#1 Skrevet Oktober 25, 2010 (endret) Først en kort oppsummering av hva jeg har oversikt over at er gjort på den: Mars: Renset EGR ventil. September: Byttet Luftmassemåler. Før luftmassemåleren ble byttet, våknet den ikke før etter lang tid. Men nå drar den helt fint fra begynnelsen. Men dør helt når den må jobbe litt. (Nødmodus). Skrur man tenningen av og på, fungerer den somregel helt fint etterpå. Her er feilkodene jeg finner i motoren: 16485/P0101/000257 - Mass Air Flow Sensor (G70): Implausible Signal P0101 - 35-00 - - Denne feilen ble borte etter bytte av Luftmassemåler 17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation P1557 - 35-10 - - Intermittent Har ikke hatt så altfor god tid til å se på dette, men i første omgang tenkte jeg og sjekke slanger, og se etter lekkasjer eller brudd. En feil jeg er klar over - er at pluggen på ledningen til luftmassemåleren er knekt i hjørnet, men ser ut som denne har like god kontakt? Noen som har forslag til andre ting jeg bør sjekke - og eventuelt bytte? Tenkte på "N75" ventilen, men da hadde jeg vell fått noen feilkoder spesifikt på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 25, 2010 17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation denne hadde vi utslag på, bare negativ devation. 1.9tdi a4 årsaken var vakumlekasjer. byttet alle vakumslanger i motorrommet og satte på plass 2 stk som var hoppet av. slet litt med å finne årsaken siden det ikke hørtes mens motoren gikk. men så at staget fra wg ikke beveget seg når man prøvde å belaste motoren. kan du ha noe av samme feil muligens? iallefall verdt en sjekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 25, 2010 Takk for rask tilbakemelding! Skal få gått igjennom så mange av slangene jeg ser, og eventuelt bytte om jeg ser det er noen jeg er i tvil om er ødelagte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 25, 2010 2m med slik armert slange koster ca 500kr hos møller. demonter en del og få byttet de fleste. de vi hadde var tynnslitte i bend ved varmesteder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 9, 2010 Da var N75 ventilen byttet, men ingen endring. Samme feilkode fortsatt - men nå er den gått fra "Intermittent" til konstant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 9, 2010 16485/P0101/000257 - Mass Air Flow Sensor (G70): Implausible Signal Possible Symptoms Loss of Power Erratic Idle Possible Causes Mass Air Flow Sensor (G70) faulty Air Leak(s) after Mass Air Flow Sensor (G70) Intake Air Filter dirty/faulty Ground Spots corroded or Paint Residue Wiring and/or Connections from/to Mass Air Flow Sensor (G70) faulty Possible Solutions Check Intake Air Filter Check Mass Air Flow Sensor (G70) Check Ground Spots Check Wiring and/or Connections from/to Mass Air Flow Sensor (G70) Special Notes 17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation Possible Symptoms Reduced power output Limp mode Possible Causes Boost Pressure too High Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking Charger Pressure Control defective VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective Possible Solutions Check Hoses/Pipes to/between Components Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) Check / Clean / Replace Charge Pressure Control Check / Clean mechanism for variable nozzles noe du kan begynne og se på værtfall:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 19, 2010 Nå har jeg endelig fått tatt en ordentlig titt under panseret, og så fort at det var noe alvorlig feil. Masse sot / oljesøl rundt EGR + litt bortover motorblokka. Noen som har opplevt det samme, og som har noen forslag til hvor det kan komme fra? Ser ikke at det er noe lekasje eller noe sånt noe sted heller. Har noen bilder, men vanskelig og se - da disse kun ble tatt med iPhone i farta. Har ikke så altfor god peiling på bil, så fint med gode forklaringer. Ellers takk for all hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 19, 2010 EGR ventilen som lekker. Er helt vanlig på disse. Ang trykk feilen din, vil jeg tro du har problemer med vnt mekanismen i turboen som gjør at den henger, ELLER så er MAP sensoren din gåen. Om feilen nå er konstant, så er det stor sansynlighet for