tips/ide/forslag trengs.. dumpe overtrykkslufta fra compressor v/ lukket spjell

Anbefalte innlegg

ja, noen som har noen ideer, forslag eller løsninger på problemet vi skal løse?

jeg har konvertert en 16v motor med r1 mc gassere og rotrex kompressor.

motor går jevnt og pent på tomgang, har 2mm dyser i gassere og kjører på e85. afr målerne viser trivelige tall.

men problemet er at nå jeg har gitt gass og går av gassen (spjellet lukker seg) så lader fortsatt kompressoren siden den kjører på turtallet til motoren. jeg har montert en dumpventil som jeg håpet skulle kunne gå i en åpen posisjon for utslipp.. neida :P det går ikke. får for lite vakum? dumper kun en kjap gang om jeg setter på en separat vakumpumpe.

kompressoren må slippe ut i friluft for å avbelaste spjellene som vil igjen. nå presses de bare opp og turtallet ruses.

jeg funderer litt på noe ala g60 spjell, det vil si at jeg åpner ett sekundært spjell i motsatt takt av de ordinære spjellene. 50% gass gir da 50% overladning osv.

ser dette ut som beste forslag, eller er det andre ting som kan gjøres.

jeg sitter litt fastlåst i tankegangen rundt dette, og nå begynner tiden å tikke for isbanekjøringer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snu spjeldhuset slik at trykket jobber med deg og stenger spjeldet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

glemte å si at det er forgassere fra r1 og ikke spjellhus i den forstand ergo kan ikke snues uten mye custom omgjøring.. om problemet er at spjellet blir ståendes opp litt eller at luft rett og slett bare presser seg igjennom tomgangshullet er uvisst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da ble det litt værre, Hva med å montere inn ytterligere ett spjeld mellom turbo og forgassere, du har vel allerede vært inne på tanken.

Har du prøvet å bruke en sterkere fjær på retur av spjeld?

Ev en mikrobryter på gassen som aktiveres når du har slukket gassen helt? Denne mikrobryteren må da på en måte aktivere en ventil som dumper rester av ladetrykk ut i det fri

slenger bare ut noen tanker, har egentlig ikke greie på det: haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen forslag er dumme geir. ;)

jeg kan gjøre det enkelt med noe ala g60 spjell, men jeg ønsker at ladetrykket skal serveres i sin fullhet når jeg begynner å klatre på turtallet med halvgass og ikke bare fullgass. her er jeg på tynn is med kunnskaper, bare med tankegang og ønsker for å oppnå best respons og effekt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikker noen her som har bygget lignende motor, så slipper en å finne opp kruttet på nytt.

Er du fastlåst til disse forgasserene? Tenker litt på sleide forgassere ala fcr,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du muligheten til å se litt på hvordan det er gjort på G60?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikker noen her som har bygget lignende motor, så slipper en å finne opp kruttet på nytt.

Er du fastlåst til disse forgasserene? Tenker litt på sleide forgassere ala fcr,

kruttet er alt oppfunnet :) jeg skal bare smelle det av litt annerledes :P

bytter nok ikke forgasserne siden de nå er konvertert til overladning.

har du muligheten til å se litt på hvordan det er gjort på G60?

jeg har sett på g60 spjellet og regner med at det er slik jeg kommer til å gjøre det i første omgang.

noen som har ett slik spjell å selge billig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ikke dumpen din åpen på tomgang da ?? Har sett flere typer som gjør det,med en gang man toucher gasspedalen så lukker den seg. For stram fjør kanskje ? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal dumpen står åpen? hva slags dump gjør det? hadde vært suverent til mitt bruk iallefall.

har prøvd å skru min max opp og ned uten nevnverdige forskjeller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får dumper/resirk.ventlier som går på strøm (sitter slik i min 2.0 TFSI). Fikse til slik at en bryter gir den strøm på tomgang slik at den dumper eller stenger. Bare en tanke, hvordan det løses vet jeg ikke ;)

Denne mener jeg står åpen på tomgang, men ved pådrag så lukker den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min første tanke var det samme som fler allerede har foreslått.

Bryter på gassen (det klarer du enkelt å lage), som gjør at en solenoidventil slipper ut trykket når gasspedalen står mellom 0% og 5%.

To metoder;

1. Bryter, relé som gir styrestrøm og en solenoidventil laget for dette formålet.

2. Bryter, relé som gir styrestrøm og en hissig liten vakumpumpe som du kobler på den tradisjonelle dumpventilen du allerede har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min første tanke var det samme som fler allerede har foreslått.

