#1 Skrevet Oktober 25, 2010 Jeg lurer på om det er noen som har prøvd ut Royal Purple olje på sin VAG bil ? Og om det er noen som har kjørt QMI på motoren ? http://www.qmi.no/nav.htm http://www.royalpurple.no/index.htm Jeg kjører forøvrig pr idag på Mobil Super 2000 med Omega tilsetning i oljen, fungerer vel og bra det da, men hvis jeg får bedre produkter så blir det d, Royal Purple er forsåvidt meget stivt priset, menmen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2010 Disse oljene fins i 1 million forskjellige typer. Fordi motorer er forskjellig. Gamle biler bør ha 10W-40 eller 5W-40 viskositet. A1 eller bedre kvalitet på bensin. B1 eller bedre på diesel. 15.000 km skiftintervall. Nye VAG-biler skal ha VW 504.00 kvalitet på bensin og VW 507.00 kvalitet på diesel. Viskositet 5W-30. Skiftintervall 30.000 km eller etter servicevarsler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 27, 2010 Disse oljene fins i 1 million forskjellige typer. Fordi motorer er forskjellig. Gamle biler bør ha 10W-40 eller 5W-40 viskositet. A1 eller bedre kvalitet på bensin. B1 eller bedre på diesel. 15.000 km skiftintervall. Nye VAG-biler skal ha VW 504.00 kvalitet på bensin og VW 507.00 kvalitet på diesel. Viskositet 5W-30. Skiftintervall 30.000 km eller etter servicevarsler. Jeg tro du misforsto veldig der, jeg vet eksakt ang spesifikasjoner og viskositeter hva min og de fleste andre vag biler skal ha, og 15000km på eldre 30000km på nyere, jaja, du får kjøre så lenge da, jeg deler dette på to, har alltid gjort og har aldri hatt problemer med det heller kjørte en gang over 10k med 2,5 tdi'en min, da smalt turboen pga koks/karbon og skjit i oljen. Men uansett, les innlegget mitt på nytt, jeg spurte om noen hadde kjennskap til R.P. eller hadde prøvd det, ikke hvordan olje jeg skulle ha !! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 27, 2010 Gamle biler bør ha 10W-40 eller 5W-40 viskositet. A1 eller bedre kvalitet på bensin. B1 eller bedre på diesel. 15.000 km skiftintervall. Hva mener du egentlig med gamle biler? Nye VAG-biler skal ha VW 504.00 kvalitet på bensin og VW 507.00 kvalitet på diesel. Viskositet 5W-30. Skiftintervall 30.000 km eller etter servicevarsler. Og dette er bare galskap.. Ja, jeg vet at VAG praktiserer dette og jeg skjønner ikke hvorfor.. Olja som havner i bøtta etter første oljeskiftet er sikkert knallfin tenker jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 27, 2010 Og dette er bare galskap. Ja, jeg vet at VAG praktiserer dette og jeg skjønner ikke hvorfor.. Olja som havner i bøtta etter første oljeskiftet er sikkert knallfin tenker jeg Godt det er noen som har samme synspunkt som meg 30000 km skiftintervall på en ny motor, samt en olje med sterkt omdiskuterte smøreegenskaper. Beklager litt OT. Jeg vet om en som prøvde Royal Purple på sin bil, dog ikke en VAG, men en 2006 Impreza WRC STI. Dette endte opp med et abnormt oljeforbruk, gikk derfor tilbake til Mobil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 27, 2010 Godt det er noen som har samme synspunkt som meg 30000 km skiftintervall på en ny motor, samt en olje med sterkt omdiskuterte smøreegenskaper. Beklager litt OT. Jeg vet om en som prøvde Royal Purple på sin bil, dog ikke en VAG, men en 2006 Impreza WRC STI. Dette endte opp med et abnormt oljeforbruk, gikk derfor tilbake til Mobil. Se så ja, der var den type svar jeg var ute etter :-) Hva angår gammel/ny, jeg dieseln min er fra 96/97 og 7a'en....ja rundt 90. Kjører som nevnt Mobil Super 2000 semi-synt. som ble anbefalt av flere folk som kjører taxi. Har ingen problemer med det. Og oljefilter=KUN originalt. (7a'en fik permanent ventiltikking etter en runde med purolator fra bilextra ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2010 