#1 Skrevet Oktober 2, 2010 Har service på min A4 2002 1.9 TDi nå og ser at det har kommet noe olje fra området rundt EGR ventil. Hva indikerer dette og er det noe jeg bør foreta meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 2, 2010 Dette er helt normlalt på 1,9 TDI PD motorene . kommer ofte ut olje der akselen til "stopp spjeldet" kommer ut. Så lenge det ikke er store mengder som kommer ut er det ikke noe vits å gjøre noe med det. kan også lekke litt olje i skjøten der slangen(den på 90 grader) går inn mot EGR-ventilen. Er en o-ring på koblinga som kan byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 26, 2011 (endret) Da har det gått fra intens svetting til at det sprutes en fin oljedusj fra EGR ventilen. Da er det vel bare å bestille ny (Joda, vet at hele driten kan blendes av, men velger å beholde dette som originalt). Noen som har en EGR ventil til overs kanskje? (2002 1.9 TDi Pumpedyse). Noe jeg må passe på når ventilen byttes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 27, 2011 (endret) Et annet spørsmål er hvor oljen kommer fra. Oljeforbruket har IKKE økt siste året og håper derfor at turbo ikke lekker. Jeg ønsker å se på andre muligheter enn defekt turbo først. Bilen har gått 140.000 km. Jeg ser på muligheten for at dette kommer fra oljeutlufting/oljeutånding i forbindelse med olje fra veivhus som skal resirkuleres. Er dette en mulighet og hva må i så fall sjekkes? Står det en ventil mellom her? Er vel noe overtrykk i toppen som må reguleres... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 27, 2011 Er vel når motoren/turboen begynner å bli litt sliten at denne oljen presses gjennom. Kan montere catch-tank som samler opp olja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 27, 2011 Er vel når motoren/turboen begynner å bli litt sliten at denne oljen presses gjennom. Kan montere catch-tank som samler opp olja. Er vel ikke gitt at det er lekkasje fra turbo...? Ikke økt oljeforbruk, ikke blårøyk... Tar gjerne i mot flere innspill, men turbo er såpass dyr at jeg mener det er fornuftig å sjekke alternative defekter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 27, 2011 Er vel når motoren/turboen begynner å bli litt sliten at denne oljen presses gjennom. Kan montere catch-tank som samler opp olja. Turboen min er ny.. Å det svettes litt olje uansett.. Såvidt jeg vet er det vel helt normalt med litt oljebelegg på innsiden av slangene til icn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 27, 2011 Turboen min er ny.. Å det svettes litt olje uansett.. Såvidt jeg vet er det vel helt normalt med litt oljebelegg på innsiden av slangene til icn På min har det gått fra svetting til å dryppe ... det er derfor jeg mener det må være noe galt her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 27, 2011 Jeg har samme symptomer uten at det er verken blårøyk eller unormalt høyt oljeforbruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 27, 2011 Leste feil jeg... Leste at du hadde økt oljeforbruk. Men det er olje som blir tatt tilbake via oljeåndningen/ventilasjonen, og siden intercooleren er det laveste punktet på motoren vil oljen samles der. Monter catch-tank for å bli kvitt problemet. Blir spennede å se hvor mye drit som er inne i EGR ventilen din, er sikkert et bra lag med olje og sot der Konas golf drypper ved småkjøring og ved kjøring på lave turtall, men med litt fart på kjøringa så er den helt tør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 27, 2011 (endret) Er det noe jeg bør sjekke opp vedrørende oljeåndningen/ventilasjonen da? Er det noe her som føre til at for mye olje blåses mot EGR (feks overtrykk som ikke reguleres ned)? Har ikke ønske om å bytte EGR dersom det er noe annet som forårsaker lekkasjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 16, 2011 (endret) Den svarte plastikkenheten som styrer arm/aksling til selve EGR spjeldet har en trykkslange tilkoblet (liten ring). Hvor kommer denne slangen fra? Slik jeg ser det er dette eneste sted hvor oljen kan komme fra når det lekker her... (stor ring). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 16, 2011 Den regulerer shudder spjeldet. Det er den runde metall saken på toppen som styrer EGR funksjonen. Kan være det er en liten lekkasje der. Shudder spjeldet: http://i182.photobucket.com/albums/x186/norway25/6f4162a7.jpg?t=1297852581 Egr ventilen: (den akselen som står rett opp og ned) http://i182.photobucket.com/albums/x186/norway25/e0481e2f.jpg?t=1297852663 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 16, 2011 Joda, forstår hva den gjør, men lurer på hvor den henter trykk fra slik at det foregår en regulering. Antar at det er ECU som styrer om det skal være trykk eller ikke, men det må jo hentes fra et sted. Slik jeg ser det kommer det olje via denne trykkslangen som da lekker ut der hvor armen går ut... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...