Bryter på gassen (det klarer du enkelt å lage), som gjør at en solenoidventil slipper ut trykket når gasspedalen står mellom 0% og 5%.

To metoder;

1. Bryter, relé som gir styrestrøm og en solenoidventil laget for dette formålet.

2. Bryter, relé som gir styrestrøm og en hissig liten vakumpumpe som du kobler på den tradisjonelle dumpventilen du allerede har.

det hadde nok ikke vært så dumt.

enkleste er kanskje alt. nr2, men vakumpumpa mi klarer ikke å holde spjellet oppe mer ett ett sekund eller 2.

men et vanlig spjell, med en solenoid som drar spjellet opp kanskje er mer stabilt?

hmm.. mange kode forslag, takker folkens. fortsett å kom med ideer, jeg rekker ikke å teste noe den første uken uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å bytte fjøra i dumpventilen din til en som akkurat orker å lukke den igjen når trykket er likt på begge sider av ventilen? Virker jo ut som at ventilen din er for stram selv når du har slippet gassen slik at det lille vakuumet pumpa di klarer å produsere bare er nok til å slippe ut det verste av overtrykk. Evt finn en annen ventil.

Har du forresten sett etter mata oppsett med lignende gassere?

Såvidt meg bekjent så er det veldig normalt med dumpeventiler på sentrifugalkompressor oppsett, problemet ditt er jo ikke løsninga di, men ventilen/vakuumet ditt. En løsning som kun åpner ventilen din når du er fullstendig av gassen din forhindrer neppe surge vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjøpte en ny dump ventil på motormessa i helgen. billig sak fra torshov. jeg sveiset denne på ett nytt rør og byttet denne med den gamle dumpen. så nå dumper motoren luften myyye letter, og lengre, men står ikke helt oppe på tomgang.

men det ble vesentlig bedre.

problemet er at nå er jeg usikker på om dette holder eller ikke fordi motoren plutselig floodet over av e85, så vi kunne ikke forsette å teste.

en av gasserne startet å lekke og fyllte plenumet med bensin som igjen floodet de 3 andre.

dette har skjedd ett par ganger før (byttet noen o-ringer) så nå må jeg overhalle alle sammen, for det kan være litt skummelt.

uansett, kommer tilbake med løsningen og resultatet så for vi får bilen klar igjen :)

vi skal klare oppsettet med 1bar overtrykk på en eller annen måte ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har liggandes ein brukt resirkventil fra ein Audi S3 2.0 tfsi, samt ein ny forge resikrventil til samme motor, begge desse er elektriske. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye skulle du evnt hatt for en av de Roar? hadde du kunnet tatt ett bilde av disse så jeg ser hvordan se ser ut også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye skulle du evnt hatt for en av de Roar? hadde du kunnet tatt ett bilde av disse så jeg ser hvordan se ser ut også?

Skal ta bilde av dei eg, og så kan me diskutere pris. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da fikk jeg demontert forgasserne i går og oppdaget noen feil og mangler, men fant også ut at jeg har tps sensor på gasserrekka. dvs at jeg har signal om lukket/åpent spjell. derfor kan jeg sikkert montere ett elektrisk spjell som slipper ut over trykket konstant ved lukket spjell. men hvordan må man koble dette \, noen idee? tps sensoren har 3pins. 1+2 gir mer motstand ved spjellforandring mens 2+3 gir lavere motstand.

må sikkert kobles via ett rele eller noe for å åpne/lukke ett elektrisk spjell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

06F 145 710 C - ventil fra Audi S3 2.0 TFSI 265hk.

DSC_0022.jpg

DSC_0021.jpg

DSC_0023.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FMFSITVR.jpg

Denne har eg også på lager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da fikk jeg demontert forgasserne i går og oppdaget noen feil og mangler, men fant også ut at jeg har tps sensor på gasserrekka. dvs at jeg har signal om lukket/åpent spjell. derfor kan jeg sikkert montere ett elektrisk spjell som slipper ut over trykket konstant ved lukket spjell. men hvordan må man koble dette \, noen idee? tps sensoren har 3pins. 1+2 gir mer motstand ved spjellforandring mens 2+3 gir lavere motstand.

må sikkert kobles via ett rele eller noe for å åpne/lukke ett elektrisk spjell?

Det er mulig at denne siden kan hjelpe deg.

FZ1manualTPS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.