Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt her , men det haster litt å håper noen har en formening hva feilen er.

 

Kom kjørende i en slak nedoverbakke, bremsa på 2.giret i ca 30 km/t.

Når bilen når flata så dør den bare ut. Og den går bare på starter`n når jeg prøver å starte på nytt.

Prøvde dette en 4-5 ganger uten at den tente, så kom det et høyt knepp. Prøvde enda noen ganger før jeg satte meg på mobilen og søkte på lignende problemstillinger her inne. Noen mente bensinpumperele eller sikring. Så sjekka jeg sikringa, den var gåen (muligens det kneppet som jeg hørte) Men ingen forbedring når jeg bytta sikring heller.

 

Har også en defa-alarm som kødder noe helt jævlig (senderen spiser 5 batteri i året) og imorges kødda den igjen.. Leste litt irundt, kanskje det er defa-sperra som slår inn ? Hører også dette klikket fra et relè (sikkert bensinpumpe) når jeg vrir nøkkelen et hakk.

 

Noen som kan hjelpe meg å synse her? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde høre bensinpumpa om den går? ta bort baksete å hør om du hører noe dur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde høre bensinpumpa om den går? ta bort baksete å hør om du hører noe dur.

 

Glemte å nevne det ja, hører den ikke nei. Men kan koble av bensintilførselen inne i motor å se om den pumper bensin. Leser også at mange har varmet opp området rundt relè for så å fått start på bilen. Merkelig det da, at den bare skal ta kveld sånn uten videre. Bilen har gått 269.000 km forresten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første du burde gjøre nå er å sjekke om bensinpumpen faktisk får strøm når du vrir på tenningen. Med bare tenning på skal den få strøm en liten stund til bensintrykket har bygget seg opp. Så stopper den om du ikke vrir startern helt over for å starte motorn. Får den ikke strøm og sikringen er i orden så tyder det på at rele'et har tatt kveld. Mye tyder på enten brent rele eller død pumpe pga sikringa var gått. Det jeg tror har skjedd er at pumpa tok kvelden og dro med seg sikringen. Nå som du har byttet sikring så får du ikke ny kortslutning pga at pumpa ikke går rundt. På b5 er det en helt kurrant sak å komme til pumpa. Ut med sitteputa i baksetet, tre små stjerneskruver for å ta av dekselet. Når du er så lang er det fram med sterke fingre (eventuelt et stort flatjern og håndflata) for å få løsnet den store plastringen som holder braketten med pumpa nedi tanken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første du burde gjøre nå er å sjekke om bensinpumpen faktisk får strøm når du vrir på tenningen. Med bare tenning på skal den få strøm en liten stund til bensintrykket har bygget seg opp. Så stopper den om du ikke vrir startern helt over for å starte motorn. Får den ikke strøm og sikringen er i orden så tyder det på at rele'et har tatt kveld. Mye tyder på enten brent rele eller død pumpe pga sikringa var gått. Det jeg tror har skjedd er at pumpa tok kvelden og dro med seg sikringen. Nå som du har byttet sikring så får du ikke ny kortslutning pga at pumpa ikke går rundt. På b5 er det en helt kurrant sak å komme til pumpa. Ut med sitteputa i baksetet, tre små stjerneskruver for å ta av dekselet. Når du er så lang er det fram med sterke fingre (eventuelt et stort flatjern og håndflata) for å få løsnet den store plastringen som holder braketten med pumpa nedi tanken.

 

Skal ut for å feilsøke litt mer straks, skal sjekke dette. Bare å koble 12v rett på for å se om denne i det heletatt fungerer da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvordan får jeg av den plastringen nå? Skal jeg skru på den, eller skal den rett opp? Sitter i bilen uten tilgang til haynes eller pc :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skal skrus av, mot klokka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemet løst, fikk ut pumpa og kobla den rett på batteri, null respons. Ny pumpe var budsjettert i motorprosjektet, men ser ut til at det blir førsteprioritet nå :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ny pumpe fra ATP ble montert ikveld, men motor vil fortsatt ikke starte.. Hører pumpa gå, det gjorde ikke den gamle.

Det skal også sies at bilen har stått med flatt batteri i 2 uker, de siste dagene med 20 cm snø over bilen.

Er det luft i systemet eller noe slikt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lufta i systemet forsvinner ganske så fort så straks pumpa starter. Har du sjekket tenning?

En venn av meg var plaget med at bilen ikke ville starte. Da var det hjernen som va full av fukt og eir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ladet opp batteriet skikkelig over maange timer nå, å bilen starta :) Har kommet en del snø på de 3 ukene den har stått i ro, så må vel på med vinterdekka å ut å kjøre :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.