Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger litt hjelp fra noen guruer her inne.

 

Jeg skal bytte termostat på Passaten, og dermed må termostathuset(nr.1) ut.

 

For å få ut termostathuset så må jeg t med plata(nr.2) som holder de små reimhjulene.

 

Tar av viftehjulet(nr.3).

 

Så kommer spørsmålet: Må jeg bytte noen bolter etter at jeg har demontert dette?

 

Regner med bolten til strammehjulet på dieselreima må byttes??

 

 

PS. Har allerede tatt ut dynamoen.

 

På forhånd takk!

2787881896_9a288119eb_b1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ingen av disse boltene er strekkbolter som må skiftes, såvidt jeg vet.

Bolten på strammer er definitivt ikke strekkbolt.

Jeg ville ikke skiftet noen av boltene med mindre de har skader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, da går jeg løs på denne imorgen! :D

 

Stusset bare litt. Rett etter jeg kjøpte bilen så fikk jeg problemer med at den ikke ville starte.

 

Bilen ble hentet og levert til verksted. Der konstaterte de at de hadde brukt opp igjen strekkbolten på strammehjulet til dieselpumpa og den hadde knukket.

 

Da får vi bare håpe.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg husker er bolten en fast del av strammeren og ikke noen løs bolt.

Strammeren har fjæring så bolten blir ikke så mye belastet at det skulle være behov for noen strekkbolt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange "noob"-spørsmål her nå men fyrer løs jeg.

 

Hvor tømmer jeg av kjølvesken?

 

Hvordan er det med påfylling igjen?

Antall liter ca?

Er en rød type som er på nå, sikkert G12. Dette er vel lurt å tømme før jeg begynner å fjerne plata og termostaten. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange "noob"-spørsmål her nå men fyrer løs jeg.

 

Hvor tømmer jeg av kjølvesken?

 

Hvordan er det med påfylling igjen?

Antall liter ca?

Er en rød type som er på nå, sikkert G12. Dette er vel lurt å tømme før jeg begynner å fjerne plata og termostaten. :)

 

Se registerskife tråden post 12 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=133059

 

Btw så finner du også i post 10 svaret på det du har spurt om tidligere, om du kan ta av den store plata før remhjul. Dukker det opp flere spørsmål som vises/beskrives i registertråden så fjerner jeg den :evil:: haha :

 

Antall liter står vel i instruksjonsbok?

Ja lurt å tappe ut en del, slik at nivået står lavere i blokka enn termostaten. Da slipper du griseri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til metoden beskrevet av Steinar så har enkelte V6 TDI'er også en 10mm bolt som kan fjernes for å tappe blokka.

Se 2 på vedlagte bilde.

1 kan brukes for å tappe radiator hvis du ikke blir klok på den krana som også finnes.

 

Det har ved flere anledninger blitt påstått at det skal være mulig å bytte termostat uten å fjerne hele det dekslet. Den siste bolten som må fjernes sitter øverst til høyre på termostathuset (1 på bildet ditt). Dette har jeg ikke prøvd sjøl.

 

Du trenger 2 stk 32mm fastnøkler for å løste vifta fra viskoseclutchen, denne satt noe inni hampen på min, men gikk av med litt hjelp fra et stålrør...

Tappeplugg.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det aller minste så ville jeg prøvd om det var tilstrekkelig med å løsne plata (2). For å fjerne den må du av med vibrasjonsdemperen også... Mye skruing, kanskje mer enn hva man egentlig har lyst til :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å se imorgen om det er mulig å bytte uten å fjerne plata, men tviler.

 

Må demperen av også? Ikke mulig å ta av plata uten?

 

Takker for hjelp så langt!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk ikke av min uten å ta av demperen iaf. For mye gods på baksiden. Spesielt rundt bolten på venstresida.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten update.

 

Har fått byttet termostaten. Jeg måtte av med platen med hjulene. Jeg måtte også av med reimhjulet for å få av plata.

 

For å få ut termostaten anbefaller jeg helt klart å ta av/slakke registerreima. Fikk termostathuset ut uten å slakke, men det var bare såvidt. Jeg måtte slakke for å få det inn igjen.

 

Vel, jeg har ihvertfall ett par spm til.

