S6 V8 automat til manuell, hvordan koble kabler? Noen med V8 aut som kan måle?

Anbefalte innlegg

Det viser seg at kablene fra multifunksjonsbryteren på S6 V8 ikke er like som på S4 2,2. Jeg ønsker å komplettere how-to tråden og spør derfor:

 

Er det noen som vet hvordan kablene skal kobles for at motorens hjerne skal tro at automatkassa står i N eller P slik at man får start?

 

Kablene fra multifunksjonsbryteren har et skjøtepunkt på høyre innerskjerm like ved høyre toppdeksel. Napper man ut sort stikk så forsvinner girindikatoren i dashbordet.

v8 aut lite.jpg

 

Kablene fra multifunksjonsbryteren inn mot sort stikk har disse fargene:

(misfarging gjør det vanskelig å skille hvit og grå, så det jeg har oppgitt som hvit er like gjerne grå)

- hvit/sort og en brun i samme pin

- sort

- hvit

- hvit

- hvit/gul

- blå

- grønn

 

Kablene fra koblingen og videre inn i bilen har disse fargene:

- sort/blå

- grå

- gul/hvit

- hvit

- blå

- 2x grønn i samme pin

- brun

 

Antar at det er få som vet, så da trenger vi noen med slik bil og et multimeter.

Av med pluggen, mål hvilke av kablene ned til kassa som er sluttet når kassa står i N og når den står i P. Post dette her....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at dette er forskjellig er jo at V8-motoren bruker en helt annen automatkasse (4HP24A), mens 2.2 20v bruker en mye spinklere girkasse (4HP18FLA). Disse girkassene har ikke mye til felles,

foruten produsenten; ZF.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan måle på bilen sin, evt la meg måle i oslo-området?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikker på at Arild V. hadde funnet ut av dette ved å se på noen koblingsskjemaer

Vi får se om han ser tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikker på at Arild V. hadde funnet ut av dette ved å se på noen koblingsskjemaer

Vi får se om han ser tråden.

 

La oss håpe det. Jeg har ikke sett noen slike skjemaer til 4,2 da Bentley manualen min kun dekker 2,2 og 2,8.

 

BTW er det for din skyld at dette haster, da jeg har lyst til å fyre motor før jeg klipper av vifteremma, har allerede koblet av AC rør ;) Håpet å kunne fyre motor i kveld eller i morgen formiddag slik at jeg kan ta av kompressoren i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet ut at det er et Park-nøytral rele rett over førerens kne. Mulig det kan manipuleres noe der.

 

Lurer på om park/nøytral sperre kun er blokkering av styringssignal til innslag på starter, og at det således bare er å fyre ved å koble startrele direkte.

 

Har forsøkt å koble av en og en, og begge skjøtene på bildet over her, har også forsøkt å ha på begge men kasse-hjernen koblet av.

 

Har også fått tips om at pin-out fra motorhjernen kan indikere at en av stikkene skal mot pluss eller jord for å starte pga nøytral/park sperre.

 

Alle tips mottas med takk.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må da finnes noen i nærheten av deg med slik bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant et skjema her tilslutt

v8 kasse.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for skjema.

Litt lite format, kunne du sendt til steinarcs (alfakrøll) gmail.com?

 

Har koblet pluss rett på startrele, da drar den motor rundt. Dog alt for sakte for å få start, har forsøkt med tynne/dårlige startkabler til annen bil uten at det ble bra nok. En nesten null grader ute så det gjør ikke saken bedre.

 

Men jeg vet jo ikke om mangel på nøytral park gjør at også andre ting kutter, slik at motor uanset ikke kommer til å fyre.

 

Har også vippet over kontakten inne i releet som er merket 229 over førerens kne, uten at det medførte at den kunne dras på starter av nøkkel. Har ikke testet å vippe denne samtidig med at jeg tvangskjører starter med ledning mot pluss.

 

Ser ut som om bilen har skiftet girkasse, og antar at den ikke har fått start etter dette. Det mangler noen få bolter under og det ser ut på div bolter som om kasse har vært ute. Kan anta at motor fungerer, men irriterende å ikke få testet. Tror jeg gir opp hele greia...........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildet er stort nok hvis en klikker og åpner det å lukker det, tungvindt system egentlig.

prøver å forstå skjemaet men har ikke greie på sånne skjema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

starter går via bensinpumpe rele nr 10 som igjen blir styrt av bensinpumpe rele 2 nr 3 etter hva jeg ser

Nå har jeg ingen skriver som virker her i farta så litt knot å se i skjema da det er mye fra og tilbake der

 

sendt bilde på mail etter ønske også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

starter går via bensinpumpe rele nr 10 som igjen blir styrt av bensinpumpe rele 2 nr 3 etter hva jeg ser

Nå har jeg ingen skriver som virker her i farta så litt knot å se i skjema da det er mye fra og tilbake der

 

sendt bilde på mail etter ønske også

 

Takker.

Hørte ikke bnensinpumpe da jeg dro på starter.

Litt vanskelig å vite hvordan skjema skal leses. Forstår jeg rett når BR/W + G skal koles og GY-BK skal kobles? Dette er uansett farger som ikke stemmer med de jeg ser i bilen : klø :

 

Vel, jeg gir opp, har ikke tid til å styre mer med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Hørte ikke bnensinpumpe da jeg dro på starter.

Litt vanskelig å vite hvordan skjema skal leses. Forstår jeg rett når BR/W + G skal koles og GY-BK skal kobles? Dette er uansett farger som ikke stemmer med de jeg ser i bilen : klø :

 

Vel, jeg gir opp, har ikke tid til å styre mer med dette.

Det stemmer etter hva jeg kan se ja, men ikke heng deg så opp i fargene men heller nr på pluggen

er US skjema så farger kan avike litt men nr på pluggen skal stemme

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.