Skal erstatte pinnebolt til eksosmanifoild i topplokk- god idè å bruke rustfritt?

Anbefalte innlegg

Driver og skal erstatte en knekt pinnebolt i topplokket på min AAH motor og lurer på hva jeg skal erstatte den med... har liggende rustfritt gjenget jern med styrkeklasse 4.6 fra Biltema (biltema nr. 19-339)

Er det noen god idé å bruke denne?

Hva skal jeg bruke dersom jeg ikke skal bruke dette jernet?

Er klar over at pinnebolten ikke skal trekkes helt inn til bunnen av gjengene.

Alle kommentarer er velkomne.

mvh mu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

må ikke finne på og bruke 4.6 originale boltene er vel 12.9 eller mulig det er 10.9 de er?

kjøp originale pinnebolter på møller, koster ikke stort :) kjøp og nye skiver og kobbermuttre. så varer det i mange mange år til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i prinsippet helt enig, men tenkte at styrken ikke nødvendigvis er problemet, men motstand mot varme/korrosjon. Dette fordi toppen er av aluminium og tåler neppe særlig mye mekanisk belastning/strekk.

Tenker altså at grunnen til at de er 12.9 eller 10.9 er fordi det skal være høyere kvalitet på stålet og at de således tåler høyere korrosiv belastning. Er klar over at styrken på stålet ikke nødvendigvis har sammenheng med motstand mot korrosjon, av og til kanskje motsatt?

Tenker videre at disse skal skrus med 25NM hvilket ikke er mye; dette burde en 4.6 bolt også klare? Spørsmålet mener jeg er hvor mye de tåler etter å ha vært utsatt for sterk varme/nedkjøling et antall ganger. Det er her jeg mener at det kanskje er bedre med en rustfri bolt av dårligere kvalitet enn en pinnebolt som ruster.

Tar jeg feil?

Håper på svar.

mvh mu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

problemet med rustfrie pinnebolter med i 4,6 er det når du får varma det opp og kjøla de nok blir dette ekstremt sprøtt og knekker...orginale bolter,innsmørt i kobber/alupasta og trekt til alle boltene likt blir da bra=o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for gode svar til begge to !!! : smil :

Da går jeg for pinnebolter. :)

mvh Mu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rustfrie bolter passer ikke sammen med eksos, det er i alle fall min erfaring. Om det en gang skal demonteres så skjærer gjengene seg og man må frem med vinkelkutter for å få det av!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kopper pasta må i alle fall ikke brukes på alutopper.

Kopper og alu er fyfy...

Bruk alufett, eller lignende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt rustfrie bolter/sprengskiver med a4 kvalitet, som er smurt med sølvfett på min manifold.Har ikke problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

M8 med 4,6 fasthetsklasse skal dras til med max 8,9N.

Hvis du skal bruke dette og klare 25N så må du opp på 8,8 som har 24N eller helst bedre.

Finner ikke strekkfastheten på rustfrie/syrefaste skruer i mine tabeller og A2 eller A4 sier bare noe om kvalitet og overflaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.