#1 Skrevet Oktober 1, 2010 (endret) Hallais. Hadde bilen på firehjulskontroll igår, og det gikk greit...men stusset da jeg sjekket papirene i etterkant. CASTER og SPISSING var ok, altså markert grønt, men de hadde ikke justert CAMBER som da var markert rødt på utskriften...? Får ikke kontakt på telefon for øyeblikket, så tenkte og høre her imens hva greia kan være:) Kan man ikke justere camber på en Golf 1?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 1, 2010 Jo, det kan man. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 1, 2010 Det er kanskje det enkleste å justere. Foran i hvert fall. Bak går det ikke (uten modifisering). Vent til du får tak i dem på telefon, du. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 1, 2010 Rød tall kan være fordi de har justert camber til det ikke var mulig å justere mer, men at det fortsatt ikke er innenfor "kravet". Dette skjer ofte ved senking av bil, da camberen endrer seg betraktelig, og noen ganger ikke kan justeres innenfor. Har hatt MANGE biler på hjulstilling med dette "fenomenet". Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 1, 2010 H&R Triple C bolter og du får 3 grader ekstra du kan justere på: http://www.hrsprings.com/products/triple-c/ Du skal ha settet som heter TC212 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 1, 2010 Rød tall kan være fordi de har justert camber til det ikke var mulig å justere mer, men at det fortsatt ikke er innenfor "kravet". Dette skjer ofte ved senking av bil, da camberen endrer seg betraktelig, og noen ganger ikke kan justeres innenfor. Har hatt MANGE biler på hjulstilling med dette "fenomenet". Fabian Har sjekket med dem, dette var gjort på Sogn videregående skole med flere lærere tilstede som er tidligere verksmestere på blant annet Møller og Bertel O. Steen med da tilhørende mange års erfaring. De hadde tydeligvis ment at det ikke gikk og justere camber og dermed ikke gjort noe...blir litt varm av tanken på at folk med såpass mye kunnskap og erfaring ikke vet at det kan justeres camber på en Golf 1. Og for de innvidde, skolen bruker Hawkeye laser med Winalign(?)-programvare...så er rimelig nytt og dyrt system, så kan de kan ikke skylde på noe annet enn inkompetanse: bh : Men har ordna ny justering til neste uke gjennon om en kompis som jobber på Porsche Ryen:D Skal nok klare og få tatt noen bilder av den slitne tralla mi blant alle gromtrallene: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 1, 2010 Har sjekket med dem, dette var gjort på Sogn videregående skole med flere lærere tilstede som er tidligere verksmestere på blant annet Møller og Bertel O. Steen med da tilhørende mange års erfaring. De hadde tydeligvis ment at det ikke gikk og justere camber og dermed ikke gjort noe...blir litt varm av tanken på at folk med såpass mye kunnskap og erfaring ikke vet at det kan justeres camber på en Golf 1. Hmm... Her kan det være to utfall. I forrige uke tok jeg hjulstilling på en Jetta 91'. Denne hadde ikke justering på camber bak, så eneste løsningen der var å shimse opp. Det endret camberen betraktelig og gjorde at den havnet innenfor "grønne" verdier. Det andre utfallet er at ja, som du sier, har de rett og slett ikke hatt peiling. Det går så å si ALLTID an å justere camber, om det er på stag, bolter eller ved shimsing. Jeg personlig tror at det er nummer to som jeg skrev her. Uansett Stian, lykke til! Om du trenger hjelp står jeg til disposisjon for å hjelpe deg, klar med fire-søyler'n og hjulstillingsapparat som fungerer, og med mekanikere som alltid klarer å takel en utfordring. Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 1, 2010 Hehehehe! Takk for tilbudet, men satser på at folka på Porsche takler biffen:p Og det er kun snakk om camber fram ja:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 1, 2010 Foran?! Og det klarte de ikke å få orden på? Makan.... :-P Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 1, 2010 Foran?! Og det klarte de ikke å få orden på? Makan.... :-P Fabian Nettopp det som gjør det ille...de mente jo tydeligvis at det ikke var noe justering! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 1, 2010 Nettopp det som gjør det ille...de mente jo tydeligvis at det ikke var noe justering! Leste innlegget om igjen... Erfaringsmessig kan jeg si at folk fra B.O.S. er bare bæsj når det kommer til mer enn løyvenummer på taket og ekstrautstyr på E-klasse. Men for all del, de fikk jo i hvert fall sjansen til å prøve å justere en bil da, men klarte det åpenbart ikke. Det har nesten blitt en kunst å ta hjulstillingskontroll i dag... Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 2, 2010 Det har nesten blitt en kunst å ta hjulstillingskontroll i dag...Fabian Å ta hjulstillingskontroll er ikke noe problem, men å vite litt om hjulgeometri og få til slik at bilen er god å kjøre/ikke sliter dekk feil. Det er en kunst;) Fabrikkhiddenene er ingen fasit for veiene i Norge dessverre: mad : Men sikkert fine på veiene i utlandet. Legg ut tallene på kontrollen også da Stian;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 2, 2010 Audien min var på hjulstillingskontroll i sommer å sliter enda dekk som faen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 2, 2010 Å ta hjulstillingskontroll er ikke noe problem, men å vite litt om hjulgeometri og få til slik at bilen er god å kjøre/ikke sliter dekk feil. Det er en kunst;)Fabrikkhiddenene er ingen fasit for veiene i Norge dessverre: mad : Men sikkert fine på veiene i utlandet. Legg ut tallene på kontrollen også da Stian;) Skal gjøre det på Mandag:) Papirene ligger på jobb serru. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 2, 2010 Impnerende at de ikke har fått til dette når de bruker WinAlign. Innpå der ligger noe som heter "illuster justeringer" som viser nøyaktig hvilket verkøy en trenger og hva som må gjøres for å justere de forskjellige vinklene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 7, 2010 Som lovet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 7, 2010 Er jo bare latterlig dette da: smil : Har jo ikke engang klart å få spissinga lik heller: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 7, 2010 Dro til en kompis idag som fiksa biffen, men det var vrient og få det helt 100%. Og ettersom han ikke tok betalt, så sa jeg meg fornøyd så lenge alt grønt:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 7, 2010 Hvordan er den å kjøre med så lite camber da? Bare justering av spissing på en side? Ettersom det ikke er likt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 7, 2010 men, hvorfor er den justert med spredning og tilnærmet nøytral camber?? Burde vell virkelig hatt +0.05 på hver side på denne bilen... i tillegg burde camber ligge mer innover. f.eks -0.30 på hver side. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 7, 2010 Jeg er mildt sagt drittlei hele styret med denne godkjenninga, og stakkars kompisen min sleit fælt med justeringa...det meste satt jævlig fast osv. Dere skjønner tegninga. Så jeg driter rett og slett i at det ikke er 100% Så lenge biltilsynet ikke kan si noe er jeg fornøyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 7, 2010 For sikkerhetsskyld, bakstillinga har jo ikke justeringsmuligheter...så røde tall bak er uvesentlig i forhold til biltilsynet ikke sant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 7, 2010 For sikkerhetsskyld, bakstillinga har jo ikke justeringsmuligheter...så røde tall bak er uvesentlig i forhold til biltilsynet ikke sant? Ja, så lenge du får med deg en melding fra verkstedet på at det ikke er justerbart og at det Må være som det er. Men, det er faktisk justerbart, kan sette mellom plast shims, så en får riktig camber og spissing. Ligger eget program ang dette på WinAlign. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 8, 2010 Ja, så lenge du får med deg en melding fra verkstedet på at det ikke er justerbart og at det Må være som det er. Men, det er faktisk justerbart, kan sette mellom plast shims, så en får riktig camber og spissing. Ligger eget program ang dette på WinAlign. Det med shims ja...var vel noen andre her som nevnte dette! Men det holder altså at jeg får med skriftlig fra verkstedet at det ikke er noen manuell justering mulig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 8, 2010 Det med shims ja...var vel noen andre her som nevnte dette! Men det holder altså at jeg får med skriftlig fra verkstedet at det ikke er noen manuell justering mulig? Det har iallefall holdt for BT når vi har gjort det på den måten. Det er som oftest ikke noe problem rent teknisk at camber og spissing bak er litt feil på denne type bil, derfor er det ingen problem å gå god for at ting vil fungere som de skal selv om det er røde tall. Som oftest er disse verdien utenfor toleranse på org.understell også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...