Anbefalte innlegg

Har litt problemer med min golf mk1 GTI 83. jeg kjøpte bilen for en måned siden som et nyoverhalt prosjekt, da gikk bilen på helt feil tenningsinnstillinger. fikk justert tenninga, bilen går nå bra.

Men problemet er at bilen stopper når den blir veldig varm, noe den gjør ganske fort, ved rolig kjøring ligger temperaturen på ca 105-110 grader, dette kan da ikke være normalt? :P,

Det virker som den stopper på grunn av at den ikke får bensin eller at den blir varm.

hele motoren er overhalt med nye deler, bensinslanger er skifta.

 

+ at vifta går på nesten med en gang, å når jeg kjører går vifta hele tida, er dette normalt??.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir radiator varm? Kan vere vannpumpe som er deffekt eller termostat som er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, hele kjøleanlegget er varmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om kjøleanlegget er som det skal være. Vifta skal ikke gå øyeblikkelig, motoren skal bruke opptil 10 minutter på å få full driftstemperatur, og jeg syns det høres ut som om den går for varmt. Jeg vet at 5-sylindrede Audier ofte ligger på 100-105 grader, men jeg har aldri sett en 4-sylindret VW-motor gå så varmt.

 

Jeg ville begynt å kontrollere kjøleanlegget på bilen før jeg hadde brukt den mere. Sjekk at radiatoren ikke er tett ved å spyle inn på toppen med hageslangen, sjekk at det renner greit ut på bunnen.. Sjekk termostaten, at den sitter montert riktig vai. Faktisk, kjøp ny termostat og skift den ut, uansett! De koster så lite... Sjekk at slangene på termostathuset er korrekt montert, og ikke byttet om. Sjekk deretter vannpumpen, selv om du må ha av registerreima. Når du gjør dette, sjekker du samtidig at akselen til fordeleren sitter korrekt innstilt. Har vært borte i at denne er feil innstilt, det var dermed "umulig" å stille tenningen med blinkelampe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke noken mulighet for at slangene inn/ut fra vannpumpa er byttet om?

Skeiv/sprekk i toppen? Vann i oljen?

 

Vannpumpa er drevet av "viftereima" så det er bare å løse dynamo så kan du sjekke pumpen.

 

Hvor rett har du fått tenningen? Blir eksos anlegget veldig varmt veldig fort?

 

Sjekk retningen på kjølevifta, den kan gå feil vei vis den er feilkoblet. Og det sperrer for kjøling når en kjører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannpumpa er drevet av "viftereima" så det er bare å løse dynamo så kan du sjekke pumpen.

 

Sant det, jeg tenkte feil, på andre motorer hvor vannpumpe er drevet av registeret. F.eks. femmer-audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren er totalt overhalt, men helt nye deler, så tviler på den har noe form for sprekk eller skeivhet da hele motoren er gått over og sjekket. Men kan bensintilførselen ha noe å si?, ved for tynn blanding vil vel motoren gå mye varmere?. skal sjekke vannpumpa og termostaten når jeg får tid. vifta går rett vei også.

 

Tenning: hadde bilen inne for 2 uker siden, da hadde verkstedet store problemer med å stille den inn, vet ikke hvorfor. mener de sa den var stilt inn til 12 grader eller noe, men dette sier meg ingen ting, da jeg er rimeli grønn på området :D .

 

Har heller ikke merket noe til at eksosen blir fort varm.

 

Noen som vet grunnen til at den stopper når den er varm?, har som oftest stoppet etter 20-30km, som oftest når det er sol og varmt ute. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet grunnen til at den stopper når den er varm?, har som oftest stoppet etter 20-30km, som oftest når det er sol og varmt ute. :)

 

Dette er mest sannsynlig relatert til det faktum at motoren går altfor varmt. Det vil danne seg damp i bensinledningene, og dermed kommer ikke bensinen fram. På Audier med turbomotor fra 80-tallet ble det montert en kjølevifte som blåste luft over innstprøytningsdysene, for å motvirke nettopp dette problemet.

