Anbefalte innlegg

Hvor mye arbeid ligger det i å montere fjernstyrt døråpner/lås i en ener golf?

slik at en kunne ha sveist døren helt glatt.

Noen som vet noe om hvordan servo monteres o.l? og pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjernstyrt dørlås er vel ikke noen heksekunst akkurat, men det er selvsagt litt jobb.

 

Det enkleste er nok en fjernstyrt alarm med sentrallås. Bytt ut sentrallåsmotoren med magnetåpner så har du løsningen.

 

Servo vil jeg tror er mye arbeid, men det er klart, alt er mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monter en alarm med komfortfunksjoner. (F.eks Defa) og solenoider.

 

Om du bruker sentrallås-funksjonen til å åpne døra eller en komfort-funksjon må du nesten velge selv. Kanskje ikke så veldig vits å låse bilen om du ikke har håndtak? :)

 

Komfort-funksjon vil si at jeg f.eks trykker en kombinasjon på fjernkontrollen og alarmen har et innebygd rele som aktiveres.

 

Jeg har ingen låser på utsiden av min Golf 2, har montert solenoider på sentrallåsen som betjenes når jeg skrur av alarmen, også har jeg montert en solenoid i bakluken som åpner den når jeg bruker en komfort-funksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monter en alarm med komfortfunksjoner. (F.eks Defa) og solenoider.

 

Om du bruker sentrallås-funksjonen til å åpne døra eller en komfort-funksjon må du nesten velge selv. Kanskje ikke så veldig vits å låse bilen om du ikke har håndtak? :)

 

Komfort-funksjon vil si at jeg f.eks trykker en kombinasjon på fjernkontrollen og alarmen har et innebygd rele som aktiveres.

 

Jeg har ingen låser på utsiden av min Golf 2, har montert solenoider på sentrallåsen som betjenes når jeg skrur av alarmen, også har jeg montert en solenoid i bakluken som åpner den når jeg bruker en komfort-funksjon.

Hva er solenoider? Vil dette gi en dør som åpner seg opp, ikke som bare låser opp låsen? Vil evnt. ikke ha noen håntak i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sjekk lovligheten at å fjerne dørhåndtakene, jeg vet det ikke er helt populært hos gutta med blanke knapper. Ikke helt praktisk heller, om du kræsjer og ingen får åpna døra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sjekk lovligheten at å fjerne dørhåndtakene, jeg vet det ikke er helt populært hos gutta med blanke knapper. Ikke helt praktisk heller, om du kræsjer og ingen får åpna døra.

Det har jeg sjekket lovligheten av og det er ingen krav til at du skal kunne komme deg inn i bilen (i det heletatt:D) men det er krav til at du skal komme deg ut : rolleyes Praktisk ved en kollisjon, ikke litt engang :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er solenoider? Vil dette gi en dør som åpner seg opp, ikke som bare låser opp låsen? Vil evnt. ikke ha noen håntak i det hele tatt.

En solenoid er en elektromagnet som du kan bruke for å trekke i et stag, en wire eller .no for å åpne døra i steden for å klemme inn/dra i dørhåndtaket. På bilen din sitter det i dag en solenoid, starterinnslaget. Dette er SINNSYKT kraftig og jeg vil ikke anbefale deg å bruke starterinnslag som døråpner. Du får kjøpt noe som heter bagasjeromsåpner som koster ca. 250-300 kr pr stk og da trenger du en til hver dør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit, jeg har jo ikke solenoider men sentrallås-motorer (Defa) både på sentrallås og åpningen av bakluke.

 

funker som en solenoid, men den kan både dra og dytte.

 

Jeg får skylde på Ibux'en siden jeg rotet litt. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sentrallås-motorer er som regel ikke så kraftige som solenoider, og kan ha problemer med å åpne døra. Solenoider er elektromagneter, det er ikke sent.lås-motorene.

 

Men det er klart, SA bruker de kun til låsefunksjonen, ikke til å åpne selve døra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, åpner bakluken med en. Er jo omtrent samme låsen som på dørene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som nevnt ingen lover som sier at det ikke er låvt med slike "clena doors kit"... Har et papir på det en plass også.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å sjekk lovligheten at å fjerne dørhåndtakene, jeg vet det ikke er helt populært hos gutta med blanke knapper. Ikke helt praktisk heller, om du kræsjer og ingen får åpna døra.

 

Skal self. ha åpner inne på døren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal self. ha åpner inne på døren

 

Det Per tenker på i dette tilfellet er hvis du er bevistløs og redningspersonellet gjerne vil inn i bilen...det kan også være en fordel...

Vi kan alltids knuse vinduet, men det er ikke alltid like praktisk å dra flk ut vinduet... ;)

 

Jeg ser også at noen mener det ikke er regler rundt dette. Personlig tror jeg det er det og jeg skal derfor lete litt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det Per tenker på i dette tilfellet er hvis du er bevistløs og redningspersonellet gjerne vil inn i bilen...det kan også være en fordel...

