6 trins Diesel kasse på 1.8TQuattro?

Anbefalte innlegg

Har tenkt en del på tanken hvordan en dieselkasse ville vært i 1.8Tquattroen min.

Bare så det er sagt så er ikke denne orginal, den bør ha en nesten 300hk når jeg får skrudd opp ladetrykket helt.

 

Ønsker meg 6 trins kasse og kunne tenke meg en som ikke var fult så kortsteget.

Men passer disse kassene på motoren uten noe problem? Og tror dere utvekslinga på gira ville fungert greit på en litt trimmet 1.8T

 

Er veldig dårlig på girkasser og utvekslinger så håper noen kan hjelpe meg litt.

Takk for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Golf III med tdi-motor så er det iallfall lange gear. 80 kmt på 2. gear med 5000 o/min og 120 kmt på 3. gear med 5000 o/min. Kan jo tenke deg selv med en bensinmotor med høyere turtall ;) Men utveksling varierer fra bil til bil da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du 6 trinns kasse fra før? Utvekslinga på kassa må passe utvekslinga på eksisterende diff. Eller så kan du ta med diff også fra en evnt delebil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har 5 trins. er Utvekslinga 5 og 6 trins diff forskjellige på 1.9tdi og 1.8t motorene?

Trodde det var enkelte femmere og S4/RS4 som hadde annen utveksling jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke, det finnes lister over hva som passer sammen. RS2 diff passer ikke på a4 med org gearkasse hvertfall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jeg, er det ikke 4.11 utveksling ellerno slikt på RS2. Vet noen B4 bakdiffer fra nyere 80 har samme utveksling. Husker ikke hva slags utveksling det er. Vet du om man ser det i etka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utvekslingene står oppført på delesiden i katalogen, rangert etter gir/diffkoder. Du må regne det ut selv, da det bare står antall tenner der, f.eks. 37/9 som er 4.111:1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden litt jeg :)

Er det forskjell på 2,8 og 2,5tdi kasser? Er de veldig mye dårligere enn S4 kasser?

Hvor bra er 1,9tdi kasse kontra original 1,8t kasse?

 

Sett fler i utlandet med litt pulver har bytta til 2,5tdi og 2,8 kasser...

 

Men noen som kan liste opp girkassekoder og hvilke biler de kommer fra? Og hvem som er den "beste"?

Og selve kassene er like på a6 også?

Er ikke helt inne på dette med girkasser ennå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01E CYT er fra r5 2,5tdi a6 og har sviktstål inngående aksling med bredt førstegir:) samme som rs2 og s6+ , tdien har vel ikke oljekjølte kasser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis tdi kassene ikke er oljekjølte funker de dårlig på bensinmotorer da? Hvordan er de kjølt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 01E kassene som sitter i S4,6 og 6+ er det vel kun V8 modellene som har org oljekjøling.

Er ikke det på S2 eller RS2 så vidt jeg vet.

Sikkert noen som kan bekrefte/avkrefte det her??

 

Er ikke orginal oljekjøler på girkassen på S4 eller S6 m/2,2 turbo motor.

Skader sikkert ikke med kjøling, men de fleste i klubben kjører nok uten på sine prosjekter.

 

Oljen i kassene uten oljekjøler kjøles ikke av annet enn luften som drar forbi kassa under kjøring. Mye alu i girkasse huset så dette bidrar nok til kjøling.

 

Akkurat satt inn en RS4 B7 kasse i min S4, denne hadde ikke uttak for oljekjøling.

Denne kassa er jo bygget for å tåle en V8 på 420hk orginalt uten kjøling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som er så og si bolt-on på B5 da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01E kasser passer B5.

Kan ikke si det er noe oljekjøler på min b5 heller. Hatt ut kassa før og kun olje i kassa for smøring. Men passer TDI kasser rett på motoren på en 1.8T?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på det samme som deg egentlig..

Men mener du kasse fra r5 2,5tdi, v6 2,5tdi eller 1,9tdi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt en del på tanken hvordan en dieselkasse ville vært i 1.8Tquattroen min.

Bare så det er sagt så er ikke denne orginal, den bør ha en nesten 300hk når jeg får skrudd opp ladetrykket helt.

