Turbo kutter under fult trykk! 1.9tdi AFN

Anbefalte innlegg

He He, da er det ikke rart den surver litt. Vnt kan umulig klare å åpne helt da. Holder ikke lenge den lille snurra med det trykket. Koden kommer antageligvis fordi den ikke klarer holde igjen makstrykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey, men burde ikke bilen gå noke hinsides da med 1.6 i trykk? :D syns den går som før eller litt dårligere jeg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan afn styrer drivstoff tilførselen men antar den prøver holde igjen for å begrense trykket? Uansett om den gjør eller ikke så må den jo ha mer drivstoff og for å kunne gi mer effekt. Trykk alene hjelper ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey, men vist den ikke slepper ut nokk trykk så var de løye at du klare uten problemer å suge opp staget gjennom slangen, den holder jo på trykket og så den lekker jo ikke, ikke bare bare å moe den mer opp heller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den stenger mer jo mer vakuum du har. Dvs uten vakuum skal den være fullt åpen. Dette for å unngå overboost om du mister vacuum. Prøv å trykke staget lenger ned isteden. Antageligvis sotoppbygning inne i turboen som begrenser bevegelsen slik at den ikke går helt tilbake til full åpning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey, takker for alle svar Espen! ;)du har vert til god hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det mulig å justere på wastegaten på denne? kan den justeres slik at den åpner tidligere opp f.eks?

lmm er ikke byttet så vidt jeg vet, ville det vert slike symptomer hadde den vert kaputt? bjunner å bli lei av hele bilen nå! :( var så mye lettere å ha en japsebil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakket med møller idag å de sa at siden jeg hadde byttet n-75 så måtte jeg antagligvis bytte turbo. Kan det stemme da? :P viss det er sot så er det jo bare til å ta den av å vaske den? eller bytte vakumklokkka? forstår ikkje at turboen e ødelagt når den lager for mye trykk. Da tenker jeg at det må verr vakumklokka som ikke åpner nokk å da kan jeg bare i tilfelle bytte den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut turboen og prøv å rens eksoshuset. Ser på tdiclub at noen fyller eksoshuset med ovnsrens og lar denne virke en stund, før det skylles godt igjennom.. Er vel heller ikke allverdens jobb å demontere huset for bedre tilgang til vnt og skovlehjul for å inspisere skikkelig. Da ser du og fort om noe kan reddes eller ikke.

 

kan være knotete å få av turboen kanskje men er jo en billig løsning om du kan gjøre det selv.

 

Om du er lei og har lyst på litt ekstra power så kliner du til med nye dysespisser og turbo ifra 130-140hk PD med en gang, så er du kvitt den lille snegla en gang for alle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må prøve å få av turboen og sjekke ja, evnt vaske den med diesel?

 

er i full gang me å se om jeg finner en turbo men hva passer? ifølge etka så er det AHH som er lik min? hva annet passer? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel er vel noe mer skånsomt men ikke like effektivt tipper jeg selv om det nok får jobben gjort med litt skrubbing:)

 

Turbo fra langsmontert 1,9 130hk og 2.0 140hk tdi (Garret gt1749va) passer bolt on og er en god oppgradering.. Du trenger trykkslangen ut fra turbo i tilleg da denne har annen kobling på utløpet. Ellers er det likt. Turbo fra 2.0 170hk pd (KKK Bv43) passer og rett på men den trenger plombering av den originale egt porten. På denne trenger du ikke trykkslangen, og turboen lader mer men noe senere. (styr unna turboen fra 170hk commonrail da denne ikke er bolt on og sies å tåle mindre juling)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk :) får rive av turboen first ting etter jobb fredag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den koden du får sier ikke noe om at du har for mye trykk, men at regulering er utenfor området sitt. DVS du kan ha ha for lavt turbotrykk på lave turtall.

Om du kan logge turboen med vag-com, så ville det vært mye enklere og gi et godt forslag til hva som er feil. At LMM viser 1275 er bra det, men det betyr ikke at den er ok selv om. En logg av den vil også avsløre tilstanden på den.

Ofte ved regulerings koden, så er det enten vakum lekkasjer, eller fast sotet vnt mekanisme. En ødelagt EGR ventil kan også forårsake denne koden.

 

Og måten du har koblet ut EGR på er helt feil. Derfor får du opp koden på den. Du skal ikke koble ut magnetventilen til EGR, men koble vekk vakumet, og plugge vakumslangen. For alt du vet, så kan magnetventilen stå kolle åpen når den er spenningsløs, og da vil du kjøre rundt med åpen egr, som igjen vil skape veldig turbosus og rare verdier, da den regenerer fult turbotrykk.

Sjekk også at vakumklokka på EGR er tett ved og suge i den. Den skal jo selvfølgelig ikke slippe inn luft i klokka når du suger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den koden du får sier ikke noe om at du har for mye trykk, men at regulering er utenfor området sitt. DVS du kan ha ha for lavt turbotrykk på lave turtall.