at det er MAP sensor. Dette betinger at du byttet til en original Bosch LMM, og ikke noe billig kina kopi LMM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 19, 2010 Så du vil anbefale og skifte EGR ventilen? Eller kun rense den? Slettet feilen for noen dager siden, og kun denne feilen som er tilstede nå: 17965/P1557/005463 - Charge Pressure Control: Positive Deviation P1557 - 35-10 - - Intermittent Så hvorfor den ble konstant en periode er jeg usikker på. Luftmassemåleren ble jo byttet i September. Tror dette var en original fra Bosch. Er MAP sensoren en del av denne? Eller er det en egen del som må byttes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 19, 2010 Som det er nevnt tidligere her så lader bilen din for mye turbotrykk.. og somregel så er det pga treghet i VNT mekanismen på turboen din.. Ganske vanlig feil, når denne mekanismen henger seg opp, så får man ikke kontrolert max ladetrykk og det vil ved pådrag kunne overskride hva motorstyreenheten ber om.. og da går den i nød og du får denne feilkoden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 22, 2010 Da er MAP sensoren byttet. Ser at delenummeret på den gamle og nye ikke stemmer helt overens, men regner med Møller har gitt meg riktig del? Legger ved noen logger fra en liten prøvetur. Fikk 2 logger. En hvor turboen fungerer, og en hvor den ikke fungerer. Hvilke dette er - går greit frem av navnet. Blir meget taknemmelig om noen har tid til og ta en titt på disse. Logger: passat_defekt.xls passat_fungerende.xls 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 23, 2010 Om du hadde lagt ut en logg til og begynne med, så hadde vi sett at MAP sensoren ikke var gåen. Her ser det ut som VNT som henger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 23, 2010 Sånn kan det gå! Kunne noen fortelle litt mer on denne VNT mekanismen på en måte som jeg forstår? (Ikke meget god på bil). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 23, 2010 http://www.fastmotoring.com/index.php/2010/10/variable-nozzle-turbine-vnt-or-variable-geometry-turbo-vgt/ http://paultan.org/2006/08/16/how-does-variable-turbine-geometry-work/ http://www.autozine.org/technical_school/engine/tech_engine_3.htm#VTG Problemet er at turboen soter ned innvendig, og disse bevegelige vingene setter seg fast. Turbotrykket blir regulert ved at disse vingene beveger seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 23, 2010 Bare så jeg får en liten smakebit på hva dette bil koste: Vil denne la seg reparere - eller bør man bytte hele turboen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 23, 2010 Ehh, går du på møller, så sier de "bytte turbo". Vel, alt går og reparere. Man kan åpne disse, men det krever endel mekaniske evner og kunnskap. Det finnes også kjemiske rensesett til disse. Jeg har et sett liggende som jeg skal teste på en Seat som har samme problemet. Håper på og ta den på Lørdag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 23, 2010 Staget som regulerer VNT mekanismen satt seg fast på Golfen jeg hadde tidligere (2,0 170hk TDI). Dette ble tatt på garantien. Ny turbo, nye sensorer rund baut + software oppgradering = nesten 20.000 garantikroner. Sikkert dyrere om jeg hadde måtte betale det selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 23, 2010 Heldig du er da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 23, 2010 Prisoverslag fra Møller: 17.000,- Selve turboen får jeg for rundt 7000,-, men er denne vanskelig og bytte selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 23, 2010 det er litt jobb, men ikke noe voldsomt vanskelig om du har mekket litt før 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 24, 2010 Jeg hadde samme problemet, fjerna EGR og bytta turbo. Be som en annen bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 2, 2010 Da var turboen i hus, og fått pristilbud fra et verksted rett over svenskegrensa her. De skulle ha 2300,- Det er jo ikke så ille. Så har jeg jo lekasjon i EGR ventilen, men regner med jeg kommer til og fjerne denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 17, 2010 Da var turboen + oljerøret skiftet. Deilig med bil som drar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...