dysestikket med en diodelampe og se om det blinker når du kjører på startern, eventuellt om ledningene til dysene er lange nok så kan du jo bytte om på syl 4 og 5 og se om det flytter seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På S2`en jeg hadde brakk eksoskammen slik at de to bakerste sylinderene ikke åpnet.. knota en stund for finne ut av det kan du si. Ville tatt av toppdeksel bare for å sjekke at alt er som det skal oppi der.

 

Jan Brede

Kan man skru av topplokket og skinne motoren eller vil det sprute olje alle veier da?

Eller må jeg vri manuelt når motoren er av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan bli noen dråper ja av å kinne på starteren, men ikke mye. men kjører du den på tomgang blir det søl.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser temmelig fort om kammen er knekkt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om man har gnist i friluft, så betyr det ABSOLUTT ikke at man har gnist under kompresjon, helt andre faktorer tilstede da.

 

(men man kan vel ikke lese seg til slikt...)

 

En sviktest av sylinder ville jeg gjort om du ikke finner ut av det, kompresjon kan man alltids ha uten at ting nødvendigvis er på stell.

 

Eller så er det som Jan Brede tipser om her, eksoskammen er knekkt mellom syl 4 og 5.

 

Kan jo og være at - fra ecu til dyse har hengt seg, da vil den pøse på konstant med bensin på syl 5. Kan fort få hydrolock da, men er man heldig så skjer ikke dette. Mål på dysestikket med en diodelampe og se om det blinker når du kjører på startern, eventuellt om ledningene til dysene er lange nok så kan du jo bytte om på syl 4 og 5 og se om det flytter seg.

 

Nei, ole, du lærer selvfølgelig ingenting av å lese, selv om noe sier meg at alt du vet av interesse står skrevet minst et sted, men det du derimot lærer av er å være forutinntatt... en dag..... :)

 

Det er vel ikke batchfire på 3b, så hvordan skal det gå greit å flytte kontaktene til dysene mellom 4 og 5? Er vel bedre å flytte over dysene vel og evt. sjekke signalet? :)

 

Å knekke kammen uten andre ulyder enn bitte litt juksing hadde jo vært toppen av uflaks :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ole, du lærer selvfølgelig ingenting av å lese, selv om noen sier meg at alt du vet av interesse står skrevet minst et sted, men det du derimot lærer av er å være forutinntatt... en dag..... :)

 

Det er vel ikke batchfire på 3b, så hvordan skal det gå greit å flytte kontaktene til dysene mellom 4 og 5? Er vel bedre å flytte over dysene vel og evt. sjekke signalet?

 

Å knekke kammen uten andre ulyder enn bitte litt juksing hadde jo vært toppen av uflaks :)

 

Om du faktisk leser første post: Målt dysespenning, byttet om på dyser (1og5) samme problemet..

 

Ingen problem å flytte på en dysekontakt selv om det er sekvensiellt innsprut, er det? Utdyp gjerne nærmere om du har noen teorier rundt dette. Naturligvis ikke optimalt, men her er det snakk om feilsøking, så det vil nok ikke merkes mye til det på det turtallet denne motoren vil oppleve frem til feilen er funnet.

 

Er flere som har opplevd knekkt kam, og etter hva jeg har fått med meg ikke opplevd noen spesielle ulyder, det har jo alltid vært ett mysterium når dette har skjedd. Mulig det skyldes at det skjer på høyt turtall, og da kan nok bruddstykket slipe seg fort til slik at det ikke vil oppstå så mye ulyder i ettertid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du faktisk leser første post: Målt dysespenning, byttet om på dyser (1og5) samme problemet..

 

Ingen problem å flytte på en dysekontakt selv om det er sekvensiellt innsprut, er det? Utdyp gjerne nærmere om du har noen teorier rundt dette. Naturligvis ikke optimalt, men her er det snakk om feilsøking, så det vil nok ikke merkes mye til det på det turtallet denne motoren vil oppleve frem til feilen er funnet.

 

Er flere som har opplevd knekkt kam, og etter hva jeg har fått med meg ikke opplevd noen spesielle ulyder, det har jo alltid vært ett mysterium når dette har skjedd. Mulig det skyldes at det skjer på høyt turtall, og da kan nok bruddstykket slipe seg fort til slik at det ikke vil oppstå så mye ulyder i ettertid.

 

Jeg så nok ikke det nei, det er ikke alltid like greit å få med seg alt :)

Men ble spenninga kun målt eller ble det faktisk sjekka at den hadde riktig duty cycle, evt. bare med en lampe om det blinka som du foreslo? Om jeg ikke husker feil så jordes ledningene når dysa skal åpne? Mao.er det brudd så kan dysa bli stående åpen.

 

Slik jeg forstår det så sier du at man bare skal ta kontakten av dysa og flytte den over på en annen dyse, mao tror hjernen at feks. dyse 4 er dyse 5, mao. så vil innsprutspunktet bli helt på tur. Ca 144 grader feil (start punkt til startpunkt, blir mindre når du tar fra slutt til start punkt istedenfor) om jeg ikke tuller, noe man skulle tro var mer enn nok til at den skulle jukse likevel. Stemmer vel det?

Klart, mulig det går likevel på veldig lavt turtall (tomgang) siden selve innsprutninga er en brøkdel av hvor lenge innsugsventilene er åpne og det tilfeldigvis er nok til at du treffer akkurat på en sylinder som er helt nærliggende i tenningsrekka.

 

Ja, det kan godt være, har selv kun sett når drevet til fordelern har gått av, men da blir det ikke noe tid til å polere bruddet siden drevet bare faller av, men kambukkene kan vel gjøre dette såpass raskt når bilen går at man kanskje ikke vil merke noe ulyder nei. Men det er vel relativt raskt å pelle av topplokket for å se uansett, så hvorfor ikke :)

 

Så de to mest påfallende årsakene nå er at signalet til dysa er konstant på eller at eksoskammen er knekt? Fort gjort å sjekke hvert fall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S2`n Jan Brede sikter til var i mitt eie da kammen knakk. Skjedde mest sannsynlig i det jeg kjørte forbi et vogntog, hadde ikke høyt turtall (maks 4000), og hørte ingen spesielle ulyder i det bilen begynte å gå forferdelig dårlig... Gikk forferdelig stygt på tomgang rett etterpå, i hvert fall. Her var det vel de to bakerste kambukkene som hadde løsnet (?!?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter nærmere omtanke så kan det nok hende at det funker å bytte om kontaktene på dysene ja.. skader ikke å prøve hvert fall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.