Hvor kraftig relè trenger man til 3x 55w xenon ballaster?

Anbefalte innlegg

Driver å ska montere 55w xenon i 3x Hella 3003 Compact nå, men driver å lurer på det med relè. Hvor mange ampere drar 3x 55w ballaster? er det nødvendig med 3 stk. relè på 40A? eller holder det med ett på f.eks 100A? Takker for svar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P = Effekt (Watt)

U = Spenning (Volt)

I = Strøm (Amper)

P = U * I -> I = P / U

(3 * 55) / 12 = 13,75.

Altså trekker alle tre ballastene dine maks 13,75A totalt.

Da jeg hadde hadde 100W halogen pærer i mine Bosch Rally lykter kjørte jeg et relé på 10A til hver lykt. Et rele på 20A vil holde helt fint til dine tre lykter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver å ska montere 55w xenon i 3x Hella 3003 Compact nå, men driver å lurer på det med relè. Hvor mange ampere drar 3x 55w ballaster? er det nødvendig med 3 stk. relè på 40A? eller holder det med ett på f.eks 100A? Takker for svar:)

Holder i massevis med 1 stk relè

3x 55w vil trekke 13,75 ampere ved 12 volt spenning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I= P/U

i= ampere

P= effekt (watt)

U= Volt

Om man regner totalt effekt forbruk da om du kjører alle igjennom 1 rele. så vil det med 3 stk 55w pærer i en 12v krets ha et totalt effekt forbruk på 165w noe som igjen blir med 12v ca 13,75A totalt.

Eller om du bruker 3 relèer, så blir strømstyrken ca 4,58A pr relè.

100A relè til 12v krets holder til ca 1200W

Et 40A relè holder til 480W i en 12v krets

Litt sent ute der ser jeg hehe godt å se det er elektro folk her:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk folkens! Den formelen der hadde jeg visst glemt gitt, hehe. Bra det holder med ett relè,blir trangt nok som det blir så:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.