 

Når jeg tok av plata så måtte jeg slakke dieselpumpereima. Når jeg gjorde dette så låste jeg ikke av dieselpumpehjulet.

 

Spørsmålet mitt er da, hva skjer om jeg har på igjen dieselpumpereima? Er det noen timing eller noe?

 

Har lest igjennom kam-skifte tråden din Steinar, men greit å få ett svar her også. Er veldig usikker.....

 

Ellers så ser det ut som det går veldig bra. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du ikke løsnet på de 3 skruene på kamhjulet så skulle vel timingen i teorien være den samme etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh... Da begynner jeg å skjønne litt.

 

Så det har ingen ting å si at jeg ikke låste dieselpumpehjulet da jeg tok av tannreima?

 

Rørte ikke kamhjulet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du satt reima på plass på samme sted etterpå så burde dette være i boks, men personlig ville jeg tatt meg bryet å sjekke timingen for både register og pumpe.

 

Iaf. sånn halvveis; dvs. løsne blindlokket på høyre topp (passasjer), bak. Samt skru ut pluggen nede på motoren.

Deretter hadde jeg turna motoren for hånd til sporet på kammen flukter med godset på toppen, da skal det være mulig å føre inn bakenden på et 8mm bor i hullet nede på blokka. Samtidig skal det være mulig å føre inn et 6mm bor på pumpa.

 

Hvis dette ikke går rimelig greit så er timingen din feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ekstrapoeng hvis du gidder å demontere vakumpumpa for så sjekke timingen på den kammen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har slakket reim så er muligheten stor for at dieselpumpen har vridd seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Ja, er vel eneste som er garantert på denne saken er at det meste er min feil. Men er slikt man lærer av! hehe

 

Kamhjulet har ikke blitt snudd i det hele tatt. Kun dieselpumpehjulet.

 

Så dersom det ikke har noe å si hvordan dieselpumpehjulet står i forhold til kamhjulet og pumpehjulet på kamhjulet så er det i boks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det minste du kan slippe unna med, men samtidig få bilen til å gå er å løsne det blindlokket; sørge for at sporet i kammen flukter for så å låse pumpehjulet med 6mm boret. Deretter montere pumpereima og stramme. Montering i motsatt rekkefølge...

 

Dette forutsetter at registeret er korrekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registeret er korrekt. Ikke rørt.

 

Så jeg gjør som du sier. :) Takker for all hjelp igjen! Får aldri nok... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett raskt spørsmål til.

 

Jeg kom til å stramme senterbolten til strammehjulet på registerreima.

 

Etterpå leste jeg at den måtte være rundt 15nm. Slakket den opp igjen og dro ca 15nm.

 

Har dette noe å si, eller må jeg bytte hele hjulet etter at jeg dro til dette hjulet? :(

 

 

attachment.php?attachmentid=103339&thumb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senterbolten? Den skal vel bare dras til med korrekt moment som er 42Nm.

De 15Nm du refererer til er de som du bruker for å stramme reima. Dvs. i det 6-kant-hullet (sort) vi ser nederst på hjulet i bildet over.

15Nm i revers, noe som kan være vanskelig å få til hvis du ikke er så heldig å har en momentnøkkel liggende som kan gi deg dette. Jeg har prøvd flere, men har ikke kommet over noen som funker i revers og samtidig på 15Nm.

 

Hjulet trengs ikke å byttes selv om du har løsnet osv osv på dette, men hvis du har slakka på reima så ville jeg tatt meg bryet med å sjekke timinga og stramme opp på nytt.

Dvs. låse begge kammene og veiva, for så å dra 15Nm i revers som nevnt over.

Min teori er at disse 15Nm kun er for å ta inn slakk i reima og at den hydrauliske strammeren vil justere stramminga korrekt. Og da er det vel ikke umulig at strammeren strammer mindre eller lik 15Nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen!

 

Jeg skal sjekke stramminga og få til timingen riktig.

 

Sier meg enig i det med de 15nm på stramming av regreim. Er vel som du sier bare en midlertidig stramming til hydraulisk strammeren strammer mer eller mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen så og si timet og tilrettelagt!! :D

 

Alt såg ut til å stemme, strammet opp dieselpumpereima osv.

 

Takker for all hjelp, så er det bare å få på siste rest før oppstart!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.