#1 Skrevet Oktober 9, 2010 (endret) Hei. Har lyst til å kjøpe meg en a6 med problemmotoren Utifra hva jeg har lest og hørt er det det eneste fornuftige motoralternativet i en så stor bil. (seff 2,7t men den blir en del dyrere og fristelsen for trimming kan også bli for stor ) Er det en stor jobb å skru av toppen? Ser det er en del biler på markedet som ikke har fått skiftet kammer og de fleste som jeg har sett er på andre siden av landet. Ønsker å få de testet på bilverksted (helst møller) og ønsker da å få en tilstand på kammene. Vet at det går ann å lyse nedi oljepåfyllingen, men ingen kan påstå at dette er godt nok?? Noen som har formening på pris på noe sånt eventuellt antall timer det tar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 9, 2010 Slo meg bare en ting når jeg leste dette, hva med å prøve seg på et røverkjøp og skifte kammene selv når bilen er kjøpt? Da er vel kanskje problemet løst? Bør jo være et bra "prutings-argument" om de ikke er skiftet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 9, 2010 Litt missvisende overskrift, burde vært "toppdekslene" og ikke "toppen". Er litt jobb å skru dem av. Foruten alle muttrene må man av med alle dyserørene og retur-stussene på dysene. Mulig man også må ha av et innsugsrør, eller så får man bøyd det unna (husker ikke helt). Vil tro et verksted tar omtrent 2 timer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 10, 2010 Slo meg bare en ting når jeg leste dette, hva med å prøve seg på et røverkjøp og skifte kammene selv når bilen er kjøpt? Da er vel kanskje problemet løst? Bør jo være et bra "prutings-argument" om de ikke er skiftet? Tviler at noen er villig til å gå ned 30000kr selvom de er fullstendig klar over problemet. Men det bør være litt rom for forhandlinger. Litt missvisende overskrift, burde vært "toppdekslene" og ikke "toppen". Beklager var litt kjapp der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 10, 2010 Hei.Har lyst til å kjøpe meg en a6 med problemmotoren Utifra hva jeg har lest og hørt er det det eneste fornuftige motoralternativet i en så stor bil. (seff 2,7t men den blir en del dyrere og fristelsen for trimming kan også bli for stor ) Er det en stor jobb å skru av toppen? Ser det er en del biler på markedet som ikke har fått skiftet kammer og de fleste som jeg har sett er på andre siden av landet. Ønsker å få de testet på bilverksted (helst møller) og ønsker da å få en tilstand på kammene. Vet at det går ann å lyse nedi oljepåfyllingen, men ingen kan påstå at dette er godt nok?? Noen som har formening på pris på noe sånt eventuellt antall timer det tar? Du har lyst til å kjøpe deg et problem? Du er altså klar over at i tillegg til kamaksler, så har automatkassene en tendens til å havarere, dieselpumpene går jo over en lav sko og turboene... ja, jeg sier ikke mer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 10, 2010 Du har lyst til å kjøpe deg et problem? Du er altså klar over at i tillegg til kamaksler, så har automatkassene en tendens til å havarere, dieselpumpene går jo over en lav sko og turboene... ja, jeg sier ikke mer... Hva skal man svare til dette.. Kan være enig at det ikke er helt logisk, men 180hk diesel er jo den motoren som passer den bilen best. Må forsvare meg litt her. Har sett på alternativene 1,8t lite feil på og som regel ikke så dyre utbedringer. Men skal være ganske DØ. 2,7t spiser turbo den og og den har jo to, her har jeg også lest at man må demontere mye for å komme til, og det er veldig dyrt. 1,9tdi er kanskje den aller beste motoren men den er utelukket da quattro er et krav Dieselpumpene ser jeg ikke på som et veldig stort problem, da det som oftest er elektonikken som svikter og dette fikser utenlandske firmaer for et par tusen. Automat kassene skal vell holde visst det er byttet olje og filter?? Holder meg ihverfall langt unna de som er chippa. Skal man ha en problemfri bil så hadde jeg kjøpt