levetiden på en turbo med slark?

Anbefalte innlegg

Jeg har en audi A4 B5 som jeg og en kompis driver å bytter clutch og startmotor på og i mangel av bukk så endte vi med å ta ut motoren for å komme til. Det var da vi la merke til slark i turboen. Det er såpass med slark at skovlene tar borti veggene, ca 1mm. Det er noe inn/ut-slark også.

 

Nå driver jeg å restaurerer bilen og har mange utgifstposter. Er det mulig å si noe om levetiden til turboen utfra det jeg beskriver? Slik at jeg kan utsette turboskiftet til en noe senere anledning. Og ja, jeg vet det er veeldig kjekt å ta skiftet samtidig som jeg har motoren ute, meeen det var de pengene da så fremst det er greit med Km igjen før den raser. =)

 

Skjønner at det er veldig lett å si at den bør byttes med en gang. Det er jo lett å bruke andres penger, men ikke smør på, den skal byttes, er bare snakk om å vente noen måneder hvis mulig. =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når skovlene tar i veggene er det utslitt ja. ingen vits å kjøre med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at det ikke er noe vits i å la det vente, men jeg har grunner nok til å faktisk drøye litt. Turboen funker og jeg har greit drag i den, kunne vært bedre, mye bedre, men slik er det nå. Kunne jo byttet alt, ting er jo slitt så det hadde vært greit med nye deler... eller bare en ny bil for den saks skyld. Men har fortsatt ikke ressurser til dette.

 

Spørsmålet var: Hvor lenge kan jeg kjøre før den havarerer?? noen som har litt peiling på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan. Jeg har ikke peiling på hvor lenge den kommer til å holde. Men jeg har et alternativ til deg.

Jeg har nettopp skiftet turbo på bilen min. Den gamle turboen ser helt ok ut. Men den er kjørt ca 100 000 km nå

så man vet ikke hvor lenge den holder. Men du kan få turboen av meg vist den er brukende. Men jeg betaler ikke frakten for deg mellom Stavanger og Tromsø.

 

Mvh Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært helt supert altså! Fraktkostnader er ikke nostress, men å flekke ut 10 lapper for en ny turbo vil rasere en del planer jeg har. :)

 

Mange takk for det altså! Sender deg en PM så får vi ta det derfra =D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo faktisk være en baktanke at det kan løsne deler ifra kompressorhjulet og følge med helt inn i motoren da. Det er fare for det når den tar i veggen. Da kan det fort bli mere en kostnadene for en turbo som er problemet.

 

Men, lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan. Jeg har ikke peiling på hvor lenge den kommer til å holde. Men jeg har et alternativ til deg.

Jeg har nettopp skiftet turbo på bilen min. Den gamle turboen ser helt ok ut. Men den er kjørt ca 100 000 km nå

så man vet ikke hvor lenge den holder. Men du kan få turboen av meg vist den er brukende. Men jeg betaler ikke frakten for deg mellom Stavanger og Tromsø.

 

Mvh Morten

 

Da må jeg av ren nysgjerrighet spørre.. hvorfor skiftet du turboen din?

 

Og en annen ting... All kred til deg som faktisk tilbyr deg å hjelpe han på dette viset!! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, selv nye turboer tar borti veggen om man vrir litt. Men om man ser skader på kompressorbladene at den har tatt borti, da er det utslitt (men da har man gjerne greit mye blårøyk og)

 

Når det det er oljetrykk så blir akselen sentrert av oljen og rotasjonen.

 

Så ikke nødvendigvis ett tegn på at dommedag er nært forestående selv om det tar borti litt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må jeg av ren nysgjerrighet spørre.. hvorfor skiftet du turboen din?

Mange som setter inn ny og større turbo:)

K04 for eksempel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det skal være øørlite slark i turboen som ny, men dette er en god del mer. Pluss at det er slark innover og utover. Har en kompis som er mekaniker og han sa at den var utslitt, men var usikker på levetiden videre. Og slarken til sidene er såpass at den tar rimelig lett borti veggene og det kan jo være mer slark, men at veggene står i veien for å bevege den mer til sidene.

 

Og som nevnt tidligere, det er helt fantastisk at det finnes folk som er villig til å hjelpe såpass mye. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tingen er at jeg hadde en tur fra norge til portugal og tilbake. Jeg fikk problemer med turbotrykket når jeg var der nede, så jeg begynte å få en anelse om at turboen hadde gjort sitt. Jeg handlet ny turbo på vei hjem i tyskland til 2600 kr som jeg selv synest er gi bort pris. Da jeg så skiftet denne fant jeg et hull i en slange som forårsaket trykkproblemet jeg hadde hatt. Og når jeg da fikk en nærmere titt så såg turboen nokså grei ut invendig. Men som jeg har sakt til han jeg gir den til, så gir jeg ingen garanti. Jeg er ingen mekanikker.

 

Grunnen til at jeg gir den fra meg er at denne hadde nok havnet i bosstønna vist ikke. Så vist mitt boss kan hjelpe en person i nød, hvorfor ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.