#1 Skrevet Oktober 9, 2010 (endret) Hei under montering av nye råder og lager får jeg en lagerklaring på .025 - .038 på alle 5.. kan det være litt trangt? Etter de er trekt til med moment ( 45 ft lbs på ARP 2000 ) er motorn "stuck".. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 9, 2010 Skjønte ikke den, du har målt klaring, men likevel har du null klaring (stuck) ? Hvordan har du da målt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 9, 2010 Skal være rett klaring det av hva jeg husker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 9, 2010 Steinar : målt klaring, legge inn klaringstråd trekke opp til moment, også ta ut igjen for tråden for og sjekke klaringen mot en tabell... Men når alle rådene er skrudd til moment går den unormalt tungt rundt. Petter svendsen: jeg også trudde det skulle være bra, men det går for tungt. løser opp råde boltene så går alt som det skal.. Noe forslag? kan ikke finne noe galt/møkk eller noe på lager/lagerflater. smørt med 10-40 ved montering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 9, 2010 Er det STD lager du har fått da eller?Dem må jo knipe i delinga da,om du får klaringa på måletråden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 9, 2010 Det vet jeg ikke.. har ikke tenkt noe over det, fikk de på gruppekjøpet på råder. I såfall blir STD for trangt i utgangspunktet med H-rådene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 9, 2010 Nei std lager passer rett i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 9, 2010 Rådene er laget for standard lager de, så dette høres rart ut. Monteringsfett er normalt å bruke ved sluttmontering, men ser ingen grunn til at wd40 ikke skulle være tilstrekkelig for å snurre den rundt for hånd. Vil uansett anbefale å smøre både oljepumpe og lager med monteringsfett når den skal startes. Jeg ville sjekket 2 ting først og fremst. Ingen skader på veiv? Det har ikke blitt byttet om på noen av lageroverfallene på rådene? Disse er nummerert og nummeret skal stå på samme side. Ved montering er det som vanlig viktig å være forsiktig med å montere lageroverfallet på plass. Om man skrur den på plass er det fare for at den blir satt på skjevt og man ødelegger styrehylsene. Lett gjevn banking med nylonhammer er å anbefale, for så å stramme til boltene når overfallet er på plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 9, 2010 Ville jo vært rart vis de ikke skulle gjøre det.. men i følge klaringa så kan ikke str på lagrene være feil.. så vet egentlig ikke hva som kan gjøre det. Så lenge ikke den klaringen er hakket for trang. Noen som har noe erfaring med "riktig" klaring ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 9, 2010 Ole : ikke WD40 men 10-40.. Jeg mener jeg har gjort alt etter boka men skal jo aldri se bort ifra at man har gjort en glipp! Etter en lang kveld med frustrasjon tror jeg at jeg tar en ny kikk med blanke ark og ny lyst i morgen da for jeg dobbelt sjekke veiv,lageroverfall osv.. Lager overfallene sitter rett på uten noe som helst klaring men som sagt, for ta en ny kikk i morgen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 9, 2010 10-40 funker fint, leste litt fort. Ta en sjekk i morgen du, så tar vi det fra der- Må være noe som er plassert galt vil jeg tippe. Du har rett klaring, så da må det være noe annet som klyper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 9, 2010 Hvis alt er riktig så vil ikke klaring mindre enn .038 mm gi noe friksjon. Men husk at nye stempelringer i nyhonet sylinder gjør den treg å dreie. Som Ole sier, mulig deler kan være ombyttet eller at det er hakk i veiva? Forsøk å tramme kun en råde av gangen, og kjenn hvilke som lager krøll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 9, 2010 Satt veivbukka rett vei, de skal stå med nr mot eksos siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 9, 2010 Må nok ta en grundig god sjekk igjen i morgen! Takk for alle tips så lenge Veiva ruller fint Petter Stemplene går som de ville gjort med nye ringer så det er greit men det er når rådene strammes at problemet kommer så sjekke alt på en ny dag, erfaring med at en lang dag med frustrasjoner legger igjen mye feil rundt omrking! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 9, 2010 Satt veivbukka rett vei, de skal stå med nr mot eksos siden. Det skal ikke ha noe å si for friksjonen eller klaringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 10, 2010 Problemet er løst vet ikke helt nøyaktig hva som har skjedd, men demonterte alt igjen, rengjorde og startet på nytt! Nå snurrer den som aldri før Takk for all nytting info ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...