#1 Skrevet Februar 24, 2005 Fattern har en 2000 mod A4 1,8TQ. Etter røyk ut av eksosen i går ble den kjørt til Møller Ensjø. De ser det er en pakning i turboen som er ødelagt. Dette høres litt merkelig ut på en 2000 mod som har gått 70000km. Dette bør vel dekkes på garantien? Altså at det må ha vært noe mandagsfeil med denne turboen. Det er vel ikke normalt at en turbo skal ryke så fort? Bilen er orginal og kjøres av pensjonist. Hva kan være årsaken til at en turbo blir ødelagt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 24, 2005 Kan vel være mange grunner, men det jeg kan tenke meg er å gi gass med en gang bilen starter, slik at turbo spinner opp før oljetrykket er i orden. Eller stoppe bilen med en gang etter at den har vært belastet, eventuelt når den er veldig varm. Da kan oljen kokse og tette tilførselen, slik at turboen ikke får ordentlig smøring ved neste kjøretur. Ved å stoppe motoren med turboen i full snurr vil også oljetilførselen stoppe, og da vil den spinne ned uten smøring. Heller ikke helt bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 24, 2005 Fattern har en 2000 mod A4 1,8TQ. Etter røyk ut av eksosen i går ble den kjørt til Møller Ensjø. De ser det er en pakning i turboen som er ødelagt. Dette høres litt merkelig ut på en 2000 mod som har gått 70000km. Dette bør vel dekkes på garantien? Altså at det må ha vært noe mandagsfeil med denne turboen. Det er vel ikke normalt at en turbo skal ryke så fort? Bilen er orginal og kjøres av pensjonist. Hva kan være årsaken til at en turbo blir ødelagt? Vet ikke åssen det er på en 2000 mod A4, men tidligere modeller hadde kun oljesmøring, ingen vannkjøling, på turboen, og er/var vel mer ømfintelig for koksing av olje i tilføringen,dermed trangere tilførsel=dårligere smøring, samt koksing i lagerene til turboen. Men koksing er vel mer eller mindre ett problem ved hard kjøring med påfølgende stopp av motor uten å la turboen kjøle seg ned først. Men hvis den er pensjonistkjørt er vel ikke dette noe problem. Åssen det er med garanti vet jeg ikke.. Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 24, 2005 Litt seint ute der gitt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 24, 2005 Pensjonistkjørt kan være vel så ille. Har en morfar som har en a4 ts og smeller opp i 5000rpm første sekundet han kjører oppover bakkene til butikken. Reklamasjonen går jo ut etter 5 år, men hvis Møller klarer å bevise at det er brukerfeil på turboen (feil som nevnt over) så vil ikke garantien dekke dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 24, 2005 Lar alltid bilen stå 30 sek før han slår den av. Akselerer til maks 3000 omdr. som regel 2-2500. Har sakt han må frese bilen litt hardt ut på 3 giret noen ganger. I alle fall opp til 4000omdr. Men det er ikke vanlig at en turbo skal bli ødelagt etter 70000km. Kan skjønne det om biler er trimmet og man ligger i øvre registeret på turtelleren. Men ikke om man har orginal motor. Kan turboen ha vært ødelagt lenge? Hadde full service i sommer. Ville tro det var en svakhet på denne turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 24, 2005 Hvis det ikke er noen som vet om turboer pleier å ryke etter 70000km så virker det for meg som de ryker skjeldent. Finner man ut på en servide om turboen er slitt/gåen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 24, 2005 Jeg blåste turboen i min "gamle" Passelat (1998 mod.). Det var vel i 2002 eller 2003. Men den hadde jo gått 185k da den takket for seg. Hadde kjørt med CHIP siden 136k Har en kollega som har byttet turbo 2 ganger på sin Passelat 2002 mod....!! Den har aldri vært "chippet" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 24, 2005 Noen grunn til at den røyk eller bare forde den hadde gått såpass langt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 24, 2005 Noen grunn til at den røyk eller bare forde den hadde gått såpass langt. Tror det var en kombinasjon av chip + høy km.stand 