motorbytte AEL til AAT C4 2.5 tdi Problemer med tenningspunkt sensor

Anbefalte innlegg

Trodde det skulle gå greit å sette inn en aat motor i en original ael. ael motoren hadde rådebank men er elles grei. Fikk tak i en komplett aat motor.

Planen var og bytte over det som utgjorde effekt forskjell.

 

Svinghjul og clutch skulle også byttes over men svinghjulene var ikke lik på baksiden med tanke på giver til tenningspungt

 

På AAt motoren sitter det en sensor som peker mot svinghjul, en liten sylindrisk sak som ligner på en abs sensor.

 

På AEL motoren sitter det en annen sensor type, en liten svart firkantig dings som sitter skrudd i blokka, sånn ca i nerkant av sylinderen å peker ikke i mot svinghjulet.

 

Begge ledningene har trepolt kontakt og kontakten er likt utformet.

 

Lurer da på om dette går bra: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Lurer da på om dette går bra: klø :

 

Ja.

 

AAT motoren du har fått tak i kommer fra 100 med manuell 5 trinns kasse, da har den enkeltmassesvinghjul. Dette har 5 sektorer som føleren påvirkes av.

 

Den orginale motoren har tilsvarende 5 sektorer på en skive inne på veiva. Disse er likt timet som sektorene i svinghjulet, så det er plug&play forutsatt at du på den nye motoren også bruker det tilhørende svinghjulet.

 

Forøvrig har da den nye motoren din litt annen løsning på registeret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

 

AAT motoren du har fått tak i kommer fra 100 med manuell 5 trinns kasse, da har den enkeltmassesvinghjul. Dette har 5 sektorer som føleren påvirkes av.

 

Den orginale motoren har tilsvarende 5 sektorer på en skive inne på veiva. Disse er likt timet som sektorene i svinghjulet, så det er plug&play forutsatt at du på den nye motoren også bruker det tilhørende svinghjulet.

 

Forøvrig har da den nye motoren din litt annen løsning på registeret.

 

Takker for svar, dette var veldig godt å høre

Da har jeg tenkt riktig, brukte tillhørende svinghjul. Vi får regreimkittet i dag og mangler bare det for å starte opp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten uppdate.

Har endelig fått start etter litt knot.

ECU og startsperra godtok ikke dieselpumpa som fulgte med byttemotoren så vi måtte sette på pumpa fra den motoren med rådebank.

 

Fikk opp nøkkelsynbol i spidometer og dobbelsjekket i vag com.

startet rimelig kjapt etter at jeg hadde timet den rette pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.