Avensis, men da tar jeg heller en viss risiko. Får man en skikkelig tillstandsrapport med kontroll av kammer på Møller for en 4000ish så går jeg for det. Kom gjerne med flere innspill er på ingen måte noen mekaniker og alt jeg har lest/hørt trenger ikke å være noen fasit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 10, 2010 Du har lyst til å kjøpe deg et problem? Du er altså klar over at i tillegg til kamaksler, så har automatkassene en tendens til å havarere, dieselpumpene går jo over en lav sko og turboene... ja, jeg sier ikke mer... har jo hørt om kammer, men alt det andre du nevner er vel ikke værre enn med andre nyere audi. Dessuten veier vel kjøleopplevelsen opp en del for reparasjonskostnadene, Men jeg er med på den at det er en fordel om du kan skru selv på disse motorene som alt annet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 10, 2010 har jo hørt om kammer, men alt det andre du nevner er vel ikke værre enn med andre nyere audi.Dessuten veier vel kjøleopplevelsen opp en del for reparasjonskostnadene, Men jeg er med på den at det er en fordel om du kan skru selv på disse motorene som alt annet. Vell det kommer kanskje ann på hvordan man definerer å skru. Vanlige service ting og stort sett bytte av elektroniske følere/reler kan jeg finne ut på egen hånd, men når det kommer til å bytte kammer er ikke det en reprasjon som jeg begir meg ut på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 10, 2010 Vell det kommer kanskje ann på hvordan man definerer å skru. Vanlige service ting og stort sett bytte av elektroniske følere/reler kan jeg finne ut på egen hånd, men når det kommer til å bytte kammer er ikke det en reprasjon som jeg begir meg ut på. Hei. vil bare si at jeg byttet på min, med hjelp av en som har gjort det før, men etter å ha sett litt første gangen er det ikke det at det er så vanskelig, heller det at det er mye jobb. men ligger jo "how to do" tråd her + mange flinke hjelpsomme forum medlemmer så det tror jeg går greit. jeg har tiptronic i tilegg, og har byttet olje 1 gang og skal snart bytte igjen, men kassa funker utmerket. Min er gått 203000km og dieselpumpe funker fint, turbo er byttet på 160 000km men levetiden på den er jo avhengi av bruk og nedkjøling etter hardt bruk. stor fornøyd, hadde ikke vært redd for og handle slik igjen. bilene er bannet opp i mente og svart malt, men er ikke så galt som di skal ha det til, (selvom det finnes mere driftsikkre biler, skal ikke nekte for det ) hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 10, 2010 Hei. vil bare si at jeg byttet på min, med hjelp av en som har gjort det før, men etter å ha sett litt første gangen er det ikke det at det er så vanskelig, heller det at det er mye jobb. men ligger jo "how to do" tråd her + mange flinke hjelpsomme forum medlemmer så det tror jeg går greit. jeg har tiptronic i tilegg, og har byttet olje 1 gang og skal snart bytte igjen, men kassa funker utmerket. Min er gått 203000km og dieselpumpe funker fint, turbo er byttet på 160 000km men levetiden på den er jo avhengi av bruk og nedkjøling etter hardt bruk. stor fornøyd, hadde ikke vært redd for og handle slik igjen. bilene er bannet opp i mente og svart malt, men er ikke så galt som di skal ha det til, (selvom det finnes mere driftsikkre biler, skal ikke nekte for det ) hehe Første positive tingen her Tror fremdeles det er en jobb litt utenfor mitt område. Visst ikke er jeg redd for at jeg kommer til å finne opp ganske mange nye banneord. Hadde det vært en ekstra bil skulle jeg gjort et ærlig forsøk, men det blir familietralla så det for vente. