Har fått klarsignal på bremseoppgradering fra biltilsynet

Anbefalte innlegg

Hei, her er saken..

 

Var å viste bilen hos biltilsynet for godskriving av senk og felger på min 2000 mod A3TQ (150hk)..

Kontrolløren la merke til S3 bremsene på bilen min og mente at dette måtte dokumenteres.

 

Skrev så en mail til staten vegvesen og ba dem forklare hva jeg må dokumentere for å få dette godkjent.

 

Har nå fått svar på at denne ombyggingen er ok så lenge jeg kan dokumentere at rette deler er benyttet eller er likt på A3 og S3.

 

Så det jeg må dokumentere er:

- ABS enhet: Dokumentasjon på at enhet må virke som normalt med S3 bremser (Dokunetasjon fra fabrikat at abs vill fungere)?

- Hovedsylinder. (er denne lik på A3 og S3)

- Bremsekraft forsterker.(er denne lik på A3 og S3)

- Regulator/begrenser (lastventil) for bakhjul. (er denne lik på A3 og S3)

 

Må også få et merkeverksted/verksted til å bekrefte at rette deler er brukt.

 

Så nå må jeg bare finne ut av om overnevnte deler er lik på A3 og S3, ellers så må jeg montere på orginal bremser igjen, men jeg ønsker helst å få dette godskrevet i vognkort.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med å finne fram den rette dokumentasjonen som trengs.

 

Info: motorkoden er AQA

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil de godta utskrift fra ETKA, tror du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er motorkoden din? samt motorkoden på en S3?

 

ser at hovedsylinderen er 23.81mm på quattro og 23.8mm på vanlig..

 

virker som det meste er likt fra quattro og S3..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil de godta utskrift fra ETKA, tror du?

 

Vet ikke, men det er vert å prøve siden det er "orginal" dokumentasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du s3 bremser foran og bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du s3 bremser foran og bak?

 

Har bremsene fra en S3 bak..

Framme er det bare holder som er byttet..(for å få på skivene)

Men har calipperene liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er motorkoden din? samt motorkoden på en S3?

 

ser at hovedsylinderen er 23.81mm på quattro og 23.8mm på vanlig..

 

virker som det meste er likt fra quattro og S3..

 

Motorkoden min er AQA.

Men har ikke motorkoden på S3 bilen bremsene kommer fra. Ble kjøpt på Ebay.. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk du mangel på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at BT henger seg opp i bremser som man normalt ikke ser er byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kunne ikke bare den idioten på BT testa bremsene å godkjent de, de må jo være bra korka om de tror noen bytter til dårligere bremser enn det som var orginalt .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er faktisk ikke så lett. selv om man bygger om så må faktisk sylidern og resten av tingene klare å levere nok bremseveske til de nye kaliperne.

 

visst ikke kan du fort få dårligere bremser enn hva man hadde i utgangspunktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ufatterlig merkelig ut at han klarer å se forskjell på 312mm og 288(?)mm med det blotte øye men..

 

 

Tror det er noen småforskjeller på mastersylinder og/eller bremsekraftforsterker da pedalfølelsen er helt forskjellig på de to bilene, men det kan vel noen delenumre i etka evt fortelle.

 

Motorkode på S3 er bl.a APY, APX og BAM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er faktisk ikke så lett. selv om man bygger om så må faktisk sylidern og resten av tingene klare å levere nok bremseveske til de nye kaliperne.

 

visst ikke kan du fort få dårligere bremser enn hva man hadde i utgangspunktet.

 

Helt riktig det du sier her..

 

Når det gjelder bremse caliper frame på A3 kontra S3, så har begge bilene Clippere fra ATE og størrelsen på stempelet i calipperen er 54mm på begge bilene.

 

Når det gjelder caliper bak så har S3 38mm på stempelet, men jeg vet ikke størrelsen på orginale clippere til A3.

 

Så jeg vet ikke om det er forskjell på størrelsen bak, Skal ta en tur i garasjen og se på de orginale.

 

 

Høres ufatterlig merkelig ut at han klarer å se forskjell på 312mm og 288(?)mm med det blotte øye men..

 

 

Tror det er noen småforskjeller på mastersylinder og/eller bremsekraftforsterker da pedalfølelsen er helt forskjellig på de to bilene, men det kan vel noen delenumre i etka evt fortelle.

