#1 Skrevet Oktober 7, 2010 Denne er nok kansje blitt posta før. men dette må i mine øyne være verdens fineste motorlyd. rett og slett musikk slår 5'ern til audi LANGT nedi støvlene!!!! BRM H16 ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 7, 2010 Sorry, men i min mening er det ingenting som slår en overladet rekke5er Skal dog ikke si at den var så værst den du linket til heller da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 7, 2010 Må si meg enig der. altså. ingenting som slår 5'er lyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 7, 2010 Mener det er postet før, men har ikke noe imot den en gang til. Hinsides lys i disse BRM 16syl`ene. Morsomme er at de startet med 1,5liters V16 med overladning: rock : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 7, 2010 Den lyden der har jeg hørt før! Tror det var i -97, utafor gatekjøkkenet i Gol, 16stk mopeder i en vill orgie av rusing! Fin lyd, men litt støyete, og høres ikke så brutalt og kraftig ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 7, 2010 (endret) Om man mener en 5er er mere spektakulært enn dette.. ja da tenker jeg at man er trangsynt hehe Dette er et feil tekstet innlegg på youtube.. dette er ikke H16.. men BRM type 15. en 1,5l v16 med overlading.. fra 1950-1952 i 1950 hadde denne 525hk ved 10500rpm... I 1952 hadde den 600hk ved ca 12000rpm!! Lyden av denne er verdenskjent i motorhistorien:) Ladetrykket var ca 5,7 bar.. Her er den.. samme med riktig video Dette er hva det sies om denne: Racing enthusiasts will remember the sound of the BRM V16 long after memories of modern racing cars have faded - the pitch and sheer volume of its 16-cylinder scream, which reputedly distracted seasoned drivers in cars alongside on grids in the 1950s, has never been matched. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 7, 2010 fikk gåsehud jeg da. synes det hørtes gromt ut hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 7, 2010 H16 var en sugemotor etter det nye regelverket på 3 liter og kom ikke før 16 år etter type 15 v16 som lydklippet er fra:) Den utviklet ca 400hk ved 10000rpm i 1966. i 1967 utviklet denne fra 405-420hk ved 10250rpm. I slutten av 1967 utviklet de en 4 ventilers utgave med 500hk ved 10500rpm. Den ble sisste gang brukt i 1968.. før v12 tok over Rå lyd i denne også.. men det er v16 som er historisk kjennt for lyden:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 7, 2010 Lett at den motorlåta der er råere enn 5er med turbo: smil : 5er er kult, men det slår ikke alt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 7, 2010 Rolls-Royce kompressor "Rolls-Royce was commissioned to supply a smaller version of the centrifugal Supercharger fitted on the Merlin V12 engines used in the Spitfire and Mustang fighterplanes. Originally it was mated to an elaborate Fuel Injection system. After problems early in testing this was abandoned in favour of a simpler twin SU Carburetor setup. At the first tests the engine produced 400 bhp, which was already more than any other comparable engine and by quite a margin. Further development brought the power up to an incredible 525 bhp at 10,500 rpm in 1950. At the time the engineers believed that 585 bhp would be possible but there were no suitable Carburetors available to make that possible." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 7, 2010 Rolls-Royce kompressor "Rolls-Royce was commissioned to supply a smaller version of the centrifugal Supercharger fitted on the Merlin V12 engines used in the Spitfire and Mustang fighterplanes. Originally it was mated to an elaborate Fuel Injection system. After problems early in testing this was abandoned in favour of a simpler twin SU Carburetor setup. At the first tests the engine produced 400 bhp, which was already more than any other comparable engine and by quite a margin. Further development brought the power up to an incredible 525 bhp at 10,500 rpm in 1950. At the time the engineers believed that 585 bhp would be possible but there were no suitable Carburetors available to make that possible." True that:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 7, 2010 Velkjent motor dette ja. Får gåsehud!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 7, 2010 vil si denne har heeeelt grei lyd jeg: 3.4l V8 10200rpm 560hp 895kg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 7, 2010 (endret) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 7, 2010 Ingenting slår en 5syl 2,2(2,6)10v suge motor med ITB bare vent å hør om 1 ukes tid;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 7, 2010 Designer: Peter Berthon Cylinders: V16 RPM: 12000 Displacement 1487.76 cc Power 410.1 kW (549.9 bhp) Dry sump 50 to 70 lbf/in³ 135 degree V16 alloy cylinder block and crankcase. Cast iron wet liners. Bore 49.53 mm (1.95 in) Stroke 48.26 mm (1.90 in) Fuel system Rolls-Royce two-stage centrifugal supercharger with two 3 in (76 mm). SU carburettors. 5.7 bar maximum boost. Fuel Petrol/alcohol fuel Ignition Lucas coil, later four Lucas magnetos. One spark plug per cylinder Valve gear 2 valves per cylinder @ 80 degrees with twin overhead camshafts per cylinder bank, via gear train from the centre of the crankshaft. Hairpin valve springs. Inlet valves 1.25 in (32 mm) Exhaust valves 1.09 in (28 mm) Crankshaft Counterbalanced two piece with 8 plain bearings & 2 main roller bearings. (Later 10 plain bearings.) In Raymond Mays' book, he claimed the following power curve with the 4.0:1 supercharger (5.7 ata): 100 bhp (75 kW) @ 5,000 rpm 175 bhp (130 kW) @ 6,000 rpm 250 bhp (190 kW) @ 7,000 rpm 335 bhp (250 kW) @ 8,000 rpm 412 bhp (307 kW) @ 9,000 rpm 525 bhp (391 kW) @ 10,000 rpm 585 bhp (436 kW) @ 11,000 rpm 600 bhp (450 kW) @ 12,000 rpm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 7, 2010 Har fortsatt denne som favoritt gitt: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 7, 2010 brm v16 har vært nevnt en del ganger her inne så, tydelig at den faller i smak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 7, 2010 Har fortsatt denne som favoritt gitt: Fin lyd i den, bare synd sluromaticen ødelegger inntrykket.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 8, 2010 Å gud hjelpe meg! DEN lyden kunne jeg godt ha i bilen min! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 8, 2010 Har fortsatt denne som favoritt gitt: Motor eller eksoslyd det der? -------- Selv en 3 sylindret 1.0 kan fremstå som noe helt annet med riktig bearbeidet eksosanlegg.. Det vi hører av BRMen er motorlyd:) Dessverre for disse motorene var de som så mye annet britisk fra denne tiden alt for upålitelige:o Stirling Moss was interviewed about the BRM V16. He said it was a pig to drive, the power and torque curves were in the wrong place, the handling was unpredictable, and it broke down a lot. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 8, 2010 Er skam-rå lyd i den BMR'n ja. Har hørt det klippen noen ganger, og blir ikke lei. Synes ikke lyden fra Auto Union Type C er så værst heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 8, 2010 V8 har finest lyd,ingen over ingen ved siden Men for all del,ingen dum sak den BRM'n 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 8, 2010 Hva slags V8? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 8, 2010 Hva slags V8?Har vel ingenting å si,men holder en finger på scania sine diesel da Ikke mye som slår lyden der med åpen eksos og 50tonn å dra på gitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...