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 24, 2005 svakheten på 1.8T bilene er turborøret for olje og at endel brukere går naivt rundt og tror at 30 000km på motoroljen er helt fantastisk hyggelig gjort mot bilen sin, altså disse long distance greiene eller hva det kalles. For det første så er turborøret for olje underdimensjonert, så bittelitt koksing her og man er igang. Om koksing fortere kan oppstå inne i akkurat denne eller er offer for en generell tilstand av motoroljen vet ikke jeg, men uansett type 1.8T motor så bytt for all del dette røret innimellom. Dette med 30 000km intervaller på oljeskiftet etc er noe jeg personlig ALDRI ville ha gjort mot min biler. Merker det allerede på faren min sin A6 2.4 2003, kjører bare "litt" over 30 000km også er vi igang, synes motoren hans høres forferdelig ut. Er en grunn til at SAAB 9-5 bl.a. har en garantisak for sine kunder nå etter at flere motorer har skåret seg etter longlife/distance servicene. Kan ikke se for meg at oljen har blitt "doppelt så god" de siste 5 årene at man derfor skal ha dobbel distanse mellom hvert skift... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 25, 2005 Jo takk Ola............har sett inni en slik Saab 95 motor som hadde skåret seg. Så ikke ut inni,oljepickupen var sågodt som igjenkokset.Å da var alle servicer fulgt på merkeverksted. Men vet ikke om den gikk slik longlife-service eller hva den gjorde. Olje og filter bytter jeg på hver 5 tusen km!!!!!!! Billigste vedlikeholdet man har på en bil synes jeg iallfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 25, 2005 ja også pickupen som du nevner her glemte jeg og si da! Men da har det jo kokset en del i motoren (noe som tyder på mislighold som VAG eier ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 25, 2005 Fattern har en 2000 mod A4 1,8TQ. Etter røyk ut av eksosen i går ble den kjørt til Møller Ensjø. De ser det er en pakning i turboen som er ødelagt. Dette høres litt merkelig ut på en 2000 mod som har gått 70000km. Dette bør vel dekkes på garantien? Altså at det må ha vært noe mandagsfeil med denne turboen. Det er vel ikke normalt at en turbo skal ryke så fort? Bilen er orginal og kjøres av pensjonist. Hva kan være årsaken til at en turbo blir ødelagt? Kan jo være mottrykk i eksosanlegget som forårsaker at pakningen mellom oljehus og eksoshus er sprengt...tett katalysator??Var det grå røyk eller svart røyk?Vil tro oljelekkasje lager svart røyk og vann lekkasje lager grå røyk.Rett meg om jeg tar feil.Kan høres ut som en slags restriksjon av noe slag.Hvis det er mangel på smøring så vil jeg tro lagrene skjærer seg og da er den død.Hvis det bare er en pakning så kan det fikses uten at det blir for dyrt vil jeg tro. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 25, 2005 Fattern sa det var grå røyk. Hva mer kan du si om det Johan? Turboen er vist en sak de har byttegreie på. at du leverer den gamle og får en overhalt. Koster 19000kr. Det høres vilt ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 25, 2005 19 000kr dekker jo noe "litt" mer moro enn bytteturbo for å si det slik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 25, 2005 Veldig OT: Nå skal det sies at det relativt stive priser hos Møller Ensjø... Jeg tok min ut derfra etter 4 måneder, 7000kr, og ikke annet gjort enn å demontere front, topp og turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 25, 2005 Fattern sa det var grå røyk. Hva mer kan du si om det Johan? Turboen er vist en sak de har byttegreie på. at du leverer den gamle og får en overhalt. Koster 19000kr. Det høres vilt ut. 19 000 for en K03 ?????????????? Får jo en Turbonetics T66 for den prisen...