#1 Skrevet Oktober 25, 2010 Sliter litt om dagen, har kjøpt meg en Jetta 1987 (GX) som begynte å fuske. Har prøvd med startgass for å finne evt. vakumslipp noe sted men finner ingenting, sjekket pluggledningene å alle har gnist. Er her noen som kan rettlede meg til å finne denne feilen? Er verst når bilen har stått litt, og fått kjølt seg. Hoster på tomgang mellom 500rpm og 1200rpm. oftest under 800. På verste stillet harker den seg opp på turtall og kommer som et skudd etter ca. 3-4minutter. Er evig takknemmelig om noen kan komme med noe nyttig her mvh. Tord 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 25, 2010 Siden det ikke står noe om motor, går eg utifra at det er en 1,6 el. 1,8 med forgasser. Eg hadde mye likt problem med min. Viste seg å være CO som var feil. Justerte det ned til ca 0,5. Da ble den mye bedre, spes. ved kaldstart. Kan jo sjekke ut avgassen på den. Samtidig se at tenning er som det skal, har også mye å si. Pakningen mellom forgasser og innsug pleier også ofte å være en synder til ujavn tomgang og motorfjusk. Prøv det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 25, 2010 Motorkode GX, 90 hester forgasser. Har begynt å mistenke tennplugger. Sjekket ikke disse. Hvordan kan jeg f.eks sjekke tenningen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 25, 2010 GX er K/KE-Jetronic, ikke forgasser;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 25, 2010 Det vil da med andre ord eliminere det forslaget om forgasserpakning. Jeg er like vis... Men også litt klokere på egen bil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 25, 2010 Har du bilde av motoren, da? For hvis du har sjekket opp på Mekonomen sine websider, så er det ikke alltid at det stemmer der:) Bensinfilter og bensinpumpe er jo en ting å sjekke på disse bilene. Men ville begynt i den vanlige og enkle enden først: Plugger, pluggkabler, fordelerlokk og rotor. At alle har gnist er ikke det samme som at de har bra nok gnist:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 25, 2010 Motorkode har jeg fra serviceheftet som fulgte bilen. Gikk bare ut i fra at det var forgasser. Skifter plugger så snart som råd bare. Bilde av motor har jeg ikke nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 29, 2010 Hvis den er med K-Jetronic, er jo bensinmengdemåler en gjenganger visstnok. Kun det eg har hørt, men har aldri vert borti det selv. Har noen bekjente som har drevet å overhalt disse grunnet motorfjusk, med positive utfall. Men er enig med Mads her, begynn med det enkleste først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 25, 2010 (endret) nå har det seg sånn, jeg har hatt denne bilen nå i litt over en mnd. ingen problemer så lenge gradestokken viser tall på plussiden. Men så snart den begynner å vise blå tall har den problemer på tomgang ved andre og tredje og fjerde oppstart osv. Men når motor er kald er det ingen problemer. Det er altså ved oppstart med varm motor i kulden at problemene er der. Om noen kloke hoder ute i det langstrakte land har noe å komme med her, er jeg evig takknemmelig Håper jeg har forklart dette bra nå edit: kan legge til at når jeg gir litt gass så høres det ut som den drukner, fusker seg oppover på turtall så jeg får sluret den i gang. Gir seg etter noen minutters kjøring eller heftig rusing av motor(Viss jeg får den opp på turtall vel og merke) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...