#1 Skrevet Oktober 20, 2010 Har lovd en maskinpolering på en 2009 impreza i godt over eit år nå, so da var dagen kommet. MEN.. Dette skulle vise seg å bli en kamp av dei sjeldne. Starter med tak og panser, og gjør det helt ferdig, før eg går videre på andre paneler. 3M fast cut lager noen jævlige striper. og overflaten er sterkt preget av roternde merker, og er MATT! Hærverk er vel eit dekkende ord. Så kommer det som er virkelig moro når eit lite test-felt skal tørkes av. Den kleber så grenseløst at eg ikke får bort restene før jeg går videre. Sånn som når du får en skrens på is eller snø, og så kommer du inn på bar asfalt. SÅNN føltes det. Men etter ein grusom jobb med diverse flytende midler, med alle rare blandinger av kluter å tørke med, går eg videre. Det kommer av til slutt, men ligger att eit lite lag. 3M Extra fine gir eit bedre resultat egentli, men det "flyter" egentli ikke, og når eg tror at lakken omsider er bearbeidet opp til den standarden som denne skal gi, prøver eg å tørke av en gang til. Og jippi. Samme resultat. Den er UMULIG å buffe av. Bare å finne fram alt som står i hyllene for å prøve å få av dette greiene. Det stopper totalt når eg kommer inn på det området som nå er polert. Verken microfiber av 4 forskjellige fabrikater, eller wurth sine poleringskluter klarer å buffe av den stivnede. Neste på lista er 3M ultrafine. Denne er så mye olje i at forventingene var bedre til denne. men neida. Samme prosess. Det er rett å slett ein kamp å ta wipedowm på eit lite felt.. Hva er galt ? -Kan trygt si at bilen ikke har vert polert siden den ble kjøpt i 2009. -Vasket bilen 3 ganger, + varm clay, og såpevask igjenn. Føltes "normal" etter tørk. -Bilens paneler holder god innetempratur. minimum 22 grader. -Sjekket faktisk flaskene, og alle er rett. Ingenting galt eller byttet om. - delte opp med områder på ca 30x40cm. Fulgte ikke dette slavisk, men det går no ann å variere litt. Alle produkt ble kjørt ferdig. Aldri mer en en halv dør etc, selv med ultrafine. Det gikk ikke. - Hastighet på maskinen påvirket ikke hvor mye det kleber eller "flyter". - Rubbingen går av og til over i pulver mellom passene, og pad har lyst å gå i oppløsning. Føles ut som veldig hardt støv som ligget igjenn. - rubbing compund fra annet merke testet. Samme resultat. -Putene var seffølelig nyvasket da eg startet, og vasket noen ganger underveis. -1 dør på bilen var lakkert 1 uke før eg fikk bilen, og der utbedret eg noe småtteri med våtsliping med settet til 3M + trizac 3000 papir. Polert med Fast cut, extra fine og Ultrafine som resten av bilen, uten antydning til problem. verken med striper, klebring eller buffing. Kjørte 2 pass over hele døren med ultrafine, så alt blir likt på bilen, og det kunne tørkes av uten noe problem. Når bilen omsider ble "ferdig", ble den vasket med noe såpe med isopropanol. Såpe for nullfriskjon, og resten for å fjerne oljen. Panelen ble riktignok rene, men føltes klebrige. IKKE sånn som det bruker å ver etter 3 runder med maskin. og da tenkte eg høyt "aldri mer japansk". Dette må nok takes igjenn, så eg la på en hurigtørkende voks og som enkelt kunne buffes av, når eg tok eit panel om gangen. Brukteog denne litt til å løse opp siste rest av Ultrafine. Sto ca 1-2 minutt på kvart panel. Og gjett hva. Resultatet ble faktisk heilt ok! Sjekket kjapt med 3M sungun og, kun litt horisontale striper etter voks, som kan utbedres. Men blank, glatt å fin. Har sikkert maskinpolert 50 biler, og aldri opplevd liknende. Ny runde på lørdag.. så om noen kan komme med noen gode innspill på hva som foregår, siden den døren med ny lakk ikke viser noe teikn til samme problem? Bare fyr løs. unasett hvor snålt spørsmålet kan høres ut. Polerte en 08mod golf dagen etter, og det gikk som smurt. Så alt er i skjønneste orden med utstyr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 20, 2010 Hørtes ut som typen ekstrem sticky lakk dette. Har selv vært borte i det på en Honda Accord som du kan lese om her http://www.detailersclub.no/forum/topic/6023-honda-accord-05/page__p__131223__hl__%2Bhonda+%2Baccord__fromsearch__1#entry131223 Bruk ullpute til rubbing, korte ned på kjøretiden. Kan nok hende at du må bruke DA maskin til finishing for å ikke brenne fast produktet da de lakkene er veldig følsomme for varme. Sjekk tipsene i tråden jeg la ut og lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 20, 2010 Tok selv en Subaru Legacy for ei stund siden, og det er nok foreløpig den mest sticky lakken jeg har jobbet med. Med det sagt, så var det ikke halvparten så galt som det du opplever. Produktene klumpet seg til og var vanskelig å buffe av, spesielt rubbinga, men poleringa gikk egentlig veldig bra. Må jo også nevnes at jeg ikke er på et profosjonelt nivå, og fortsatt tillater meg selv at det ikke nødvendigvis blir 100% perfekt. Eier var ihvertfall overveldende fornøyd, og jeg var også godt fornøyd med jobben - så bra ut i sollys og hele pakka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 21, 2010 (endret) Hele jobben var ivertfall helt snål. Hvor fælt det så ut etter 5 sekund med første steg, og føltes som sand når den størknet iløpet av 10-15 sekund skapte det største problemet. Også tidsmessig. Og ivertfall at ultrafine størknet å måtte bruke en polish for å buffe den bort. får håpe noen dager med voks har feitet opp lakken litt, så den er bedre å jobbe med nå neste gang. Skal prøve med ull ja. Takk for den. brukte ikke DA på denne pga at eigeren måtte ha bilen til eit vist klokkeslett, og tidsskjemaet vart sprengt nord å ned. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 23, 2010 Honda lakk er noe av det værste jeg veit.Lett og få kladder.Veldig myk lakk,Men hvis man kjører korte intervaler så går det greit syns jeg ikke vært borti at polish sitter igjen.Ikke som hard tysker lakk gitt.Bruker lahega11med hvit fin pute på de sorte cr-ven jeg har på jobben og over med nummer 17 før polish eventuelt top seal til slutt.Muttern og fattern har helt ny Subaru Impreza og slett litt med og få av nummer 36 fra lahega på den, men top sealen gikk helt fint.Men nå jobber jeg bare med bilpleie da og har ikke så god tid på bilene som enkelte her på forumet har på en bil:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...