#1 Skrevet Oktober 5, 2010 Hadde RSI på egen bil for noen år siden men dette var piggfrie vinterdekk - og lurer på et sett nå der selger mener akkurat de han har er helsårsdekk. Så vet noen om RSI også finnes som helårsversjon? Prøvde å Google, og fant noen salgsannonser som påstod helårs, men tenkte å dobbeltsjekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 5, 2010 Nokian leverer ikke helårsdekk til personbiler så vidt jeg vet. I katalogene er det i alle fall kun sommerdekk, piggdekk og piggfrie vinterdekk. Til lastebiler, traktorer og slikt har de helårsdekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 5, 2010 Hm, det er jo gode nyheter i tilfelle. Noen som kan bekrefte? Det er ikke bare i Norge de ikke leverer helårs? Bilen de kom på er importert fra Tyskland. Og står produksjonsuke/år noe spesiell plass på disse dekkene? Klarte ikke å finne noe om det på dekksiden (det var forøvrig mørkt og med dårlig lys, så skal dobbeltsjekke). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 5, 2010 Pratet med Nokian nå, vi forhandler merket her på jobb, og de bekreftet at det ikke finnes Nokian helårsdekk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 5, 2010 Det som omtales som helårsdekk er somregel piggfrie vinterdekk.. I Norge så er det for store temperatursvingninger mellom sommer og vinter til at det går ann å lage ett dekk som fungerer greit såvel sommer som vinter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 5, 2010 Aha, da takker jeg alle sammen for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 5, 2010 Hvis de stod på en bil som kom fra Tyskland, er det vel mulig at de har noe hardere gummiblanding enn de Q dekkene som selges i Norge..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 5, 2010 Det er lenge siden bilen kom til landet, så skal sjekke litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 6, 2010 Hvis de stod på en bil som kom fra Tyskland, er det vel mulig at de har noe hardere gummiblanding enn de Q dekkene som selges i Norge..? RSI er R-merket;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 7, 2010 RSI er R-merket;) Det kan vel fort bli litt i overkant spennende i Norge.. (Nå skal det sies at jeg bare har brukt Q dekk før, men har forstått at hardere gummiblanding (alt annet enn Q) er dårlig egnet i Norge) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 7, 2010 RSI er R-merket;) ...og mykt som bare det. Hastighetsmerke Q = 160 km/t og R = 170 km/t. Ingen problemer på norsk vinterføre. Blir noe helt annet når man kommer over på H-merkede dekk (210 km/t tror jeg) for mellomeuropa. Nokian RSI er forresten ute av produksjon for 2 år siden og Nokian Hakka R har overtatt. Blir min 3. vinter på disse i 18" og fungerer helt greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 7, 2010 Q-merkede vinterdekk eksisterer nesten ikke lenger.. Se f.eks på den siste vinterdekktesten i Motor, T-merking(inntil 190km/t) er i dag en helt normal hastighetsmerking for vinterdekk med "nordisk" gummiblanding. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...