 

Motorkode på S3 er bl.a APY, APX og BAM

 

 

Han hadde garantert ikke bemerket bremsene hadde det ikke vert for røde calippere og hullborrede skiver: rolleyes

 

Når det gjelder pedal følelse så merket jeg forskjell når jeg byttet om til S3 bremser, eller det er kansje bare meg?.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kalipperne har nok veldig liten eller ingen betydning, men mistenker at bremsekraftforsterkeren er mye kraftigere. Disponerte begge bilene over en helg for kort tid siden, og det er betydelig forskjell, du hadde utvilsomt lagt merke til det.. Det skal mye mindre kraft til før bremsene tar i S3en enn i A3en, mye mer "svampete" pedal på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av en smørbrødliste.. Ikke for å ødelegge tråden, men må jo være mye enklere å bytte tilbake og vise den med originale bremser (hvis du faktisk fikk pålegg om det, da!) eller for fremtiden lære seg å si "hæ? Åh nei, det er bare ettermarkedsskiver og så har jeg lakket caliperne litt så de ser litt kulere ut! hehe.. "

Ingen som har AKTE i sving så de kan finne ut hvilke deler som er forskjellige, da? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ganske rart av deg å si, hadde ikke hovedsylinderen klart å levere nok væske så hadde jo pedalen gått til bunns.

 

 

det er faktisk ikke så lett. selv om man bygger om så må faktisk sylidern og resten av tingene klare å levere nok bremseveske til de nye kaliperne.

 

visst ikke kan du fort få dårligere bremser enn hva man hadde i utgangspunktet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det, en mindre bremsesylinder må kompensere med lenger slaglengde for å oppnå samme væskevolum, betyr bare at pedalen må litt lenger ned for samme bremsekraft.

 

At bremsekraftforsterkeren er mindre betyr bare at du trø hardere på pedalen for å oppnå samme bremseeffekt, funker like bra for det om (forutsatt at en ikke har tannpirkerbein og ikke greier å trø hardere....)

 

Hva biltrangsynet har problem med, det er en helt annen sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ganske rart av deg å si, hadde ikke hovedsylinderen klart å levere nok væske så hadde jo pedalen gått til bunns.

 

Stemmer det, en mindre bremsesylinder må kompensere med lenger slaglengde for å oppnå samme væskevolum, betyr bare at pedalen må litt lenger ned for samme bremsekraft.

 

At bremsekraftforsterkeren er mindre betyr bare at du trø hardere på pedalen for å oppnå samme bremseeffekt, funker like bra for det om (forutsatt at en ikke har tannpirkerbein og ikke greier å trø hardere....)

 

Hva biltrangsynet har problem med, det er en helt annen sak.

 

 

regner med at dette var svar nok for deg? var i basic samme jeg mente. bare forklart på en litt mindre teknisk enn hva min gode venn petter sier :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekke litt over diverse komponenter..

 

Arrester meg gjerne om jeg tar feil her..

 

- Bremsekraft forsterkeren virker som at er den samme på A3 og S3 da begge to er 10" i diameter.

- Hovedsylinder virker også til at er lik på begge biler da det er 23.81 mm på A3 min og S3 har også 23.81mm på hovedsylinder.

- når det gjelder ABS enhet så er det forskjell på om bilen har ESP eller ikke (bremserør blir da også forskjellige) jeg har ikke ESP.

- Last ventilen er også tilsynelatende lik på begge bilene..

- Når det gjelder bremse calippere framme så har begge bilene 54mm i stempel diameter.

- Bak har vet jeg at S3 calipperen har 38mm i stempel diameter.

Har nå fått sjekket på de orginale calipperene jeg har liggende og de har også 38mm i stempel diameter (noen som kan bekrefte dette).

 

Det eneste som da er forandret er da kalipper brakettene og Diameter på skivene + at det er blitt ventilerte skiver bak.

 

Så en kan da konkludere med at det som da fører til økt bremse kraft, er en lengre bremsearm på skivene da skive diameter er økt.

 

Kan nesten ikke skjønne at det skal være noen problem å få dette godkjent..: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja ikke noen bombe for meg det du skriver her, så derfor jeg ikke kan fatte at han KRONIDIOTEN på papirtilsynet ikke kunne godkjenne de på flekken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.