 

Ønsker meg 6 trins kasse og kunne tenke meg en som ikke var fult så kortsteget.

Men passer disse kassene på motoren uten noe problem? Og tror dere utvekslinga på gira ville fungert greit på en litt trimmet 1.8T

 

Er veldig dårlig på girkasser og utvekslinger så håper noen kan hjelpe meg litt.

Takk for alle svar :)

 

Om du får rett diff, å kassen er E01 så går de over hverandre.. Men du kommer jo til å få morsom utveksling med mulig toppfart på over 300kmt.. LETT

Lekte med den tanken selv på min konvertering, men gikk for S4 5 tr kasse med forsterket 1 gir..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte mest på 6 trins kasse fra 1.9tdi f.eks. Fra en A4 b5 da, f.eks. Men alt mulig av alternativ som evt kan passe. Lurer først og fremst på om noen tdi kasse som er 6 trins vil være bra kjørbar på motoren min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte mest på 6 trins kasse fra 1.9tdi f.eks. Fra en A4 b5 da, f.eks. Men alt mulig av alternativ som evt kan passe. Lurer først og fremst på om noen tdi kasse som er 6 trins vil være bra kjørbar på motoren min.

 

Jeg fikk høre "Nei".. uansett motor str da bensin motorer og dizel motorer har et merkbar stor forskjell i turtalls register og hva som passer seg pga hva som sitter i girkassa til de enkelte motorene.

 

Med andre ord, 6 trinns diesel og 6 trinns bensin kasser = stor forskjell innv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du får rett diff, å kassen er E01 så går de over hverandre.. Men du kommer jo til å få morsom utveksling med mulig toppfart på over 300kmt.. LETT

Lekte med den tanken selv på min konvertering, men gikk for S4 5 tr kasse med forsterket 1 og 2 gir..

 

Fosterket andregir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har en formening om kasse fra v6 2.8 og v6 2,5tdi fra B5.

Disse skal vel tåle en støyt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet innmaten i Diesel og Bensin er forskjellige. Er litt av det som er poenget, siden jeg har omtrent dobble effekten av orginal 1.8T lurer jeg på om Diesel kasse kan fungere bra. Mye lengre gir og høyere toppfart.

Kassene fra 1.8T tåler jo en del de å sammenlignet med 2.8kassene ville jeg egentlig ikke tro det er mye forskjell. Men aner ikke. Men er noen diesel kasser 01E ? Får vel leke meg litt med etka å utforske selv, er vel kanskje ikke dette folk har sjekka så mye før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet om en 01E kasse fra C4 S4/S6 passer rett på 1,8t ? (trenger svaret for å besvare topic).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet om en 01E kasse fra C4 S4/S6 passer rett på 1,8t ? (trenger svaret for å besvare topic).

 

 

Ja det gjør den, 01E kassa har boltmønster til både firer og femmer.

Bensin og dieselkassa har samme utveksling i 1. og 2. Gir, og deretter blir den mer langbent.

01E Dieselkassa fra a6 er bygd opp på nøyaktig samme prinsippet som s kassene, det er kun anna utveksling som utgjør forskjellen, i styrke er tannhjulene i kassa identisk.

Det som er hovedskillnaden på 01E kassene er inngående aksling i kassa, og som jeg skrev over her så har gammel a6en ei svært kraftig inngående aksel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg bruke ei 01E dieselkasse for å få en mere langbeint kasse på de øverige gira da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg bruke ei 01E dieselkasse for å få en mere langbeint kasse på de øverige gira da?

 

Jepp, er alt etter hva du er ute etter men jeg får glatt 250 på gps med ei 5 trinns s4 kasse med 0.71 i femtegir. Mener a6 kassa har 0.56 og det er STOR forskjell, vil bli "ubrukelig" med en stor turbo med treg spoolup:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aner ikke utvekslinga mi, men tipper jeg kan klar mellom ca 230 kanskje litt over i gps hastighet på A4'n nå med orginale 5 trins kassa. Kunne tenke meg 6 trins kasse med siste høyhastighetsgiret. Nå har ikke jeg stor turbo med treg spool up. Men mulig det blir en større når jeg får h-profil råder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.