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 25, 2005 Fattern sa det var grå røyk. Hva mer kan du si om det Johan? Turboen er vist en sak de har byttegreie på. at du leverer den gamle og får en overhalt. Koster 19000kr. Det høres vilt ut. Da vil jeg tro at pakningen mellom vann huset og kompressor huset har tatt kvelden.Bare en gjetning.Vet ikke hvordan den ser ut inni ang olje/vann kanaler. Vet du om han hadde problemer med bilen før dette sjedde?Tenker da på om den ikke ville gi noe særlig turtall eller bare sjedde dette plutselig med masse røyk?Hvordan oppførte den seg etterpå dette skjedde? Kan jo og være olje kanaler som har gått seg tett og forårsaket alt for høge temperaturer som igjen har smuldret pakningene,men da vil jeg tro lagrene er døde og da går ikke snurren noe særlig, som igjen vil skape samme symptom som tett eksos vil jeg tro og man får lite turtall. På min S2 så løsnet katalysatoren og sperret for eksosen så jeg fikk nesten ikke turtall på bilen.Kan jo bare tenke meg hvor godt pakningene i turboen hadde av det,men jeg fant ut av det før skaden skjedde. 19000 for en sånn turbo høres helt vilt ut.Må være med ørten timer med arbeid isåfall. http://www.turbo.no/index2.htm (turboservice driver med innbytte av mangen typer)Har og noen forklaringer hva som kan være feil. GIK turbo tar 6170 for innbytte K03. http://www.gikturbo.no/Files/Files/gikturbo/1.xls Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 25, 2005 Bare et par ting ; Hvordan er servicehistorikken på denne bilen ? Hvilke km.stand og tidspunkt. Er han flink til å peile olje mellom servicene ? Hvis Møller Ensjø skal ha 19.000,- for denne jobben hadde jeg sporenstreks hentet bilen ut igjen. Det er overhodet ingen grunn til å ta en slik jobb på et merkeverksted når de opererer med slike priser. Når all garanti og reklamasjonsmulighet er ute allikevel er det ingen grunn til å betale så mye. Vil tro både Audisentrum på Stabekk og TS-racing på Lørenskog gjør denne jobben til en langt hyggeligere pris en dette til klubbmedlemmer. På en slik jobb hadde jeg stolt minst like mye på dem også. Det er forsåvidt en veldig enkel jobb å gjøre selv på denne bilen. Ola: Det oljetilførselsrøret som var kjent for å kokse igjen mener jeg kom i forbedret utgave i -99 såvidt jeg har fått med meg. Husker vi byttet til det på Paul G.'s gamle -98 A4 TSQ da vi byttet til K04 på den. Har ikke hørt om at dette er et problem på 2000 modellene hvertfall. Off topic: Saab motorene havarerer over en lav sko, vi har sikkert hatt 10 stk på jobben de siste årene. De aller fleste skyldes faktisk at den første servicen som skal taes på 10' km, ikke blir utført før ved nærmere 20'. Da er prosessen igang og selv om du deretter følger intervallene, som er hver 20' etter det, får man veldig ofte et havari rett før eller etter passerte 100'.... Intervallene på 9-3 og 9-5 med 2,0 og 2,3 turbomotorene er 10'-30'-50'-70'-90'-110' osv... Fabrikken i Sverige har nå nylig gått ut i svensk presse og garantert motorene i 8 år dersom servicene er fulgt. De vil også dekke kostnadene for kunder som har hatt havari på disse motorene tidligere - altså tilbakevirkende kraft. Nok off topic 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 26, 2005 Turtallet tror jeg var i orden. Det kom bare masse røyk helt plutselig. (Hadde noe lignende for 1,5 år siden, men da kjørte han bare videre og så ble det borte). Alle servicer er tatt. Turboen er bytta og har fått en nyere modell av den. I 5 gir i 100 og du gir gass så går den ikke så ille, men synes det ikke er då mye drag i 2 og 3 giret? Synes det er mere drag i min Passat 1,9tdi 130HK MTM, men det er jo 350-380NM mot 220nM. Men er det samme turboen på min Passat? Noe jeg bør tenke på? Tittet litt på eksospottene i går. De var grisete av olje og møkk. 1cm opp på potta så den våt ut eller at det var olje der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 28, 2005 Det var vist bare sot og møkk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 28, 2005 hos det lokale audi verkstedet i haugesund frarådet de å kjøre med long life olje på 1.8 T motorer. så eg ville nå tru att de gjorde det hos andre forhandlere oxo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...