#1 Skrevet Oktober 12, 2010 (endret) Hei,bilen min gikk idag i nødmodus etter en forbikjøring. Stoppet å startet bilen på nytt å den var god igjen noen tips til å feilsøke hva som kan ha gjort dette? Bilen er en A4 1.9tdi AFN 99facelift. Takker for svar! Har til nå byttet: N-75 vacum slanger sjekket vnt staget til turbo oljeskift nytt luftfilter. med vag com fikk jeg opp 1.6bar i turbotrykk å lmm viste 1275. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 13, 2010 Sjekk om slanger og slikt mellom turbo og innsug er tett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 13, 2010 Skjekk feilkoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 13, 2010 mtp det var under forbikjøring, så vil jeg nesten regne med den gikk i nødmodus pga overlading, uten at jeg skal si noe helt sikkert. Men er dette noe som skjer ofte, eller kun denne gangen? Mulige årsaker kan være som Joakim sier, sprekk i en slange, N75-ventilen(justerer ladetrykket), G71-sensor (MAP-sensor), eller i værste fall VNT-mekanismen på turbo. Kjappeste og enkleste hvis problemet vedvarer er som Tom Sverre sier, sjekk feilkoder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 13, 2010 har kunn skjedd denne ene gangen, men har virket fint igjen idag ;)får håpe det kun var ett engangstilfelle 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 13, 2010 For høyt ladetrykk kan være tegn på mye "snus" i innsuget. Løsne EGR-ventilen (vakumklokken på innsugsmanifolden) og se etter i innsuget! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 14, 2010 For høyt ladetrykk kan være tegn på mye "snus" i innsuget. Løsne EGR-ventilen (vakumklokken på innsugsmanifolden) og se etter i innsuget! Notert koblet ut egr ventilen hvertfall idag (drog bare ut slangen til ventilen å plugget den) får vell åpne å se en dag lysten kommer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 31, 2010 har sitt litt rundt nå, har ikke brydd meg så mye får det blir ikke mye hardkjøring den kutter vist jeg drag den godt opp i registeret i 3gir. men har nå også slått ut etter en forsiktig forbikjøring i 4gir. Har ikke mulighet til å sjekke feilkoder da vagcom ikke samarbeider. Går da utifra jeg mulig må bytte n75-ventilen? Hva koster i så fall en slik? takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 17, 2010 nå bjunner de å bli gæli, hver gang jeg presser bilen på litt turtall i 3-4-5gir så kutter turboen, klarer fint å dra den til sperra i 1-2 gir uten den går i nødmodus.... Er det n75'en? har lite lyst å bruke så mye penger på å kjøpe å kjøpe deler for å prøve å finne ut hva som er gale. Hadde bare VAG-COM VIRKET! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 17, 2010 Står skrevet masse om symptomet her på forumet, men det typiske er treg vnt eller vakum lekkasje. Defekt n75 er nok ikke uvanlig men langtifra så vanlig som på bensinturbo. Sjekk først staget på turboen din, om det beveger seg jevnt opp og ned. Ta en lommelykt og lys på staget og sjekk bevegelsen mens en annen starter bilen. på tomgang får den fullt vakuum så staget skal løfte så langt det går og når motoren stopper skal det synke tilbake til utgangspunktet. bevegelsen skal være jevn. Om ikke staget beveger seg så kobler du ifra vacuum slangen mellom turbo og n75 og prøver suge i den. Du skal da klare lage nok vakuum til å bevege staget ved å suge litt hardt i slangen. står den fortsatt stille så har du to muligheter. vakuumklokka er lekk(du klarer ikke suge noe særlig vakuum i slangen), eller staget er rustet fast/vnt kokset(du suger vakuum til du blir grønn i trynet og staget står fortsatt rolig). Om turboen nå ser ut til å fungere greit kan du lete etter vakuum lekkasje, evt bytte n75 Er turboen sliten leter du fram en ny til 130hk pd (AVF/AWX) som er pnp og koster omtrent det samme som din gamle. Nye dysespisser til et par K og en ny sw og du har plutselig en dieselrakett. (ny eksos og sterkere clutch er da å anbefale samtidig) Eller ny original turbo om du syns det er helt greit som det er fra fabrikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 