Om du kan logge turboen med vag-com, så ville det vært mye enklere og gi et godt forslag til hva som er feil. At LMM viser 1275 er bra det, men det betyr ikke at den er ok selv om. En logg av den vil også avsløre tilstanden på den.

Ofte ved regulerings koden, så er det enten vakum lekkasjer, eller fast sotet vnt mekanisme. En ødelagt EGR ventil kan også forårsake denne koden.

 

Og måten du har koblet ut EGR på er helt feil. Derfor får du opp koden på den. Du skal ikke koble ut magnetventilen til EGR, men koble vekk vakumet, og plugge vakumslangen. For alt du vet, så kan magnetventilen stå kolle åpen når den er spenningsløs, og da vil du kjøre rundt med åpen egr, som igjen vil skape veldig turbosus og rare verdier, da den regenerer fult turbotrykk.

Sjekk også at vakumklokka på EGR er tett ved og suge i den. Den skal jo selvfølgelig ikke slippe inn luft i klokka når du suger.

 

Riktig det du skriver isak, men om jeg har forstått trådstarter rett så er egr blokkert ved å nappe ut vakuumslangen på egr og blokkere denne. På hans bil skal det fungere gullegodt, er slik jeg og har gjort det på min bil.

 

Jeg reagerte først på at han ikke hadde positive deviation nevnt i koden, men et makstrykk på 1,6bar er jo nettop det. Mulig det ikke er høyt nok til å gi limpmode og trigge kode på positive deviation, men det er jo helt tydelig at den ikke klarer begrense trykket slik den skal. Med null vakuum inn på vnt klokka er 1.6bar umulig å oppnå dersom turboen er i god stand. Med de testene han nå har gjort så vil jeg mene sotoppbygning i vnt er årsaken og at den hindrer vnt å åpne så mye som den må for å kunne holde igjen trykket. Det kan og være for mye sot der rett og slett til at eksosen har noen annen mulighet enn å passere skovlene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var turboen ute! :D har ligget i en bøtte me diesel over natten. virker som vnt staget rett og slett kiler seg :( klarer fint å presse det helt opp men det stopper opp å du må bruker mer kraft. Får prøve å dele opp turboen å se om det nytter å jør noe :)

 

men vist jeg nå må ha ny turbo vill jeg jo helst oppgradere, men ser ikke for meg det kan verr plass til en større? jekk såvidt å få turboen ut mellom mannifolden å rammevangen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig det du skriver isak, men om jeg har forstått trådstarter rett så er egr blokkert ved å nappe ut vakuumslangen på egr og blokkere denne. På hans bil skal det fungere gullegodt, er slik jeg og har gjort det på min bil.

 

Jeg reagerte først på at han ikke hadde positive deviation nevnt i koden, men et makstrykk på 1,6bar er jo nettop det. Mulig det ikke er høyt nok til å gi limpmode og trigge kode på positive deviation, men det er jo helt tydelig at den ikke klarer begrense trykket slik den skal. Med null vakuum inn på vnt klokka er 1.6bar umulig å oppnå dersom turboen er i god stand. Med de testene han nå har gjort så vil jeg mene sotoppbygning i vnt er årsaken og at den hindrer vnt å åpne så mye som den må for å kunne holde igjen trykket. Det kan og være for mye sot der rett og slett til at eksosen har noen annen mulighet enn å passere skovlene.

 

Om den ikke er chippet, så er 1.6 bar selvfølgelig langt over, og burde trigget + avvik ja.

At den kaster kode på EGR, det kan KUN komme av at den har utkoblet solinoid. Disse skal ikke klare og se på luftmengden at EGR ikke fungerer, som nyere PD klarer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har av en eller annen grunn oversett egr koden på forrige side, så ser ingen grunn til å diskutere den videre nei. Pluggen må stå i for å slippe koden selvfølgelig, men vakuumet er jo tilsynelatende rett blendet allikevel og da skal det fortsatt være greit.

 

Selv med chip på denne er jo 1,6 hinnsides fornuft da.

 

For å svare på sp om turbo så er hovedforskjellen på pd Turboene at disse er av nyere generasjon enn den originale og tåler vesentlig mer. Den fysiske størrelsen er ikke veldig forskjellig så de ovennevnte passer fint på:) For å få utnyttet den økte kapasiteten er dysespisser og nødvendig selvfølgelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å der virket turboen igjen! :D delte opp turboen å det var helt sylt me drit inni der. rensket opp med bremserens fra biltema å nå gikk staget så lett som bare det! :D lader 1.3 nå i følge vagcom på rundt 3000-3200rpm, så faller det litt ned til 1.0-1.1 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes litt sunnere ut de tallene ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.