#1 Skrevet Februar 24, 2005 Noen som har vært borte i problemer med varmeseter på Audi B5 plattformen? Varmen fungerer dårlig i på førersiden hos meg, det er varme der, men ganske svakt. Jeg målte strømmen til varmeelementene i går (med et tangamperémeter) og på førersiden så var strømmen ca 1A mens den var 5-6A på passasjersiden. Har tenkt litt på å sjekke kablingen og reguleringen for å finne ut om feilen er i stolen eller ikke, men hvis det er noen vanlige problemer en kan sjekke først så hadde det vært greit å vite. Tenkte i første omgang å bytte om kontakten mellom reguleringsknottene for å se om det er feil på de. Hvis feilen fortsatt er på samme sted så tenkte jeg kanskje å lage en kabel for å koble kablingen under stolen på passasjersiden til stolen på førersiden slik at jeg kan verifisere kablingen til stolen også. Hvis feilen fortsatt er der så må jeg vel bytte varmeelementet i stolen. Noen her som har gjort dette før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 24, 2005 Prøv å ohm elementene i hver stol og sammenlign dem. Mål også spenningen du får ut til stolene fra regulatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 24, 2005 Noen som har vært borte i problemer med varmeseter på Audi B5 plattformen? Varmen fungerer dårlig i på førersiden hos meg, det er varme der, men ganske svakt. Jeg målte strømmen til varmeelementene i går (med et tangamperémeter) og på førersiden så var strømmen ca 1A mens den var 5-6A på passasjersiden. Har tenkt litt på å sjekke kablingen og reguleringen for å finne ut om feilen er i stolen eller ikke, men hvis det er noen vanlige problemer en kan sjekke først så hadde det vært greit å vite. Tenkte i første omgang å bytte om kontakten mellom reguleringsknottene for å se om det er feil på de. Hvis feilen fortsatt er på samme sted så tenkte jeg kanskje å lage en kabel for å koble kablingen under stolen på passasjersiden til stolen på førersiden slik at jeg kan verifisere kablingen til stolen også. Hvis feilen fortsatt er der så må jeg vel bytte varmeelementet i stolen. Noen her som har gjort dette før? Vet at på enkelte VW så får en lett feil på varmen i setene viss en f.eks sitter å støvsuger med knerna rett i stolen... De er litt ømfintlige... Møller har byttet en del slike og det var ikke så skremmende pris (Det var cc seter Polo 6N ved Thomas her på forumet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 24, 2005 Er vel egentlig en kjent sak at varme-elementene, og da spesielt sports-stoler, liker kneskåler dårlig........ Hos meg ligger bare problemet på andre siden...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 24, 2005 Prøv å ohm elementene i hver stol og sammenlign dem. Mål også spenningen du får ut til stolene fra regulatoren. Skal måle litt, men det er vel kanskje det vanlige kne på sitteputa problemet. Får måle litt mer og bekrefte problemet og så sjekke hva Møller skal ha for moroa. Frank: Vet du om det er ekstra varmt på et lite punkt noe sted eller er det bare dødt. Har søkt litt på nettet om problemet, og da var det flere som hadde mye varme i et lite punkt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 24, 2005 Skal måle litt, men det er vel kanskje det vanlige kne på sitteputa problemet. Får måle litt mer og bekrefte problemet og så sjekke hva Møller skal ha for moroa. Frank: Vet du om det er ekstra varmt på et lite punkt noe sted eller er det bare dødt. Har søkt litt på nettet om problemet, og da var det flere som hadde mye varme i et lite punkt. Det som er problemet at på varmekabler så ligger det en viss motstand i kabelen (per m f.eks) , og når en får brudd/kuttskader så blir motstanden feil i forhold til den "orginale".. Det kan gjøre at en får slike problemer... Tror ikke at det er skremmende pris på bytte av dette hos møller.... Du får holde oss oppdaterte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 24, 2005 Kan nok stemme at det blir mye varme på et sted ja. Hos meg er det veldig lite varme fremst og mye bak... Snakket litt med en kompis på Møller om dette. Han skulle finne pris og gi meg beskjed....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 24, 2005 Det som er problemet at på varmekabler så ligger det en viss motstand i kabelen (per m f.eks) , og når en får brudd/kuttskader så blir motstanden feil i forhold til den "orginale".. Det kan gjøre at en får slike problemer... Tror ikke at det er skremmende pris på bytte av dette hos møller.... Du får holde oss oppdaterte Skal feilsøke litt så får jeg bekreftet hvor feilen ligger. Jeg får lappe den sammen med noe slikt kanskje: http://www.clasohlson.no/shop/store/main.asp?COSID=5414F797D14A40B0A426B4F4075C971F47817&CatPath=0q112q120q31q584&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&AFP=store%2Fmain%2Easp&NoCache=2%2F24%2F2005+9%3A21%3A45+PM%2C+2%2F24%2F2005+9%3A22%3A14+PM&SupportsJavaScript=N&NoCache=2%2F24%2F2005+9%3A22%3A14+PM (Eller kanskje ikke...). