#1 Skrevet Oktober 26, 2010 Hei! Fikk meg xenonkit til nær og fjernlys fra vvme idag. Men litt usikker på koblingen her da jeg leser på sidene deres og på bruksanvisningen så stemmer dette ikke overens. Og siden jeg kun har gjort dette på ekstralys en gang før så spør jeg heller istedenfor og gjøre noe dumt.. Må jeg koble inn relè og gå via batteriet? Eller kan jeg koble meg rett på der hvor pæra orginalt sitter? Altså på den sokkelen.. Her er bruksanvisningen som jeg fikk med: Men her virker det ikke som om jeg trenger noe relè idet heletatt? http://www.vvme.com/page.html?chapter=3&id=21 Mvh Tor Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2010 Du kan gjøre begge deler - bruksanvisningen du fikk med viser to forskjellige måter å koble det på. Den høyre delen kan du glemme, og så bruker du bare den venstre delen av diagrammet dersom du ikke vil bruke releer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2010 Vil bare påpeke ang xenon, da jeg var på teknisk kontroll forgje uke, at det kan bli skrevet en bot på 6000 kr om du blir stoppet med dette. Sjangsen er dog liten. Spurte om det var lov i langlys, men nei. Lyktespyler, lykt og ballast m/ pære skal visst være en enhet. Også aut. høydejustering er påbudt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2010 Da prøver jeg på det! Takk for svar! 6k i bot? det hørtes da helt sjukt ut! Får satse på at det går greit da. Og håpe på evt advarsel om uhellet skulle være ute. Bedre lys har jeg iallefall bruk for 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 28, 2010 Da har jeg montert i nær og fjernlys og det fungerte helt konge! Men er tre små ting jeg lurer litt på. 1. Jeg har jo automatiske kjørelys som kommer på når jeg starter opp, men når jeg gjør det nå så blinker det veldig i nærlysene. Om jeg vrir om lysbryteren sånn at lysene er på så fungerer de helt utmerket. Er dette pga jeg ikke har koblet inn relè? 2. Det blinker litt i det høyre nærlyset noen få ganger av og til når jeg slår over til langlys men dette forsvinner iløpet av sekunder og det lyser som det skal. Noe som er feil, og er dette skadelig? 3. Det lyser svakt i lampen i dasjbordet (den blå) som viser at langlysene er på når jeg har bryteren på park og kjørelys. Ikke når denne er av. Når jeg slår på langlysene så blir dette lyset kraftigere og lyser som normalt.. Noen som har formeninger om hva dette skyldes? Bare en bagatell men alikevel litt smått irriterende: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 28, 2010 (endret) 1: På nyere biler er det ikke full spenning på de automatiske kjørelysene, og de vil skape slike problemer. På en 98modell ville jeg tro de får full spenning, men ut ifra hva du sier så gjør de nok ikke det. Hvis det er tilfelle, vil problemet løses ved å koble direkte til batteri via rele ja. 2: Vil tro dette beror på det samme, ballasten ligger i grenseland på tilførselspenning. Med rele vil du omgå dette. Mål ladespenning ute ved koblingsstykkene før ballasten og se hva du har her. 3: Dette kan skjer ved jordingsfeil i lyktene på gamle biler. Skjedde meg på en c4. Kan også skje dersom lyktene drar for lite strøm, slik at du må inn med en motstand i serie. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 28, 2010 Takk for svar Men litt usikker på hvordan jeg skal koble meg innpå med relè uten at lysene står på hele tida når jeg ser på den tegningen i første post? Og dette med motstand har jeg aldri helt skjønt meg på, må jeg da legge inn noe motstand på selve ledningen til langlysa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 29, 2010 Jeg kan ikke forklare deg hvilke pinner du skal koble deg til på releet, for det kan jeg ikke i hodet, men det er et helt vanlig rele det er snakk om. Det får 12v konstant fra batteriet, og så tar den triggersignal fra ledningene i lampa di. Det vil si at når lampen egentlig skulle skrudd seg på, aktiverer det heller releet som "viderekobler" strømmen fra batteriet til ledningen som forsyner ballastene. Dette gjør at lasten blir trukket rett fra batteriet og ikke fra ledningene som går igjennom bryteren. Sett fra en elektrikkers ståsted er sikkert denne forklaringen helt på trynet, og det finnes sikkert bedre måter å skrive det på, men Motstanden skal vel kobles i serie med nærlyset, ikke langlyset. Det er iallefall slik det var på min, at nærlyset dro for lite strøm, så av en eller annen grunn lyste da lampa for fjernlyset svakt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 29, 2010 6000kr i bot fortjener alle de som kjører med xenon-kit i vanlige reflektor-lykter; dvs. uten linse. Få ting som er så direkte plagsomt og farlig som å møte en kar med 8000K i 240'en sin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 30, 2010 Takk for svar Nicolai Tror jeg skjønner hvordan jeg skal gjøre det nå Enig ang vanlig reflektor og hvor mye det blender egentlig. Selv har jeg linselykter og ser ikke på det som noe problem. Men 6000kr i bot er alikevel rimelig drøyt syns jeg når du forbedrer nattesynet betraktlig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 2, 2010 Vil bare påpeke ang xenon, da jeg var på teknisk kontroll forgje uke, at det kan bli skrevet en bot på 6000 kr om du blir stoppet med dette. Sjangsen er dog liten. Spurte om det var lov i langlys, men nei. Lyktespyler, lykt og ballast m/ pære skal visst være en enhet. Også aut. høydejustering er påbudt. Det er FEIL. Du får ikke pålegg i en teknisk kontroll mht xenon ettermonteringskit i langlys. Det er kun for kjørelys og lys du bruker under normal kjøring, som kjørelsys og parklys reglene gjelder for. Reglene er til for at andre trafikanter ikke skal bli blendet og at du skal kunne se veien. Langlysene er ikke et lys du bruker i møte med andre trafikanter og regelen er kun at dette skal fungere. Ingen sjekker lysinstilling på langlys og i de færreste tilfellene er det høydejustering på langlys selvom bilen har xenon orginalt. Så det man må tenke på er hovedlys, og parklys som skal møte forskriftene. Men det man KAN få problemer med er i en eventuell kollisjon der det kanskje har brutt ut brann. Lykten skal brukes kun med utstyr som den er designet for og i hver eneste CE godkjent lykt er det beskrevet hva slags type pære og komponenter som skal sitte i den. Men tror det er lite sannsynlig at de vil kunne gå etter dette, men det er noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 2, 2010 Du får egne ledningsnett med rele som er beregnet for Xenonkit, dette ledningsnettet tar strøm fra batteriet men kobles alikevel til kontakten for lys og bruker dette som styrestrøm. Ta kontakt med Tom-Are Andresen her på forumet så kan han sikkert hjelpe deg med ledningsnett. Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...