#1 Skrevet Oktober 25, 2010 (endret) Merker det nå som kulda setter inn at Golfen begynner å bli rimelig tungstartet. Hvis det er 3-4 minus ute så må jeg gløde den både tre og fire ganger før den i hele tatt gir antydning til å starte. Nå har bilen vært sånn at jeg må gløde den nesten uansett hvor varmt det er ute. Trodde man skulle slippe å gløde disse når det er en viss temp ute... Så spørsmålet mitt er om det er noen hjelp i å bytte glødeplugger? Kan det være at glødereleet har begynt å kødde? Gode tips mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 25, 2010 Ohme eller måle strømtrekk på pluggene. Hver plugg skal trekke ca 10ampere. Nå hadde jeg akkurat samma feil på tilsvarende bil. Bytta alle glødeplugger og timet opp dieselpumpe, hjalp ikke en dritt. Kanskje gamlebilen min du har 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2010 Håper da for all del at det ikke er det gitt... Jeg får prøve å måle pluggene i første omgang. Er jo bare bortkastet penger å drive å bytte deler for å prøve seg fram. Men... I morrest når jeg skulle kjøre på jobb, så var det ca -1 grad ute. Satte meg i bilen og vridde på tenninga, og merka at glødelampa sloknet ganske fort. Tenkte bare jeg skulle prøve og starte for å se hva som skjer. Og den starta med en gang gitt... Så det kan nesten virke som at problemet ikke er der hele tiden. Noe som ikke gjør saken noe lettere for å si det sånn... Er ikke noe mere irriterende enn periodiske feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2010 Sjekk at glødesikringa ikke er "halvveis" røket pga korrosjon. Hvis ikke så er det bare å sjekke at glødepluggene er OK, at de trekker nok strøm og at pumpa er timet riktig. Hvis ikke noe av dette hjelper er neste steg å teste kompresjonen, sprekker i disse toppene er standardutstyr... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 26, 2010 Jeg fikk byttet registerreim på verksted for ett par måneder siden, så skulle jo tro at pumpa er timet skikkelig da. Bare så det er sagt... Bilen var slik før bytte av reim. Hvor er det toppen sprekker på disse? Den bruker verken olje eller vann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 26, 2010 Sprekker mellom ventilene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2010 Og forresten, bytte av regreim trenger ikke å bety at pumpetiming er justert. Hvis de kun har bytta reim og strammer så er timinga akkurat lik det den var før bytte. Bittelitt tidligere timing og du har sannsynligvis en mer lettstartet bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 27, 2010 Skjønner. Jeg skal få gått over disse enkle tingene først og se om det er noe der, hvis ikke så må jeg bare få timet pumpa skikkelig. Det er vel ikke stor oppgaven for ett verksted å gjøre dette eller? Så burde vel ikke koste på tusenvis av kroner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 27, 2010 Er en grei jobb det hvis de har de rette verktøyene. http://vincewaldon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=28 (rotete side, men beskriver ihvertfall hvordan det gjøres) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 4, 2010 Drar denne opp igjen, da bilen plutselig ble skikkelig tungstartet. Den har frem til i går fungert helt knirkefritt og startet med en gang. Men i går så måtte jeg kinne den på starteren i kanskje 10 sek før den startet, samme i morrest når jeg skulle kjøre på jobben. Ikke har det vært kaldt ute heller. 3-4 pluss grader kanskje. Jeg har ikke sjekket noe av de tipsene jeg fikk tidligere i tråden da den har fungert helt fint. Men hvor sitter sikringen til glødinga? Hvordan gjør jeg det når jeg skal måle amp på pluggene? Her trenger jeg utdypende innføring på hvilken innstilling multimeteret skal stå på osv... Jeg får til å måle spenning med den, men der stopper kunnskapene mine... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 4, 2010 http://justfuckinggoogleit.com/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 4, 2010 Takk for den... Lurer litt på hvordan glødinga fungerer egentlig. Er det sånn at den har en gitt tid den skal gløde, f.eks. at det er rele som sier at den skal gløde så og så mange sekunder. Eller er det en temp sensor som registrerer når det er nok varme i kammeret? Jeg må bare spørre siden jeg er helt blank når det kommer til dieselmotorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 4, 2010 Er temperatur føleren din som bestemmer glødetiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 4, 2010 Kan det være at den blir tungstartet hvis ikke temp føleren fungerer som den skal? Hvor sitter denne forresten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 4, 2010 Den sitter på vannflensen på toppen, enten er det 2 stk 2-polet eller så er det en stk 4-polet, der 2 av ledningen bestemmer temp.giveren i instrumentet, og 2 går til gløding. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 4, 2010 Hvor lenge er glødelampa tent før den slukker ved kald motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 4, 2010 Tipper den lyser i 3-4 sekunder ca. Det har den forsåvidt gjort hele tiden så lenge jeg har hatt bilen. Både på de dagene den har vært lettstartet og tungstartet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 4, 2010 Og hvor langt er motoren kjørt? Noen formening om glødepluggene har blitt byttet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 4, 2010 Motoren har akkurat bikket 280000. Men om pluggene har blitt byttet aner jeg ikke. Tidligere eier nevnte ingenting ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 4, 2010 Motoren har akkurat bikket 280000. Men om pluggene har blitt byttet aner jeg ikke. Tidligere eier nevnte ingenting ihvertfall. Kanskje dette er plassen å begynne? Greit å bytte disse før vinteren uansett, spesiellt på TD motorene som er veldig avhengig av god gløding for kaldstarten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 4, 2010 Jeg stakk innom Biltema og kjøpte 4 nye plugger jeg like godt. Så nå er de byttet, så får vi se i morgen tidlig om det hjalp noe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 5, 2010 Og i dag startet den momentant. Så det kan jo tyde på at det var glødepluggene. Men kan disse bare plutselig slutte å virke eller, bare sånn over natta? Synes det virker litt merkelig jeg da, men så er jeg en pessemistisk skeptiker av natur også da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 5, 2010 Får håpe det var det som skulle til ja De kan slutte å virke momentant ja, men blir nok dårligere og dårligere over tid, spesiellt med tanke på at de blir bakt inn i sot. Hvilket merke var det på dem du kjøpte på Biltema? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 5, 2010 Det sto ikke noe annet enn noen nr og bokstaver på pluggene, ingen produsent. Sikkert ikke av beste kvalitet, men gjør sikkert nytta si i ett par år... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...