R5 tdi def. oljetrykksgiver = rådebank

Anbefalte innlegg

Skal ikke si dette helt sikkert men her mine ideer.

 

Vi har nå byttet kameraten sin defekte AEL motor.

 

Vi fant også ut at den gamle AEL oljetryksgiveren kan være grunnen til at den motoren gikk til heden.

Virker som den giveren hang fast i en stilling som indikerte ok oljetrykk selv om det var for lavt, og med autosjekk går det jo lang tid før oljelampa begynner å lyse, så vet en ikke om dette systemety fungerer før en tar seg tid, 5-6 sekunder med tenninga på før det begynner å pipe i autosjekk.

 

Har en derimot steinalder oljelampe så lyser denne med en gang en setter på tenninga og en kan se den forsvinne allerede før motoren starter, noe som indikerer bra oljetrykk.

 

Har en spidometer med oljetrykk så er jo dette problemet eliminert, men det er det bare 100 og S4 som har.:tilber:

På A6/S6 ble dette byttet ut i til fordel for et voltmeter. En skikkelig genistrek: rolleyes.

 

På den nye motoren, målte fysisk 2 bar på tomgang og 4.5 bar på 2-3000 rpm. noe som iallefall ikke er for lite. Alike vell begynner oljelampa å lyse når vi kommer over 1800 rpm.

Vi kjører nå med oljetrykksgiveren fra AAT motoren og det kan være det som lager krøll i autochekken.

 

Noen som vet hva oljetrykket skal ligge på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva spesifikasjonen på denne motoren er, men en vanlig spesifikasjon pleier jo å være 2 bar @ 2000 rpm @ 80 graders oljetemperatur...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva spesifikasjonen på denne motoren er, men en vanlig spesifikasjon pleier jo å være 2 bar @ 2000 rpm @ 80 graders oljetemperatur...

 

Ja mener også å ha lest det, men det er en del forskjellige givere ut å går, 0.25 bar 0.9 bar og 1.8 bar til forskjellige femmer motorer. : klø :

 

Er vel ikke noe nivå indikatorer som kan gi varsel på disse R5 tdi ene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha samme type givere som sitter orginalt på bilen. Er som du sier givere som gir signal ved ulikt trykk.

 

Enkelte av 2,5tdiene har to givere, en som gir signal på lavt turtall og en som gir signal og krever høyere trykk på et høyere turtall, mulig denne grensen går rundt 1800 omdr.

 

Nei, ikke noe nivåsensor på disse.

Enkelte har i tillegg tempsensor

 

 

Vi fant også ut at den gamle AEL oljetryksgiveren kan være grunnen til at den motoren gikk til heden.

 

Kan vel ikke være grunnen, men det kan være en forklaring på at grunnen ikke ble varslet om.

Det skal jo gå an å kjøre med defekt oljetrykksgiver, så uansett hvor dårlig denne fungerer så ødelegger den ikke oljetrykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha samme type givere som sitter orginalt på bilen. Er som du sier givere som gir signal ved ulikt trykk.

 

Enkelte av 2,5tdiene har to givere, en som gir signal på lavt turtall og en som gir signal og krever høyere trykk på et høyere turtall, mulig denne grensen går rundt 1800 omdr.

 

Nei, ikke noe nivåsensor på disse.

Enkelte har i tillegg tempsensor

 

 

 

Kan vel ikke være grunnen, men det kan være en forklaring på at grunnen ikke ble varslet om.

Det skal jo gå an å kjøre med defekt oljetrykksgiver, så uansett hvor dårlig denne fungerer så ødelegger den ikke oljetrykket.

 

Mener bare at den ikke har varslet om dårlig oljetrykk, noe som for kan resultere i havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.