Vi kan alltids knuse vinduet, men det er ikke alltid like praktisk å dra flk ut vinduet... ;)

 

Jeg ser også at noen mener det ikke er regler rundt dette. Personlig tror jeg det er det og jeg skal derfor lete litt...

 

Få emailen din så skal jeg sende deg papiret på at det ikke er krav til det ;) Var en på forumet som tok kontakt med biltilsynet og da fikk han dette papiret på at han kunne cleane i vei!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte også defa sentrallås motor til åpning av bakluka på Golf 3 ikke noe problem..

Og når jeg nå bygger om på Caravella skal jeg bruke de orginale sentrallås motorene ser ut som dem klarer det fint :) billigst blir det og.. sitter jo der fra før.. er gudskjelov ikke vakumstyrt som på mange andre vag, for da hadde det blitt ett problem..

Så det går fint og bruke sentrallås motorer fra defa. vet flere som har brukt det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det Per tenker på i dette tilfellet er hvis du er bevistløs og redningspersonellet gjerne vil inn i bilen...det kan også være en fordel...

Vi kan alltids knuse vinduet, men det er ikke alltid like praktisk å dra flk ut vinduet... ;)

 

Jeg ser også at noen mener det ikke er regler rundt dette. Personlig tror jeg det er det og jeg skal derfor lete litt...

Jeg spurte på biltilsynet her i Ålesund for som jeg sa om det er godkjent andre steder i landet er det tross alt dem jeg skal forholde meg til. I hallen sa de nei til jeg sa at det var godkjent andre steder så jeg ble sendt inn til stasjonssjefen som bladde en stund i bøker uten å kunne finne noe som tilsa at det skulle være ulovlig. Men for å være helt sikker skulle han diskutere det med han som styra med litt mer spesielle ting, ombygginger og sånt. 3 uker senere fikke jeg telefon fra ham hvor han sa at de hadde brukt litt tid fordi de hadde sjekket rundt og med beskjed om at værsågod sveis igjen. Jeg må si jeg synes det var god service fra en avdeling i staten som vanligvis er mest kjent for å kødde til ting for folk som oss : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spurte på biltilsynet her i Ålesund for som jeg sa om det er godkjent andre steder i landet er det tross alt dem jeg skal forholde meg til. I hallen sa de nei til jeg sa at det var godkjent andre steder så jeg ble sendt inn til stasjonssjefen som bladde en stund i bøker uten å kunne finne noe som tilsa at det skulle være ulovlig. Men for å være helt sikker skulle han diskutere det med han som styra med litt mer spesielle ting, ombygginger og sånt. 3 uker senere fikke jeg telefon fra ham hvor han sa at de hadde brukt litt tid fordi de hadde sjekket rundt og med beskjed om at værsågod sveis igjen. Jeg må si jeg synes det var god service fra en avdeling i staten som vanligvis er mest kjent for å kødde til ting for folk som oss : ja :

 

Det kalles rett og slett topp service og viser at man ikke skal ta alle Biltuilsyn-ansatte over samme kam.

 

Hvis det er tillat er jo ingenting bedre enn det..så lenge man ikke må komme inn i bilen fra utsiden ved f.eks. ulykke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt mye dritt om tilsynet i Ålesund, men min egen erfaring er en helt annen. Fikk bra service hele veien med godkjenningen av golfen.

 

Spør først, så bygg om. Så tror jeg de fleste er temmelig medgjørlig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en slik bagasjeromsåpner på førerdøra på en gift-grønn golf II.

 

Den var styrt men en defa alarm. Døra "poppa" opp...(som regel)...

 

Dette er noe jeg ikke vil anbefale folk å lage på bila sine. Sveis heller inn de audi håndtakene som er "flate"... : ja :

 

Koster kanskje litt mer, men da har dere noe som fungerer.

 

Har ikke tall på hvor ofte jeg ble forbanna på den døra.. : bråk :

 

Hos meg var det jo slik at hvis jeg skulle en kjapp tur ut av bilen måtte jeg enten ta med meg alarmknappen eller sveive ned ruta, for så å stikke armen inn og åpne fra innsiden....Og spes på høsten og vintern var det jo ikke alltid det fungerte....(bare dill..)..

 

Men, men det er bare mine erfaringer det da... "Clean" i vei... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er i allefall dørene mine sveisa igjen :D , gikk tom for sveisetråd, så nok for idag. Skal også sveise igjen etter speilene, så da er bilen helt rensa :D

Ser ikke så værst ut foreløpig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må komme med bilder a. :)

Tok noen bilder i går venter på at naboen skal sende dem over,

har kjøpt mere gass og tråd nå, så nå skal speil hulla vekk også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilder: 7 8 9 10

110-1058_IMG1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et til 6 7 8 9 10

110-1057_IMG2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og et til 8 9 10

110-1054_IMG3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.