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 10, 2010 Hva mener folket her om prutingsmonnet på en bil uten skifte av kammer. Virker som alle er klar over problemet, men det er selvfølgelig alrdi noe galt med bilen til de jeg kontakter. Det er jo bare et tidspørsmål før man må gjøre det. (har heller ingen vane med å vinne i "lotto" når det kommer til bil) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 10, 2010 Første positive tingen her Tror fremdeles det er en jobb litt utenfor mitt område. Visst ikke er jeg redd for at jeg kommer til å finne opp ganske mange nye banneord. Hadde det vært en ekstra bil skulle jeg gjort et ærlig forsøk, men det blir familietralla så det for vente. ja er man usikker burde man la være, visst ikke er bare og kjøre på men står en bil til 150 000,- uten kam bytte så ville jeg ikke gitt mere enn 130 000,- tror jeg . prutet min 30 000,- det var + noen andre smpting og da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 10, 2010 Ikke bare er det mange svakheter med 2,5 tdi v6 motorene, men det er jo noe møkk å skru på også.. Noen her som har byttet foringene på reimspenneren til profilreima? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 10, 2010 Hva mener folket her om prutingsmonnet på en bil uten skifte av kammer. Du bør kjøpe en hvor kammene nylig er skiftet. For en selger er det ikke relevant om de nettopp er skiftet eller ikke, det som teller er om de er slitt eller ikke. Er slitasjen påbegynt så betyr det at de snart må skiftes for 25-40K, så en reduksjon på 30K er vel fornuftig hvis slitasje er påbegynt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 10, 2010 Du bør kjøpe en hvor kammene nylig er skiftet. For en selger er det ikke relevant om de nettopp er skiftet eller ikke, det som teller er om de er slitt eller ikke. Er slitasjen påbegynt så betyr det at de snart må skiftes for 25-40K, så en reduksjon på 30K er vel fornuftig hvis slitasje er påbegynt. Det var noe sånt jeg tenkte meg Tviler på at jeg får med meg selger på noe sånt, de selger heller til "intetvitende". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 11, 2010 Er jo firmaer i tyskland som bytter kammer inkl deler for ca 10 lapper da, men da må du jo ta turen dit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 11, 2010 Er jo firmaer i tyskland som bytter kammer inkl deler for ca 10 lapper da, men da må du jo ta turen dit. Har også sett slike annonser, skulle tro det er noe som står med liten skrift....... Men når man også vil ta registeret og div andre ting man oppdager (feks vifteremstrammer) så havner man på en annen pris, dog fortsatt rimeligere enn her. Hva gjelder selgere som ikke forstår at verdien synker drastisk ved påbegynt slitasje, så er det bare å finne annen selger. Det er nok av realistiske og fornuftige folk også som vurderer avslag opp i mot kostnad for reparasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 11, 2010 Har også sett slike annonser, skulle tro det er noe som står med liten skrift.......Men når man også vil ta registeret og div andre ting man oppdager (feks vifteremstrammer) så havner man på en annen pris, dog fortsatt rimeligere enn her. Hva gjelder selgere som ikke forstår at verdien synker drastisk ved påbegynt slitasje, så er det bare å finne annen selger. Det er nok av realistiske og fornuftige folk også som vurderer avslag opp i mot kostnad for reparasjon. Bare det å få en utvidet test av kammer kommer på 4-5lapper, Det er ingen som vill vite om kammene er slitt når de skal selge, så enkelt er det. Ingen som jeg har vært i kontakt med ihvertfall. Og hvor langt kjører man på nye kammer?? Noen sier at det er bedre legering på de nye men har sett flere historier der det er skiftet flere ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 14, 2010 Min 2000mod gikk 300000km før første skift av kammer, mener det er godkjent. Man kan spekulere opp i mente grunner til at noen bare går 50-100000km før det er utslitt. Er det dags for å skifte tenker jeg du kan høre det fra toppen. For inspeksjon tipper du bruker under 1t på høyre toppdeksel, noe mer på venstre, men venstre får du sett noe på gjennom oljepåfyllinga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...