Nokian Hakkapeliitta RSI - Finnes de som helårsdekk?

Anbefalte innlegg

Hadde RSI på egen bil for noen år siden men dette var piggfrie vinterdekk - og lurer på et sett nå der selger mener akkurat de han har er helsårsdekk.

 

Så vet noen om RSI også finnes som helårsversjon? Prøvde å Google, og fant noen salgsannonser som påstod helårs, men tenkte å dobbeltsjekke. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian leverer ikke helårsdekk til personbiler så vidt jeg vet. I katalogene er det i alle fall kun sommerdekk, piggdekk og piggfrie vinterdekk. Til lastebiler, traktorer og slikt har de helårsdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, det er jo gode nyheter i tilfelle. :) Noen som kan bekrefte?

Det er ikke bare i Norge de ikke leverer helårs? Bilen de kom på er importert fra Tyskland.

 

Og står produksjonsuke/år noe spesiell plass på disse dekkene? Klarte ikke å finne noe om det på dekksiden (det var forøvrig mørkt og med dårlig lys, så skal dobbeltsjekke).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pratet med Nokian nå, vi forhandler merket her på jobb, og de bekreftet at det ikke finnes Nokian helårsdekk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som omtales som helårsdekk er somregel piggfrie vinterdekk..

I Norge så er det for store temperatursvingninger mellom sommer og vinter til at det går ann å lage ett dekk som fungerer greit såvel sommer som vinter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da takker jeg alle sammen for svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de stod på en bil som kom fra Tyskland, er det vel mulig at de har noe hardere gummiblanding enn de Q dekkene som selges i Norge..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lenge siden bilen kom til landet, så skal sjekke litt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de stod på en bil som kom fra Tyskland, er det vel mulig at de har noe hardere gummiblanding enn de Q dekkene som selges i Norge..?

 

RSI er R-merket;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RSI er R-merket;)

 

Det kan vel fort bli litt i overkant spennende i Norge..:) (Nå skal det sies at jeg bare har brukt Q dekk før, men har forstått at hardere gummiblanding (alt annet enn Q) er dårlig egnet i Norge)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

RSI er R-merket;)

 

...og mykt som bare det. Hastighetsmerke Q = 160 km/t og R = 170 km/t. Ingen problemer på norsk vinterføre.

 

Blir noe helt annet når man kommer over på H-merkede dekk (210 km/t tror jeg) for mellomeuropa.

 

Nokian RSI er forresten ute av produksjon for 2 år siden og Nokian Hakka R har overtatt.

Blir min 3. vinter på disse i 18" og fungerer helt greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Q-merkede vinterdekk eksisterer nesten ikke lenger..

Se f.eks på den siste vinterdekktesten i Motor, T-merking(inntil 190km/t) er i dag en helt normal hastighetsmerking for vinterdekk med "nordisk" gummiblanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.