Trenger innspill angående design av kjølesystem 80q med Tegning!!

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Er i ferd med å lage rørgate til vannet, men er usikker på en ting. Hvilken vei skal jeg sende vannet?

 

Hovedradiatoren har ikke det uttaket på forsiden slik som enkelte 20vt (Rs2/S2) har. Jeg skal ikke ha en slik radiator heller, for jeg har IC foran Radiator, og den er designet slik at jeg ikke kan ha uttaket på radiatoren.

 

Lilleradiatoren har noe mindre inntak i Diameter enn hva det er på det største på hovedradiatoren.

 

Så her har jeg to løsninger:

 

Denne måten seriekobler radiatorene så vannet blir først varmt i Den store radiatoren og den lille radiatoren blir varm etterhvert.

 

img1383qs.jpg

 

Eller denne:

 

Dette er en variant som ligner veldig på det S2/Rs2 har, krever noe mer mikkmakk og er usikker på om vannet vil spre seg likt mellom radiatorene slik at begge bidrar til å kjøle...

 

img1382bf.jpg

 

Gutter, EXPERTISE!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe meg?

 

Er skeptisk på om noen av variantene vil fungere...

 

Bilde nr 2 er jo mest likt Oem, men kan det hende at vannet KUN vil sirkulere gjennom ektraradiatoren hvis jeg kobler det slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjølevannet vil jo ta minste motstands vei. Så dersom du kobler som på nederste tegning, vil garantert en av radiatorene gjøre en større del av jobben enn den andre. Men det vil nok ikke bli slik at en av radiatorene kun har stående vann, og den andre har all flow'en. Kobler du som øverst, vil det bli mer totalmotstand enn det andre alternativet. Men om det gjør noe er en annen sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pål: Det er det jeg også er redd for, og skjønner ikke hvordan detter virker i praksis orginalt engang med to radiatorer, hvilken radiator blir først varm osv?

 

AV erfaring så har jeg funnet ut at varmvannet kommer ut toppen, altså oppe.

 

Hvis jeg kobler det som øverste tegning så vil jo Vannet strømme gjennom den støre til så den lille og deretter tilbake til termostat.

 

Når vannet har nådd sine 90 grader ish. så vil jo vifta kjøle vannet ned til 82? grader ca, så strømmer det videre til den lille radiatoren som kjøler vannet enda mere, altså kanskje ned mot 60 grader på en kald vinterdag, hva vil da skje med motortempen, vil termostaten ta inn vannet slik at motoren uansett har fin driftstemp?

 

blir GAL av å tenke på dette :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten er jo mekanisk, og slår inn og ut kun på varmen. Den åpner og lukker slik at motortemp skal være der den skal være.

 

Har det noe å si hvilken radiator som blir varm først osv? Ikke såvidt jeg kan skjønne. Seriekobler du dem, kan du se på det som to radiatorer som totalt utgjør en større radiator. Når motoren trenger å kjøles ned, åpner termostaten. Hvis kjølevæsken som da kommer inn er kaldere pga en ekstra radiator, vil det si at termostaten kan lukke seg raskere igjen også (Pga at motoren blir raskere nedkjølt til passe driftstemp).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:)

 

Tror jeg går for seriekobling i grunn, tror det er det tryggeste hvist ingen andre har noe å tilføye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:)

 

Tror jeg går for seriekobling i grunn, tror det er det tryggeste hvist ingen andre har noe å tilføye.

 

Jeg ville absolutt gått for serie kobling, da må alt vannet passere begge radiatorene. Og litt av kluet er og få vannet til å passere litt "tregt" gjennom en radiator, slik at radiatoren kan gjøre nytte for seg,slik at den transportere vekk varmen ifra vannet. Så du slår mange fluer i samme smekk ved denne løsninen tror jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det seg slik at radiatoren jeg fikk fra ebay har det ekstra uttaket til ekstra radiator.

Skal jeg gå for oem løsning eller seriekobling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seriekobling er det som vil være det beste med tanke på hvor vannet vil ta veien.. Paralellkobling vil den radiatoren som har minst motstand ta det meste av kjølinga mens den andre vil være nesten ute av fuksjon,.

 

Jeg personling ville ha gått forn en seriekobling. Da er du helt sikker at vannet passerer begge og man dobbler kjøle effekten..

 

Men hvorfor 2 radiatorer? Blir du ikke kvitt varmen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seriekobling er det som vil være det beste med tanke på hvor vannet vil ta veien.. Paralellkobling vil den radiatoren som har minst motstand ta det meste av kjølinga mens den andre vil være nesten ute av fuksjon,.

 

Jeg personling ville ha gått forn en seriekobling. Da er du helt sikker at vannet passerer begge og man dobbler kjøle effekten..

 

Men hvorfor 2 radiatorer? Blir du ikke kvitt varmen?

 

 

Det er det jeg også tenker på at vannet tar letteste veien og det kan umulig være gunstig.

 

Det heller mot serie igjen da som sagt at jeg VET at heg får max kjøleeffekt.

 

Jeg har en stor ic foran radiatoren som står ved siden av motoren, og har til nå hatt ei vifte som har gått i opptil kanskje 10 min ved småkjøring i sommer, noe som er veldig irriterende. (da hadde jeg ikke ic foran raddis) Jeg har også opplevd ved litt dekksparking "piruetter" at vannet passerer 100grader, noe som tyder på at jeg bør gjøre noe med kjølinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.