 

Det at verkstedet nevnte at de hadde problemer med å stille inn tenningen riktig høres for meg kjent ut. Jeg opplevde det samme med en Audi 80 jeg hadde for noen år siden. Som jeg nevnte tidligere i tråden, så kan det være at akselen som driver fordeleren er feil innstilt. Denne er drevet av registeret. Dette er nok ikke årsaken til at motoren går varmt, men for meg et signal som forteller meg at kanskje ikke alt er som det skal være, til tross for at du sier at motoren er totalt overhalt. Hvis dette er feil, og motoren overoppheter, hva mere kan da være feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja, ny oppdatering :D , har gått over hele kjøleanlegget, sjekka termostaten, bytta vannpumpe, spylt gjennom rediator osv. men er fortsatt veldig varm, kan det være måleren som viser feil?, biltemasak :D . har kjørt kjølevifta manuelt nå da sensoren for kjølevifta er defekt. defor går vifta hele tida. varmeprobelmet er der fortsatt, og har lagt andre problemer også. nesten helt sikker på at toppakninga er gåen.

- vannavleiringer på oljepåfyllingslokk

- smeller og fusker over 3000 omdreininger og ved mer en ca 1/3 gasspådrag.

- glødende eksos etter liten tur på 20 km.

 

kan det være noe annet en kjøleanlegget da?,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil tenning kan føre til varmgang har eg blitt fortalt: klø : eg har ikke peiling selv bare hørt det av andre. ser at du har justert tenninga, men er du sikker på at den er 100% skal vel være så så mange % fortenning: klø : vis du kun har stilt den inn på merket med en enkel tenningspistol så kan den være ut av kansje: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. hmm, veldig usikker på den tenninga, men om fordeleren er sett på i "feil vinkel" er den nå da bare blitt kompansert til rett vinkel med å forskyve den 12 grader eller noe.. ?, :D før toppakningsproblemet gikk den veldig bra, og relativt rent foruten litt feiltenning som kom når jeg slapp opp gassen.

 

 

2. når jeg skal skifte pakninga, må jeg skifte strekkbolter?, noen som kan komme med en liten guide på hvordan jeg skifter pakninga? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen :D hadde en liten kjøretur i går, den gikk relativt dårligt fortsatt :(,

MEN når jeg tenkte meg om, husker jeg ikke når dette skjedde, problemet var der helt plutselig, etter jeg hadde rota litt i motorrommet å innsprusanlegget.

- så la jeg merke til at når jeg sperrer litt for lufta på innsuget på luftfilterboksen så går den helt optimalt.

- virker som den har tenningsbank.

- dette vil vel si at jeg har for tynn eller for tykk blanding?, om jeg har for tynn blanding vil vel dette føre til høyere temperatur?.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mager blanding (lite bensin) kan forårsake tenningsbank. Det samme kan for tidlig tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lett å justere bensinmengden. Skruen er under en liten plastpropp på mengdemåleren. Du trenger en litt lang umbrako. Jeg husker ikke størrelsen. Men den er ganske liten. Skru mot høyre for å gi den mer bensin. Eller mot venstre for å gi den mindre bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oppdatering : skal nå mest sansynligvis bygge om til dobble gassere, 2x40mm weber. orker ikke mer av k-jet en. :S,

 

Når det gjelder måleinstrumentet for temperatur, kan dette være feilkalibrert eller noe?, biltemaskitt. for når den viser 110 grader inne i bilen, å jeg tar av lokket på ekspansjonstanken, kommer det bare ett lite fis, å det koker ikke.

 

Om det var toppakninga som var røket, hvordan vil jeg da merke det på motoren?, symtomer. ?, :D, har litt kvitt vannavleiring på oljepåfyllingslokket, men kan være kondens også det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, da var nesten alle problem løyst :D, termostaten åpnet ikke når den stod i bilen :S, testet den i en kasserolle på kjøkkenet, og da fungerte den.

når det gjelder kuttinga til motoren, var det en slange fra bensintanken som var en kraftig bøy på, og der kom det lite bensin gjennom :P ( håper dette var probemet).

eneste som gjennstår nå er justering av luft/bensin, noen gode tips her, bruker en 3mm umbrako.

bør jeg levere bilen inn så den får optimal blanding. har ikke lamba-måler tilgjengelig akkurat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger CO-måler for å få justeringen perfekt. Uten CO-måler er det best å justere etter fargen på elektroden på tennpluggene. Den skal være lysebrun. Hvis den er rosa eller hvit, trenger den mer bensin. Er den mørkebrun eller svart, trenger den mindre bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.