Jeg skal kun ha Pennzoil GT Performance på min nybygde motor og oljeskift hver 5000 km. Denne oljen er ikke beregnet for nymotens motorer, men suveren til de gamle gode motorene med kam som jobber direkte mot løfterene. På de andre motorene kjører jeg Fina First og oljeskift hver 7500 km. Finnes gjerne bedre olje enn Fina sin, men ser man på prisen så er det nok mye olje for pengene. Når det gjelder den Imprezaen så gikk oljeforbruket ned igjen til "det normale" ved overgang til Mobil 1. Mente selvsagt Impreza WRX STI, ikke WRC Enig, kjører kun originalt oljefilter. Kjøpt på Møller med klubbrabett er ikke det dyrere enn andre merker vil jeg tro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 28, 2010 Kjører som nevnt Mobil Super 2000 semi-synt. som ble anbefalt av flere folk som kjører taxi. Anbefalinger fra folk som kjører taxi må du ta med en klype salt, der er det km/kr som teller, ikke hva som er best (f.eks. så elsker de billige knallharde dekk som varer livet ut, men som er livsfarlige på vått føre). Men Mobil Super 2000 er en bra olje det altså 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 4, 2011 Vi selger både QMI og RP på jobb, og kjører derfor dette på min '05 A6 med 2 liter tdi. Synes dette fungerer veldig bra, bilen går finere, og stillere, og virker generelt kvikkere. Kommer også til å kjøre dette på min nyinnkjøpte VW T5 174hk. Oljen kommer best ut i en uavhengig test, mot bl.a quaker state, Shell, pennzoil m.fl. RP blir også brukt innen industri og offshore ifbm transmisjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 4, 2011 Oljen kommer best ut i en uavhengig test, mot bl.a quaker state, Shell, pennzoil m.fl. Har du link til test? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 4, 2011 Vi selger både QMI og RP på jobb, og kjører derfor dette på min '05 A6 med 2 liter tdi. Synes dette fungerer veldig bra, bilen går finere, og stillere, og virker generelt kvikkere. Kommer også til å kjøre dette på min nyinnkjøpte VW T5 174hk. Oljen kommer best ut i en uavhengig test, mot bl.a quaker state, Shell, pennzoil m.fl. RP blir også brukt innen industri og offshore ifbm transmisjoner. Hørtest nesten ut som en amerikansk test, om så er tilfelle så er det ofte forskjell på olje(og motorer i noen tilfeller) laget for det markedet og det europeiske markedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 4, 2011 Skal se på jobb i morgen. Lurer på om ikke den testen muligens var utført her i Norge av NTNU eller lignende. Men er litt på tynn is nå. Lenge siden jeg leste den. Jeg har kun prøvd denne oljen en gang på audien, og den virker nå bra på den, men er ingen ekspert. Leste litt i en annen tråd istad, og ser at noen sverger til Biltemaolje og hyppige skift. Muligens like lurt?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 4, 2011 Fant visst den testen, og jeg tok feil. Var ikke utført i Norge. Er et annet medlem som selger denne oljen som har lagt ut denne linken. Her er den ihvertfall. http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 5, 2011 Fant visst den testen, og jeg tok feil. Var ikke utført i Norge. Er et annet medlem som selger denne oljen som har lagt ut denne linken. Her er den ihvertfall. http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf Synes dette ikke er noe særlig relevant test for motorolje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 5, 2011 Synes dette ikke er noe særlig relevant test for motorolje. Helt enig, forteller særdeles lite om hvordan motoren har det med den oljen. Men som alltid, spør man hvilken olje som er bra så får man like mange svar som det finnes oljer Alle slike olje-tråder ender opp med uenighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...