17, 2010 Tusen takk! ska sjekke opp det du skrev 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 17, 2010 Gjør det Om vnt er treg så hender det at det hjelper å røre litt på den for å frigjøre. Skal vel være 1-1,5cm vandring på armen hvis jeg husker rett nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 17, 2010 oki, vist den er treg så er det vell ikke bare til å smøre me 5-56 heller går eg utifra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 17, 2010 oki, vist den er treg så er det vell ikke bare til å smøre me 5-56 heller går eg utifra nei, da må du demontere turbo og rense evt. eller jokke fram og tilbake på staget mange ganger, dra ut på gira og kjør litt hardt, så kanskje det løsner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 17, 2010 takker for svar, nå vet jeg hvertfall jeg må sjekke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 25, 2010 (endret) Fekk endelig sjekket feilkode! noen som vet hva den betyr? kan også si jeg hører en høyfrekvent lyd fra turboen under fult trykk. legger ved bilde : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 25, 2010 Ser ut som det måles feil trykk, sprekk i slange inn / ut av turbo, eller at den har hoppet av? Edit: Greit å lese resten av tråden kanskje først.. Men ettersom du har denne høyfrekvente lyden så mistenkes et turbotrykket ikke tar den veien det skal, f.eks. en slange med sprekk, som utvider seg når du bygger opp turbotrykk ved pådrag, men som går sammen når du kjører "pent" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 25, 2010 det er jo selfølgelig mulig, slangen fra toopen av vakumklokka å til n75(+) ser litt dårlig ut, kan det verr den så jør det montro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 25, 2010 Koden betyr noe sånt som at den ikke klarer regulere ladetrykk. Har du fått sjekket reguleringen av vnt slik som foreslått? Feilkode to er nok ikke direkte relatert : 17552-MASS AIR FLOW SENSOR-open or short to plus. Den vil komme om du kobler ifra lmm med tenninga på eller om du skrur på tenninga mens lmm er frakoblet. Slett denne og se om den dukker opp igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 25, 2010 har ikke sjekket vnt-mekanismen, for mye å jøre får prøve i helga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 25, 2010 Ladetrykksregulering overskredet...feil på turbo... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 25, 2010 Ladetrykksregulering overskredet...feil på turbo... Er som oftest det om du får den koden ja, men den som er registrert her tyder på vakuum lekkasje. Han kan være heldig så det kun er en slange, men ofte er klokka på turboen lekk. Du får kjøpt denne løs så ikke nødvendig å bytte alt i tilfelle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 8, 2010 sjekket opp dette nå, har byttet n75, nye slanger, å staget til turboen går uten problemer, hva er igjen da? sjekket med vag com å ladetrykke kommer opp i 1.6, vett ikke orginaltrykk jeg men? å på lmm målte jeg 1275. Hvordan er disse verdiene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 8, 2010 Står det 1,6 eller 2,6 i måleblokka? Noen ecuer viser verdi uten atm trykk men de fleste med har jeg inntrykk av. 1.6 er altfor mye for turboen din om det stemmer. Tyder på at den i tilfelle ikke åpner vnt nok. Men i og med du ikke har kode for overboost vil jeg tippe det reelle trykket er 0,6 og at turboen er iferd med å blåse hvis du vet det ikke er en trykklekkasje noe sted. Det kan og forklare at vakumet ser ut til å regulere vnt samt den høyfrekvente lyden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 8, 2010 det stod 2665 eller noe slik i måleblokka den høyfrekvente lyden kommer fra turboen hver gang den har fult trykk. fekk opp 4 feilkoder idag: 17958 - charge pressure: controll Deviation p1550 - 35- 10 --intermittent 17552 sharewareversjon 17957 shareware 17849 EGR valve (n18): Open circuit or short to ground p1441-35-10 ---intermited. Egr har jeg koblet ut så går utifra det er derfor den koden kom opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...