Hva er riktig? (Dekk og felg til Sharan)

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Sharan 03 modell. var hos dekksjappa for å legge om. Men ble oppringt, om at felgene var med feil innpress og dekkene hadde load index 91. Godkjent index var 96. Innpresset på felgene er 40 orginalt skulle det være innpress 55. De ville da ikke bytte over til vinterfelgene, da de da sto ansvarlig for ulovlighetene.

 

Ble da passe forbanna og kjørte til bilforhandleren. Disse felgene og dekkene fulgte med bilen, og er allerede kjørt med 1 vinter. Han skjønte seff ikkeno og påsto at bilen hadde vært inne til EU godkjenning med disse felgene og dekkene på Vw uten at det ble komentert.

 

Jeg ga meg ikke, bilforhandler fikk tak i felger og dekk ifra en sharan 2007, men viste seg da at senterhullet var alt for store på de Sharan felgene? Er det ikke samme felger på 2003 og 2007 Sharan?

 

Uansett, så endte det med at jeg kjører med 40 innpress, og de la over dekkene ifra de andre Sharan felgene da de har lovlig Load Index

 

Dekkene ser nye ut så det er greit. Men dimensjonen? 215/65-16. I vognkortet står det at min bil skal ha 195/60-16. Så er disse dekkene lovlige? Og hva kan skje med at jeg kjører 40 innpress istedenfor 55 innpress?

 

Kjørte hele forrige vinter uten å tenke over det. Blir det helt gærn sporvidde, eller hva er problemet. Takker for hjelpen, begynner å bli litt oppgitt he he.

 

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Norge er det ikke tillatt å montere felger med innpress som avviker mer enn ±7,5 mm fra bilprodusentens spesifikasjon.

Utover 7,5mm må du ha papirer på at di er godkjent til bilen din. feks. TÜV papirer..Så min. ET 47,5 lovlig på din bil uten papirer..

 

Når det gjelder rulle omkretsen på dekka så er det lov med endring på +-5%

http://www.dekkalkulator.com/no/

 

Så skal di ikke stikke utenfor skjermene/ta borti feks. ytter/innerskjerm..

Og rett lastindeks

 

Da er det ikke mer tror jeg..

 

Du kan kanskje bruke senter ring på di andre felgene så di passer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar, så i utgangspunktet, så er det ikke noe problem å kjøre med 40 inpress?

 

Utenom loven da, men kommer da felgen lengre ut eller kommer den lengre inn. Regner med at med 40 istedenfor 55 så kommer felgen lenger ut?

 

Korriger meg vist feil :-)

Dekkene ser ut til å komme innafor kravet. Skal ha på noe 20" til sommeren, og innpress på 55 er ikke enkelt å finne. Men vist jeg gå for annet innpress enn 55,

så kommer kansje hjula til å stikke utafor skjermen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer lenger ut ja.

Selv kjører jeg med ET35,orginalt er ET45.

Om 5mm ekstra har noe å si vet jeg ikke..

Med 20" så får du en bredere felg og det er større mulighet for at det stikker utafor ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm enda litt usikker, på de dekkene. Ifølge kalkulatoren, får jeg et avik på 7,1% og speedo viser 80 Km/t

 

mens jeg egentlig kjører i 83 Km/t. Så nå har jeg egentlig både ulovlige felger og ulovlige dekk.

 

 

Helt utrolig men nå får det gå som det går. Orker ikkerote mere med faenskapet : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ET40 vil det dra mere i rattet og til siden ved feks en puntering foran, kontra med ET55:) Sånn rent praktisk. Sporing generelt blir også værre. Spess ved bremsing. Man kan få det som heter en positiv skrubberadie om man har for lavt innpress som igjen fører til dette jeg har skrivi over her:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm enda litt usikker, på de dekkene. Ifølge kalkulatoren, får jeg et avik på 7,1% og speedo viser 80 Km/t

 

mens jeg egentlig kjører i 83 Km/t. Så nå har jeg egentlig både ulovlige felger og ulovlige dekk.

 

 

Helt utrolig men nå får det gå som det går. Orker ikkerote mere med faenskapet : gråter :

 

husk at med for stor endring av ET kan du få stryk på EU kontroll.. Sånn rent teoretisk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ga meg ikke, bilforhandler fikk tak i felger og dekk ifra en sharan 2007, men viste seg da at senterhullet var alt for store på de Sharan felgene? Er det ikke samme felger på 2003 og 2007 Sharan?

 

Det skal være samme senterhull 57,1 på både 2003 og 2007

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville fått forhandleren til å ordne opp i feilen. Bilen er ikke i forsvarlig stand slik den ble solgt til deg og det står de til ansvar for å utbedre.

Men det er ingen krise og kjøre rundt med noen få mm avvik på innpresset. For høy sporvidde kan ha mer og si.

 

Få dem til å finne nye hjul til deg, bruk de du har i mellomtiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville fått forhandleren til å ordne opp i feilen. Bilen er ikke i forsvarlig stand slik den ble solgt til deg og det står de til ansvar for å utbedre.

Men det er ingen krise og kjøre rundt med noen få mm avvik på innpresset. For høy sporvidde kan ha mer og si.

 

Få dem til å finne nye hjul til deg, bruk de du har i mellomtiden.

 

Å da spør jeg, hva endrer/øker sporvidde? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å da spør jeg, hva endrer/øker sporvidde? :P

 

Innpresset på felgene? Som dekkmontøren i førsteomgang reagerte på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innpresset på felgene? Som dekkmontøren i førsteomgang reagerte på?

 

Sa er vi enige:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle inspill, har vært mye krangling om det meste med denne bilselgeren.

 

Så nå kjører jeg med disse felgene og dekkene ut vinteren. Som sagt, så ble det ikke kommentert, på siste Eu kontroll at disse dekkene og felgene sto på.

 

Ang de felgene han påsto var fra en Sharan 2007, jeg mistenker Audi. Spesielt med tanke på dekk dimmensjonen. Stemmer det at Audi har 215/65-16 ? Skal kjøpe nye sommerfelger til neste år og tenkte på 20" Så da kjøper jeg nye vinterdekk og setter på de orginale, sommerfelgene til neste år.

 

Men lurer litt på hvilket innpress jeg skal satse på ang de 20" og hvilken dekk bredde som går uten subbing noe steder. Regner med felgene blir 8,5x20

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle inspill, har vært mye krangling om det meste med denne bilselgeren.

 

Så nå kjører jeg med disse felgene og dekkene ut vinteren. Som sagt, så ble det ikke kommentert, på siste Eu kontroll at disse dekkene og felgene sto på.

 

Ang de felgene han påsto var fra en Sharan 2007, jeg mistenker Audi. Spesielt med tanke på dekk dimmensjonen. Stemmer det at Audi har 215/65-16 ? Skal kjøpe nye sommerfelger til neste år og tenkte på 20" Så da kjøper jeg nye vinterdekk og setter på de orginale, sommerfelgene til neste år.

 

Men lurer litt på hvilket innpress jeg skal satse på ang de 20" og hvilken dekk bredde som går uten subbing noe steder. Regner med felgene blir 8,5x20

 

Audi A4 B8 og A5 er det de stammer fra tenker jeg når du sier de har større senterhull

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er VW felger det er snakk om, vil jeg tro at det er hjul fra en VW T5 han har villet sette på til deg.

Den har større navåpning, men også en annen boltsirkel.

 

Dekkene du kjører med er ikke lovlige til din bil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.