Godkjenning av annen motor??

Anbefalte innlegg

Går med en liten plan i hodet om å sette inn annen motor i min -77 Audi 80. Denne bilen er levert orginalt med motor opp til 110hk.(1.6)

Jeg har en slik motor som jeg har lurt på og sette inn,ev. en 112hk og da kreves det andre bremser, disse har jeg også m/regulator bak.

Men bør jeg ha et skriv fra Møller på hva som konkret bør skiftes/forbedres for godkjenning?? :confused:

 

Tips??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nødvendig med disse papirene, uten får du det ikke godkjent.

 

Utgangspunktet er at den bilen du har MÅ være levert med det motoralterntivet du ønsker å sette inn.

 

Papiret du da får fra Møller forteller da hvilke deler du må oppgradere for at motorbyttet skal godkjennes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannhet med modifikasjoner. Har man papirer er det absolutt enklest, men det er fullt mulig å få godkjent motorbytte/ombygging til noe annet dersom man oppgraderer alt annet tilstrekkelig og kan dokumentere at delene som blir brukt står i stil med motoren som skal inn og er originale, evt. med godkjenningspapirer samtidig som originale innfestingspunkter blir brukt. Hvis man flytter innfestingspunktene er det verre, men det vil jo ikke være aktuelt i denne sammenhengen. Vet bl.a. om flere som har fått godkjent turbo-V6 i Ford Granada på denne måten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle sannheter med modifikasjoner, helt klart.

 

Det er jo ikke noe problem med godkjenning hvis man har TÜV-papirer, men det krever på en måte litt mer.

 

Uten dokumentasjon fra importør eller TÜV tror jeg faktisk du sliter litt. Vet om ekstreme ombygginger som er godkjent jeg også, men det har uten unntak vært med TÜV-papirer etter Tysklandstur.

 

Ellers hører man jo om alle mulige bygg som er godkjent, men når man spør etter papirer så er det ingen som har noe...tar derfor "godkjent ombygd" med en neve salt eller to.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pratet litt med Vidar på Audisentrum om ombygging.

Det du må gjøre er å dokumentere ovenfor et verksted at du har byttet de delene som er forskjellige på den gml. og den du bygger til. Verkstedet skriver da under på at du har byttet disse delene. dette papirer tar du med deg til biltilsynet, viser bilen og papirene og vips får du det inn i vognkortet. Har du bur i bilen bør dette også inn i vognkortet. Dette er teorien kan jo støte på både verksteder og biltilsynskarer som er vanskeligere enn andre. Du får m.a.o. ikke papirer på godkjent ombtgging men det skal stå i vognkortet.

 

Veldig knotete skrevet og jeg kan ha glemt småting men prat med tilsynet først så skal du få beskjed om hva som må til. Har man TÜV er det vel lettere ja men man trenger ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samtidig må biler enkeltgodkjennes. At en bil er ombygd og godkjent betyr ikke at en identisk bil kan bygges på samme måte og automatisk bli godkjent. Det er jo en fordel å referere til tilsvarende ombygginger som er godkjent, men gir ikke automatisk godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går med en liten plan i hodet om å sette inn annen motor i min -77 Audi 80. Denne bilen er levert orginalt med motor opp til 110hk.(1.6)

Jeg har en slik motor som jeg har lurt på og sette inn,ev. en 112hk og da kreves det andre bremser, disse har jeg også m/regulator bak.

Men bør jeg ha et skriv fra Møller på hva som konkret bør skiftes/forbedres for godkjenning?? :confused:

 

Tips??

 

Hvem hos Møller kontakter jeg da??

Har jo mulighet til å vise den her på Hamar hos Olrud.

Skal ikke være noe verstingbygge dette,så godkjenning med den 1600 motor'n er isåfall første skritt,trimma 16v neste....?? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.