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 24, 2005 Med inntil 1280 grader i baken ville ikke jeg vært deg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 25, 2005 har akkurat det samme probleme som du prata om her, fungera bra på passasjersiden men på min side må det gå ei lang stund, å da er det berre litt varme som kommer:( må holde oss oppdatert på ka du finn ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 26, 2005 Da har jeg fått fikset varmen i setet! Med bentley manual så gikk det greit å få fra hverandre stolen også. Varmeelementene på mine seter (skinn sportsseter med el korsryggstøtte) består av tre kretser: Sidevangene og den forreste puta (lårstøtta), resten av sitteputa (midten) og ryggen. Ryggen og sitteputa er koblet i serie med hverandre (trekker 4-5A). Sidevangene/lårstøtta er koblet i parallell (trekker 0,7A). Varmeputene er delt opp i mange elementer/soner som er koblet i serie. Jeg tok først av skinnet på sitteputa ettersom jeg feilaktig antok at feilen lå der. Skinnet sitter fast med ørten små metallringer en må bøye fra hverandre. Metallringene er festet med metallramme/stenger i setet gjør at skinnet holder riktig form. Jeg brukte kraftige strips i stedet for metallringene (som var hat å ha med å gjøre) når jeg satt det sammen igjen. På sitteputa så limte jeg på en tynn (0,5 cm) matte med mykt putefyll for å forbedre formen i setet også (da var ikke sitteputejobben helt bortkastet ). Spraylim som en bruker til filt i bilstereoinstallasjoner fungerer fint til å feste varmemattene og fyllmatten. Stengene i stetet som gjør at skinnet holder seg på plass var også litt svekket enkelte steder (de er delvis støpt inn i selve setet). Disse forsterket vi med kraftige strips. Feilen lå i ryggen i ledningen mellom de to øverste varmeelementene. Ikke spør meg hvordan det har skjedd... Feilen var lett å se, ledningen var svidd og skumgummien litt brun på et lite område. Etter å ha avisolert tråden og loddet den sammen koblet vi på et 12V batteri for å teste. Fungerte fint!. Da var det bare å sette det sammen igjen. Hele jobben tok 7t totalt med å ta fra hverandre både sittedel og rygg inkl skinnet og sette det sammen igjen (i rolig tempo med familiebesøk og kakepauser underveis ). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 26, 2005 Skal prøve dette jeg og nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 29, 2005 har nå nettopp gjort samme operasjon på golfen min.. men fikk problem med at det ble utrolig varmt akkurat der jeg lodda.. Har du merka noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 29, 2005 har nå nettopp gjort samme operasjon på golfen min.. men fikk problem med at det ble utrolig varmt akkurat der jeg lodda.. Har du merka noe? Nei har ikke merket noe, men har ikke kjent veldig etter heller. Kan gjøre det i morgen eller noe. Det jeg har sjekket etter reparsjon er at kretsen trekker omtrent samme mengde strøm som på passasjerstolen (som ikke har hatt noen feil). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 3, 2007 Da skal jaffal jeg teste dette endag, da jeg har varme kun på passasjer setet og det er drit kaldt uten sete varme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 4, 2007 Hva må man passe på / ta av forhåndsregler hvis man skal demontere setetrekket på seter med Airbag i da? Hvis man skal få reparert varmen i setet? Er det bare å plukke ut setet og demontere støpslet under setet som forbinder dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 4, 2007 En bør koble av jord på batteriet først slik at alt i bilen er uten strøm før en jobber med airbag relaterte koblinger. Da slipper du også feilmeldinger i airbag modulen når du kobler på igjen. På VAG verkstedet så har de en kontakt sløyfe sak (VAS 6036 - har bare sett den beskrevet i service manual) som en kobler til i airbag kontaktene. Er ikke 100% sikker, men jeg antar at den brukes for å hindre oppbygning av statisk elektrisitet og dermed gnist når en kobler stolen tilbake på bilens elektriske nett. Jeg har ikke brukt noe slik. En liten disclaimer : Jeg kan ikke garantere at det ikke smeller for deg, men jeg har hatt ute seter i både Passat B5 og Audi A4 B5 uten problemer, men vil anbefale alle som jobber med airbag koblinger å være forsiktige. Airbag, safety precautions Safety precautions when working on airbags Checking, removing, installing and servicing may ONLY be performed by qualified personnel. Never perform tests using a test lamp, volt meter or ohm meter. Only check airbag system when installed using suitable diagnostic operation systems (e.g. Diagnostic Operating System VAS 5051B). Voltage supply must be disconnected before any work can be performed on the airbag system. Observe safety precautions with disconnecting battery Electrical Equipment - Repair Group 27. Disconnect battery Ground (GND) strap, cover negative battery post. No waiting time is required after disconnecting the battery. No person may be inside the vehicle when connecting the battery. Observe safety precautions after connecting battery Electrical Equipment - Repair Group 27 Always install airbag units in the vehicle, as soon as they are removed from the packaging. If installation work is interrupted, immediately return the airbag unit to its original packaging. NEVER leave an airbag unit unattended. In removed condition, ALWAYS lay the airbag down with impact absorbing pad facing up. Never attempt to open or repair airbag components. Always use new parts. DO NOT install airbag units that have fallen onto a hard surface, or which have signs of damage. Wash hands after handling airbag units that have ignited. Storage and transportation are covered under explosive substance laws. Replacing airbag units The following sequence must be followed exactly when replacing airbag units: Remove old airbag unit and lay down with padded side facing up, for head-level airbag, note variation/tolerance . Remove new airbag unit from transport container and lay down with padded side facing up, for head-level airbag, note variation/tolerance . Immediately place old airbag in transport container. Install new airbag in vehicle. Change intervals do not apply to airbag units. Never bring airbag units into contact with grease, cleaning solvents or similar materials. Airbag units must NEVER (not even briefly) be exposed to temperatures above 100° C. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...