Anbefalte innlegg

På privaten har jeg nå emigrert til Ford(for en periode).

Ford bruker hjulmuttere.

 

Er det noen designmessige grunner til hva produsentene velger å bruke?

 

Må si jeg liker hjulmuttere bedre. Gjør omlegget litt enklere når hjulet kan "henge" i gjengene mens, man knoter med å skru på mutterne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen designmessige grunner til hva produsentene velger å bruke?

 

Eneste grunnen jeg ser med engang er at det er billigere med skruer kontra muttere på vanlige biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva årsaken er, men jeg syns selv at det er mye lettere å sette på et hjul med hjulbolter enn med muttere. Altså motsatt av din erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan tenke meg det er litt kjedeligere hvis gjengene ryker på noe som har fastsittende bolter....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker bolter best. :P Mye lettere.

 

Synes også det "virker tryggere", :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva årsaken er, men jeg syns selv at det er mye lettere å sette på et hjul med hjulbolter enn med muttere. Altså motsatt av din erfaring.

 

Du er rar :P

Synes pinnebolter er kjekkere, du slipper at skiva flytter seg om noen har herpa skruen som holde den på plass eller det ikke er og felgen faller ikke ned. Men er vel som med allt annet, smak og behag :)

 

kan tenke meg det er litt kjedeligere hvis gjengene ryker på noe som har fastsittende bolter....

 

Så hvis kalle og co på verksted uber pro bruker muttertrekker med 99999nm og kverker gjengene i navet så er det greiere å ha bolt? :)

 

Hvis du har pinbolter kan du jo bare presse de ut og bytte hvert fall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pinnebolter med sentrerings tupp for entring av mutter (kobber) er det som brukes i racing stortsett (om ikke senterbolt). Vanlige hjulbolter er FY FY.. Fordelen er blandt annet det at om en mutter løsner så har man fortsatt pinnebolten som holder felgen fast i rotasjonsrettning til en viss grad, om man har bolter som vanlige vw/audi har så mister man denne sikkerheten om en bolt løsner.

 

Pinnebolter er lett å bytte så det er ikke noe tema med tanke på gjenger som går i stykker. Det er lettere å bytte en pinnebolt somregel enn å fikset et nav med deffekte gjenger. Dessuten er stortsett muttern i et langt mykere materiale enn bolten.

 

Pinnebolter med mutter gir også en større mulighet for å ha lengre bolter slik at det skal mere til før hjulet detter helt av feks.

 

Det gir større frihet til valg av spacere, når man har lange pinnebolter montert fra før.

 

+ det er myye lettere å skifte hjul i et depoet i fullt kaos på kort tid med pinnebolter å entre felgen inn på, enn vanlige bolter der man må lete etter hullet.

 

Dette er sett i racing sammenheng.

09042010154.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva årsaken er, men jeg syns selv at det er mye lettere å sette på et hjul med hjulbolter enn med muttere. Altså motsatt av din erfaring.

 

Hvorfor mener du det er lettere?

 

Jeg har en Touran og en s Max. Går radigere å bytte på maxen.

Slipper også å "lete etter" hullet der bolten skal inn :)

 

Jeg ser bare positive ting med mutter fremfor bolt egentlig.

Nå er det en "vanlig" forbruker av bil og bytter hjul i normalt tempo, så pris for rep. av evt. knekte bolter/pinner,er ikke et dillema :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på pinnbolter, for da kan du henge fra deg hjulet for å ta opp hjulkryss og mutter med begge henda...

 

Jeg hadde seriøst aldri prøvd å bytte hjul på en bil med pinnbolter før jeg bytta på bestefars gamle mitsubishi lancer (nei ikke evo...) i fjor, og jeg satt der å kunne ikke forstå at ikke alle biler har denne løsningen : bh : eneste grunnen jeg kan se for meg er at det er lettere å ha flere forskjellige felger, og bare ha egne bolter på hvert felgsett? : klø :

 

noen som vet om det går an å "konvertere" til pinnbolter foresten?? snakk om en gammel 200 20v med m14x1.5 :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun 1 grunn til at pinnebolt og mutter ikke er valgt på de fleste bilene, og det er økonomi. Det er billigere å lage gjenger i navet enn det er å trekke "splines" til å feste pinnebolter. Billigere blir det også når en har hode med kon/radie og gjenger i ett, istedet for å ha pinnebolt/mutter som 2 deler.

 

Og som det er påpekt, så er det endel enklere å montere felg med pinnebolter.

 

Men smaken er som baken....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor mener du det er lettere?

 

Jeg har en Touran og en s Max. Går radigere å bytte på maxen.

Slipper også å "lete etter" hullet der bolten skal inn :)

 

Jeg ser bare positive ting med mutter fremfor bolt egentlig.

Nå er det en "vanlig" forbruker av bil og bytter hjul i normalt tempo, så pris for rep. av evt. knekte bolter/pinner,er ikke et dillema :)

 

Er vel bare pga. personlig erfaring tipper jeg. Men når bilen henger på bukken, syns jeg det er mye lettere å kaste hjulet på og treffe rett på navet, enn å styre etter pinnene. Dessuten sitter boltene bedre i pipa, og er mye lettere å entre fort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder en knapp på pinnbolter, for da kan du henge fra deg hjulet for å ta opp hjulkryss og mutter med begge henda...

 

Jeg hadde seriøst aldri prøvd å bytte hjul på en bil med pinnbolter før jeg bytta på bestefars gamle mitsubishi lancer (nei ikke evo...) i fjor, og jeg satt der å kunne ikke forstå at ikke alle biler har denne løsningen : bh : eneste grunnen jeg kan se for meg er at det er lettere å ha flere forskjellige felger, og bare ha egne bolter på hvert felgsett? : klø :

 

noen som vet om det går an å "konvertere" til pinnbolter foresten?? snakk om en gammel 200 20v med m14x1.5 :confused:

 

Får kjøpt pinbolter bla. på 034motorsport med umbrako i enden, disse bare skrur man inn i orginal gjenger husk locktite. : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ELSKER rett og slett løsningen på Audi'en min med muttere. Kan jo henge fra deg hjulet uten å tenke på at du ikke treffer hullene riktig, kanskje skrur skjevt inn, hjulet detter av osv.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.