2001 Passat 3BG Climatronic: Dårlig varme i varmeapparatet

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 2001 Passat 130 hk TDI 4Motion. Det plager meg at det ikke er særlig fres i varmeapparatet. Det blåser bare lunkent. Jeg har tidligere kjørt flere Granadaer, Audi V8 og Audi 100, og her er det jo så varmt at man omtrent brenner fingerne ved luftventilene.

Jeg skal jo ikke si det for sikkert, men jeg tror ikke varmeapparatregisteret er tett, da bilen er kjørt mye (ca 30 000 km/år), og dermed skiftet kjølevæske ganske ofte i forbindelse med registerrem/vannpumpe-skifte. Kjølevæsken som er på nå er rød, klar og fin.

Noen ganger kan jeg også høre en surklelyd når jeg gir på litt - akkurat som en kaffetrakterlyd :P

Jeg bør nok lese feilkoder, men for øyeblikket har jeg ikke tilgang til VAG-Com.

Fint om noen har en idé om hva dette kan være :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter 3 glødeplugger i en vannstuss på baksiden av toppen mot torpedoveggen, disse er nok defekte.. kan med fordel sjekkes ut. Byttet mine nå etter 244.000km.. var ikke skiftet noen gang tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter 3 glødeplugger i en vannstuss på baksiden av toppen mot torpedoveggen, disse er nok defekte.. kan med fordel sjekkes ut. Byttet mine nå etter 244.000km.. var ikke skiftet noen gang tror jeg.

skal skifte disse på min nå snart, det renner vel kjølevæske ut når man skrur disse ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal skifte disse på min nå snart, det renner vel kjølevæske ut når man skrur disse ut?

Nei det rant ikke noe egentlig. Så trengte ikke fylle på noe etterpå. Men pass på gjengene .. er alu di sitter i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det rant ikke noe egentlig. Så trengte ikke fylle på noe etterpå. Men pass på gjengene .. er alu di sitter i.

oki,, takker..ble det forskjell på din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki,, takker..ble det forskjell på din?

vet ikke egentlig.. lenge siden sist vinter, så får liksom ikke sammenlignet.. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke egentlig.. lenge siden sist vinter, så får liksom ikke sammenlignet.. hehe

ja sant det:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo bare -3 grader i dag morges, og motortemperaturen kommer opp til 90 grader. Klarer ikke motoren å utvikle nok varme til å varme kupéen? : eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ere noe galt, har likens bil uten noen form for tilleggsvarmer og blåser godt å varmt selv med en utetemp på -25.

Spørs om du skulle tatt en diagnose for å sjekke om spjeldet til varmen åpner og lukker slik det skal, eller så kan du forsøke og lufte kjøleanlegget gjennom hullet i den ene slangen inn på varmeapp.register

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke kjøleanlegget selvluftende..???? Trodde ikke man laget biler lenger uten selvluftende anlegg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rimelig sikker på at det er noe med reguleringen, de varme/glødepluggene er jo ikke i drift annet enn helt i starten når motoren er iskald.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt en diagnose på klimaanlegget (trykket på noen knotter), og fikk følgende feilkoder:

0318 Air Conditioner Pressure Switch

04F8 Central Flap Servo Motor

0513 Gateway

053D Kombi

Til vanlig blåser det nesten ikke - selv om jeg hører viften går - og det blåser ikke varmt heller, men under diagnosen blåste det jo skikkelig bra ut av ventilasjonsdysene.

Noen som har lyst til å begi seg ut på å forklare hva som er feil? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.